سه شنبه / ۳ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۸
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۴۳۵۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی

اختصاص 10 هزار دلاری آیسسکو به پروژه تحقیقاتی پژوهشکده

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از اختصاص کمک هزینه 10 هزار دلاری سازمان بین المللی (ISESCO) به این پژوهشکده خبر داد.

به گزارش خبرنگار فودنا از پژوهشکده علوم و صنایع غذایی «دکتر رسول کدخدایی»، با اعلام این خبر در خصوص طرح مورد حمایت این سازمان گفت: موضوع این طرح پایش فساد ماهی با استفاده از نانو سنسورهای حساس به ph است که به عنوان یک پروژه بین رشته ای توسط تیم تحقیقاتی محققین جوان این پژوهشکده با مدیریت «بهروز قرآنی»، دارنده مدرک دکتری در رشته مواد و پلیمر – الکتروریسی (نانوالیاف) از دانشگاه لیدز انگلستان و «بهاره عمادزاده»، دارنده مدرک دکترا در رشته  مهندسی صنایع غذایی تعریف و در سال جدید میلادی آغاز به کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: آیسسکو یا سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی یک سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که مقر آن در در رباط مراکش قرار دارد و هم اکنون ۵۷ کشور اسلامی از جمله ایران عضو این سازمان هستند.

وی بیان کرد: این سازمان برای هماهنگی و گسترش تعامل و همکاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلام میان کشورهای اسلامی تأسیس گردید و تاکنون این سازمان مبادرت به گشایش دو دفتر منطقه‌ای در شهر شارجه کشور امارت متحده عربی و تهران کرده‌ و دارای سه زبان کاری انگلیسی، عربی و فرانسه است.

کدخدایی افزود: هدف  آیسسکو از اعطای این کمک هزینه های پژوهشی ، تقویت و ترویج تحقیقات علمی به منظور تقویت ظرفیتهای پژوهشی داخلی،  کاهش مهاجرت نخبگان و استعدادهای علمی از منطقه OIC ( کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی)  است.

وی در خصوص اهمیت اجرای این طرح پژوهشی خاطر نشان کرد: این پروژه تحقیقاتی در راستای افزایش سلامت عمومی ، افزایش نظارت بر کیفیت ماهی های  بسته بندی شده (از مرحله صید تا مصرف)  در بازارهای داخلی و بین المللی و افزایش توان رقابتی  در بازارهای بین المللی تعریف شده است.

«دکتر بهروز قرآنی» نیز در این مورد گفت: بنابر گزارشات رسمی ، در 9 ماهه سال 1392 حدود 36 هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 145 میلیون دلار از ایران به کشورهای مختلف صادر شده که نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش داشته است که با توجه به حجم بالای صادرات، استفاده از تکنولوژی های نوین برای بسته بندی های  هوشمند محصولات آبزی به ویژه ماهیان به منظور رونق اقتصادی و افزایش توان رقابتی باید در قالب پروژه های ملی و فراملی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین در مورد توجه ناکافی به موازین بسته بندی بهداشتی اظهار کرد: این مساله موجب شده که محصولات مختلف غذایی کشور از جمله محصولات دریایی علیرغم دارا بودن کیفیت بسیار خوب در بدو تولید به دلیل آلودگی های ثانویه و یا عرضه در اندازه ها و اشکالی خارج از استاندارد یا پسند بازار هدف نتوانند به بازارهای جهانی راه یافته و مسیر را برای افزایش سطح تولید داخلی هموار کند.

 وی ادامه داد: کیفیت مواد غذایی به لحاظ فساد پذیری در چرخه بسته بندی و توزیع تغییر پذیر است و اغلب با افت همراه می باشد که از بارزترین این محصولات ماهی و آبزیان هستند و باوجود دارا بودن کلسترول غیر مضر به عنوان یک منبع غذایی مهم و با ارزش ، از فسادپذیری بیشتری برخوردار بوده و لزوم حفظ کیفیت در چرخه تولید تا عرضه (صید تا مصرف) را می طلبد می کنند.

قرآنی در مورد اهمیت اجرای این طرح تحقیقاتی تاکید کرد: صرفا تاریخ انقضای روی بسته بندی این قبیل محصولات نمی تواند متضمن حفظ کیفیت و سلامت محصول عرضه شده باشد در نتیجه  پایش کیفیت در حین بسته بندی، حمل و نقل، انبارداری تا توزیع امری ضروری است که می تواند اطلاعات کافی و مهمی را برای تعیین بهتر کیفیت محصول و کنترل تا زنجیره توزیع برای همه از جمله مصرف کننده فراهم کند.

 مدیر این پروژه خاطر نشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی ، نانوسنسورهای تولید شده به روش الکتروریسی (نانو الیاف)  طوری در بسته بندی ماهی ها جا سازی می شوند که اگر مواد غذایی کیفیت خود را از دست دهند یا فاسد شوند، رنگ بسته بندی آنها تغییر می کند و به مشتریان نسبت به پرهیز از مصرف آنها هشدار می دهد که با استفاده از این نانوسنسورهای حساس به pH می توان به آسانی تشخیص داد که چه موقع تاریخ مصرف  ماهی گذشته است همچنین  اگر  ماهی به مدت طولانی بیرون از یخچال، باز شده یا فاسد شده باشد این سیستم به مصرف کننده هشدار می دهد.

 

عاطفه خلخالی - شبکه خبری صنایع غذایی ایران، فودنا

(سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲) ۱۱:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها