یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۳۲۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش ۳۰ درصدی تولید زعفران/ حذف موانع صادرات طلای سرخ

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران با بیان اینکه تولید زعفران امسال ۳۰ درصد افزایش یافته، گفت: موانع صادرات زعفران برداشته شده است. طلای قرمز ایران به ۴۶ کشور جهان صادر می‌شود.

غلامرضا میری در پاسخ به پرسشی از میزان تولید زعفران در سال جاری گفت: با مصاحبه رودررو که با حداقل 300 کشاورز انجام دادم، اکثر آنها از افزایش دو برابری یا حداقل افزایش نسبت به سال گذشته تولید زعفران خبر دادند.

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران افزود: با این بررسی میدانی فکر می‌کنم 20 تا 30 درصد تولید زعفران کشور افزایش داشته است، البته سازمان جهاد کشاورزی نیز قبل از فصل برداشت از افزایش 10 درصدی تولید خبر داده بود.

 وی افزود: سطح زیر کشت زعفران نیز بنا به گزارش سازمان جهاد کشاورزی امسال افزایش 10 درصدی داشته است.

میری گفت: از ابتدای سال جاری 70 تن از محصول برداشت شده جدید 20 تن زعفران به کشورهای دیگر صادر شده است.

به گفته میری زعفران ایران به 46 کشور جهان صادر می‌شود که عمده آنها به کشورهای امارات، چین، هندوستان و عربستان صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران گفت: هر کیلوگرم زعفران به قیمت 1200 تا 1600 دلار (معادل 3.6 تا 4.8 میلیون تومان) صادر می‌شود و صادرات زعفران طلای قرمز در مجموع سالانه 380 تا 400 میلیون دلار ارز آوری برای کشور دارد.

 


به گفته میری هر کیلوگرم زعفران از کشاورز 4.3 تا 4.6 میلیون تومان خریداری می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: در این دولت موانع صادراتی زعفران از جمله اخذ عوارض 5 درصدی، تعهد از صادر‌کننده برای برگشت ارز به کشور و نیز ارائه کد ملی کشاورزان برداشته شد و صادرات به صورت روان انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران در پاسخ به اینکه آیا بارش برف به محصول زعفران  خسارت وارد کرده است؟ گفت: سرما برای زعفران خسارت وارد نمی‌کند و برف هم در منطقه خراسان نیامده است.

 

 

 

 

فارس

(یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲) ۱۳:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها