یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۲ / ۰۸:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۳۲۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ایران از واردات بذر سیب زمینی بی نیاز است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت:به لحاظ تولید بذر اصلاح شده در مراکز تحقیقات کشاورزی همدان ،کشورمان از واردات بذر این محصول بی نیاز است.

ˈابوالقاسم سوزنچیˈ ظهار داشت:بر اساس اطلاعات موجود، به دلیل کمبود کاذب بذر سیب زمینی، قرار است یک نوع بذر در کلاس A با قیمت حداقل کیلویی 50 هزار ریال وارد کشور شود.

وی گفت: این اقدام یک بی تدبیری است چون در حال حاضر در استان همدان چهار هزار تن بذر کلاس A موجود است که مورد تأیید موسسه تحقیقات و اصلاح بذر و نهاده های کشور است به گونه ای که برچسب مخصوص این موسسه را دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با تأکید بر این که واردات هزار تن بذر با قیمت هر کیلو 50هزار ریال توجیه اقتصادی ندارد، گفت: استان همدان حاضر است که این هزار تن بذر مورد نیاز در کلاس A را به نصف قیمت محصول خارجی به متقاضیان عرضه کند.

سوزنچی افزود: دولت می تواند ضمن حمایت کامل از تولید مینی تیوپر، سالانه 80 تا 100 تن بذور مختلف در کلاس های S و یا SE وارد کشور کند و به افراد صاحب صلاحیت برای تکثیر و افزودن به زنجیره بذری کشور واگذار نماید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خریدن یک تن بذر برای کشور20 میلیون و 250 هزار ریال تمام می شود در صورتی که می توان همین بذر را در داخل کشور با قیمتی به مراتب پایین تر تهیه کرد.

استان همدان با تولید سالانه حدود 300هزار تن سیب زمینی، یکی از قطب های اصلی تولید این محصول در کشورمان محسوب می شود.

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲) ۰۸:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها