جمعه / ۲۹ آذر ۱۳۹۲ / ۲۳:۱۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۳۴۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی

سیستم بانکی در سکوت خبری/ دید و بازدید سیف با بانکی‌ها

هفته گذشته درحالی برای نظام بانکی سپری شد که به جز اخبار مربوط به دید و بازدید رئیس کل بانک مرکزی با بانکداران و ماجرای تایید و تکذیب واریز بدهی بابک زنجانی به حساب دولت خبر دیگری سکوت بانکی‌ها را نشکست.

ظام بانکی در هفته منتهی به 28 آذرماه با سکوت خبری همراه بود به نحوی که به جز چند خبر کوتاه و معمولی خبر تکان دهنده و جریان ساز دیگری در رسانه ها منعکس نشد.

* تأیید و تکذیب واریز بدهی بابک زنجانی به حساب دولت

مهمترین خبری که در روزهای قبل نام بانک را به میان آورد مربوط به اظهار نظر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بود آنجا که علی پورمختار از واریز بدهی 2 میلیارد دلاری بابک زنجانی به حساب دولت خبر داد. البته بماند که عمر این خبر هم دوام چندانی نداشت چراکه پیگری خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی بیانگر روایت دیگری بود.

مقامات بانک مرکزی درباره واریز بدهی بابک زنجانی به حساب دولت به خبرنگار ما گفتند که براساس استعلام های دریافتی از سیستم بانکی تا کنون پولی از حساب بابک زنجانی به حساب دولت (یا وزارت نفت) واریز نشده است.

در عین حال خبرنگار تسنیم با وزرات نفت هم تماس گرفت اما نتیجه چیزی نشد جز آنکه مسئولان نفتی ترجیح دادند در این باره سکوت کنند؛ البته نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90 و انرژی مجلس نیز مورد تماس خبرنگار ما بودند ولی آنها هم از ماجرای واریز بدهی زنجانی اطلاع نداشتند.

* دید و بازدید سیف با بانکی‌ها/ نوبت به سینا رسید

خبر دیگر هفته گذشته مربوط به رئیس کل بانک مرکزی می باشد، سیف که هفته های گذشته را به دید و بازدید با بانکدارن دولتی و خصوصی سپری می کند این هفته به بانک سینا رفت و در اظهاراتی بار دیگر ماجرای برداشت شبانه از حساب بانک‌ها را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد که بانک مرکزی در تلاش است پول برداشتی را به حساب بانک‌ها برگرداند.

سیف البته نکاتی را هم در باره میزان مطالبات معوق بانکی مطرح کرده و گفته که سعی ما بر این است که رقم مطالبات را به کمتر از 5 درصد برسانیم و در این راستا بانک ها باید با دقت نظر و هدف گذاری درون سازمانی، زمینه موفقیت در این بخش را فراهم آورند.

* قطع و وصل شتاب همزمان با واریز یارانه‌ها/ توضیحات رئیس کل در یک همایش "خصوصی"

از ماه های قبل این تجربه را داشتیم که همزمان با واریز یارانه‌ها خدمات رسانی دستگاه های خودپرداز به مردم قطره چکانی می شود و این بار هم این اتفاق افتاد اما تفاوت آذر با ماه‌های قبل در این است که ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در "همایش هم افزایی دانشگاه ها و بانک‌ها در توسعه بانکداری مجازی" به بیان توضیح درباره قطع شتاب پرداخت و گفت که افزایش قابل توجه تراکنش‌ها باعث کندی خدمات رسانی شد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: در این دوره از واریز یارانه‌ها تعداد تراکنش‌های شبکه بانکی به 91 میلیون در روز رسید که 14 میلیون تراکنش بیشتر از دوره قبل و 10 میلیون بیشتر از اسفند گذشته بود.

البته خالی از لطف نیست که یادرآور شویم همایشی که آقای رئیس کل به بیان توضیحاتی درباره قطع شتاب پرداخته بود بنابه اعلام روابط عمومی بانک مرکزی یک همایش داخلی با مدیران عامل بانک‌ها بوده که خبرنگاران در آن جایی نداشتند.

* سرمایه بانک مرکزی به 3700 میلیارد تومان افزایش یافت

همچنین در هفته ای که گذشت دولت اعلام کرد: با تصویب هیات وزیران، سرمایه بانک مرکزی با رشد 600 میلیارد تومانی به 3700 میلیارد تومان افزایش یافت. بر همین اساس هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (ه) ماده 10 قانون پولی و بانکی کشور- مصوب 1351 تصویب نمود: سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی از مبلغ 31 هزار میلیارد ریال به مبلغ 37 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

* روایت بانک مرکزی از گرانی و ارزانی کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی روزهای اخیر بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را طی هفته منتهی به 22 آذر ماه اعلام کرد که بر اساس آن قیمت لبنیات طی یک سال گذشته 22.5 درصد، تخم مرغ 30.3 درصد، برنج 51.5 درصد، حبوب 57.5 درصد، میوه‌های تازه 25.6 درصد، سبزی های تازه 62.3 درصد، گوشت قرمز 38.6 درصد، گوشت مرغ 42.7 درصد، قند و شکر 23.3 درصد، چای 18.2 درصد و روغن نباتی 22.2 درصد افزایش یافته است.

همچنین در یک ماه گذشته قیمت لبنیات 1.4 درصد، تخم مرغ 1.5 درصد، برنج منفی 0.3 درصد، حبوب منفی1.9 درصد، میوه‌های تازه منفی 3.1 درصد، سبزی های تازه 3.7 درصد، گوشت قرمز 2.5  درصد، گوشت مرغ0.7 درصد، قند و شکر 0.6 درصد، چای منفی 0.6 درصد و روغن نباتی صفر درصد تغییر یافته است.
(جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲) ۲۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها