شنبه / ۷ دی ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۳۷۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

علاقه مند به همکاری با اتحادیه گمرکی هستیم

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه با اشاره به علاقه کشورمان برای همکاری ها با تمام کشورهای منطقه اعلام کرد: در راستای پیشبرد این سیاست علاقه مند به تعامل با اتحادیه گمرکی در آینده هستیم.

سنایی روز جمعه در گفت و گو با تارنمای روسی ˈوستی قفقازˈ درباره همگرایی اقتصادی جمهوری های پهنه شوروی سابق و نگاه ایران به اتحادیه گمرکی اظهار داشت: هر کشوری حق دارد به طور مستقل در مورد عضویت یا عدم عضویت در هر اتحادی فکر کند.

 

وی افزود: برای مثال ایران تصمیم ارمنستان در مورد پیوستن به اتحادیه گمرکی را محترم می شمارد و به عنوان یک همسایه می تواند فقط به موفق بودن این ساختار امیدوار باشد.

 

وی اضافه کرد: بدون تردید کشور ما نیز در آینده با اتحادیه گمرکی همکاری می کند. در حال حاضر در تهران روی طرح های مشخص تعامل با اتحادیه گمرکی کار می شود.

 

سفیر کشورمان در روسیه ادامه داد: تصمیم پیوستن ایران به اتحادیه گمرکی در زمان حاضر با توجه به تنوع در همگرایی کشور اتخاذ نمی شود.

 

وی تشریح کرد: اکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نمی شود، زیرا ایران به همکاری با همه کشورهای منطقه علاقه مند است، ولی به طور حتم تماس های مشخصی با اتحادیه گمرکی در کار خواهد بود.

 

وی یادآور شد: ما در وزارت امور خارجه و دیگر ساختارهای ایران در این زمینه کار می کنیم.

 

سنایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر انرژی ترکیه مبنی بر ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور گفت: این نیز جزو برنامه های کشورمان است، ولی ایران هنوز تصمیم نگرفته است گاز خود را در کدام جهت صادر کند.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر طرح های مختلف برای صدور انرژی کشور هم در غرب و هم جنوب وجود دارد، ولی قرارداد با سوریه و عراق در مورد خط لوله جنوبی برای ما ضرورت بیشتری دارد.

 

وی یاداور شد: فکر می کنم در آینده چنین طرحی آماده شود. تنها در آن صورت می توان با دقت بیشتر در مورد صدور گاز به غرب سخن گفت.

 

سفیر کشورمان در روسیه بر تاکید بر لزوم تقویت ساختارهای مسوول شناساندن ایران و روسیه به همدیگر گفت: یکی از مسائل اساسی در روابط دو کشور تربیت نیروی انسانی مسلط به زبان های روسی و فارسی و علاقه مند به ارتقای سطح روابط است.

 

وی افزود: برای رفع این خلاء ما در ایران قدم های مؤثر بسیاری برداشته ایم و کرسی های مطالعه روسیه را در دانشگاه تأسیس کرده ایم. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی اکنون در نهادها و وزارتخانه های مختلف در ایران کار می کنند.

 

وی اضافه کرد: حتی من شماری از آنها را در مسکو و سن پترزبورگ نیز دیده ام و می دانم تعدادی از آنها در قازان به تحصیل خود ادامه میدهند، ضمن اینکه بعضی ها در سفارتخانه ما و دیگر نمایندگی های نهادهای ایرانی مستقر در مسکو کار می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در مجموع روابط ایران و روسیه در حوزه های مختلف به خوبی پیش می رود.

 

سفیر کشورمان در روسیه همچنین با اشاره به توانمندی های بالای ایران و روسیه در حوزه گردشگری ابراز امیدواری کرد که مناسبات دو کشور در این زمینه نیز بیش از پیش توسعه یابد.

 

وی از افزایش موارد مبادله هیات های فرهنگی و آموزشی به عنوان یکی از راهکارهای کمک به تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور همسایه نام برد.

 

وی با اشاره به برنامه بنیاد ˈروسکی میرˈ (جهان روسی) برای افتتاح شعبه خود در دانشگاه تهران، از این قبیل رویدادهای به عنوان گام های زمینه ساز آشنایی هر چه بیشتر دو ملت ایران و روسیه از همدیگر یاد کرد.

(شنبه ۷ دی ۱۳۹۲) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها