یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۲۶۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی
پس از 5 روز مذاکرات سخت و فشرده در ژنو؛

گزارشی از مصوبات توافقنامه ایران و 1+5/ پیام ظریف و ویلیام هیگ در فیسبوک و توییتر و فریاد خبرنگار اسرائیلی و سایه عربستان بر مذاکرات

ایران و 1+5 پس از پنج روز مذاکره لحظاتی پیش به توافق دست یافتند و براساس آن برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد و در مقابل گسترش برنامه غنی سازی 20% متوقف گردید.

گزارشی از مصوبات توافقنامه ایران و 1+5/ پیام ظریف و ویلیام هیگ در فیسبوک و توییتر و فریاد خبرنگار اسرائیلی و سایه عربستان

 

گزارشی از مندرجات در توافقنامه

جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 پس از پنج روز مذاکره سخت و نفس گیر در ژنو لحظاتی پیش به توافق دست یافتند و براساس این توافق بزرگ، برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد.

 این سند چهار صفحه ای است که یک صفحه آن راجع به تحریم هاست.

 براساس این سند هیچ تحریمی بیش از این نخواهد بود.

تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و در آمدهای نفتی آزاد خواهد شد.

تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می شود.

تحریم طلا و فلزات گرانبها برداشته می شود و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت کلا برداشته می شود.

حق غنی سازی ایران هم در عمل و هم در گفتار در دو جای متن به رسمیت شناخته شد.

 براساس این توافق ساختار برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به طور کامل حفظ می شود و هیچ عقبگردی وجود ندارد و غنی سازی ادامه می یابد.

 فردو و نطنز هم به کارشان ادامه می دهند.

 براساس این توافق، در مقابل جمهوری اسلامی ایران یکسری اقدامات اعتمادساز انجام می دهد.

 جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اقدام اعتمادساز ظرف 6 ماه آینده فعالیت های خود در اراک، نطنز و فردو را گسترش بیشتر نخواهد داد، ولی غنی سازی زیر 5 درصد و تولید مواد غنی شده مربوطه در فردو و نطنز همچون گذشته ادامه می یابد.

تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای ایران هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بر طبق این توافق تولید اورانیوم 20 درصد در شش ماه آینده به دلیل عدم نیاز ادامه پیدا نخواهد کرد. تمام اورانیوم غنی شده در داخل کشور باقی می ماند و هیچ ماده ای از کشور خارج نخواهد شد.

 

 

ظریف و اشتون: به یک توافق رسیدیم

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران و ۱+۵ به توافق دست یافتند.

 

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر گفت: به یک توافق رسیدیم .

 

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا ایران و 1+5 به توافق رسیده اند؟ گفت: به یک توافق رسیده ایم .

 

خانم اشتون گفت که چهار روز مذاکرات داشتیم که در طی آن به توافق رسیدیم که به جلو حرکت کنیم.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای با ایران را دستاورد دیپلماتیک بزرگی دانست.

 

اشتون از آقای ظریف تشکر کرد و گفت که ما بعد از مذاکرات فشرده امروز به توافق رسیدیم.

 

این مقام اتحادیه اروپا گفت دو طرف اقدامات اولیه‌ای را دو طرف به مدت ۶ ماه انجام خواهند داد و تعهدی برای رسیدن به یک راه حل نهایی خواهند داشت.

 

اشتون گفت ما توانستیم به خاطر احترام متقابل به این توافق برسیم.

 

لوران فابیوس و ویلیام هیگ وزیران خارجه فرانسه و انگلیس نیز پیش از این اعلام کردند که میان ایران و 1+5 توافقی صورت گرفته است .

 

این توافق در پی 5 روز مذاکرات سخت و فشرده میان ایران و 1+5 در ژنو سوئیس صورت گرفت . این توافق پس از سالها مذاکره درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران صورت گرفته است .

 

پس از اعلام خبر توافق میان ایران و 1+5 خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی بلافاصله هتل اینترکنتیننتال را ترک کردند تا در محل کنفرانس های بین المللی ژنو که قرار است نشست وزیران امور خارجه ایران و 1+5 برگزار شود، حضور یابند .

 

وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با خبرنگاران در ژنو افزود: پس از حل مساله مهم هسته ای، هدف اصلی مستحکم کردن برقراری روابط خواهد بود.

ظریف اظهار کرد: ما در اینجا جمع شدیم تا ضمن حفظ منافع مشترک، بحرانی که غیر ضروری بود را به اتمام برسانیم.

وی گفت: مردم ایران احترام به حقوق خود را می خواهند و البته بدست آوردن اعتبار کشورهای غربی نیز مهم است.

ظریف: توافق امروز چند حوزه مهم دارد که مهمتر از همه برسمیت شناخته شدن غنی سازی است که این برنامه ادامه داشته و خواهد داشت.

ظریف اظهار داشت: متعهد به بازسازی اعتماد هستیم و امیدواریم هر دو طرف روبه جلو حرکت کنیم. باید عدم اعتماد تاریخی را از بین ببریم وغرب هم باید بتواند اعتماد ملت ایران را کسب کند.

وی در پاسخ به این سوال که ˈآیا این آغاز آشتی با غرب است؟ یا چیز دیگری ؟ شما چه چیزی به تهران می بریدˈ؟ گفت: هدف ما حل کردن موضوع هسته ای بود مساله ای که وجود آن لازم نبود اما جمع شدیم تا به مطالب مهم تری بپردازیم، بنابر این به آن سمت حرکت می کنیم که علاوه بر مساله هسته ای اعتماد سازی بوجود آید.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: من همواره معتقد به حل مساله از راه های دیپلماتیک بودم، سعی می کنیم از هر اقدام غیرقانونی جلوگیری کنیم. دولت ها نیز باید بحث جنگ را حذف کنند.

وی افزود: وقتی مردم درباره قوانین بین المللی صحبت می کنند باید مطمئن باشند که تهدید غیرقانونی است.

ظریف تاکید کرد: هیچکدام از کشورها حقوق خود را رها نمی کنند. حق هسته ای جز حقوق همه ملت ها است و دولت ها نمی توانند از حقوق ملت ها جلوگیری کنند.

وی افزود: اعضای بین المللی هم باید به این مهم توجه کنند این معاهده هم به این موضوع اشاره دارد و ایران هیچ موقع حقوق خود را رها نمی کند.

 

 

پیام ساعت 4 بامداد ظریف در صفحه اختصاصی فیسبوک

ظریف:به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت ملت بزرگ ایران، مذاکرات به نتیجه رسید/فعالیتها ادامه می یابد و تحریمها در سراشیبی قرار گرفت

وزیر خارجه ایران در صفحه فیسبوک خود با تائید خبر امضای توافقنامه هسته‌ای، نوشته است در این توافق حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده است.

 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران خبر توافق هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران را تائید کرد.

 

در این پیام آمده است:

 

دوستان سلام

 

ساعت چهار بامداد یکشنبه به وقت ژنو (شش و نیم به وقت ایران عزیز) است. به یاری خدا، مقاومت و صبر و متانت شما ملت بزرگ به نتیجه رسید و مذاکرات با موفقیت پایان یافت. غنی سازی به رسمیت شناخته شد. فعالیت ها ادامه خواهد یافت و تحریم ها در سراشیبی قرار گرفت. امروز بیش از هر زمان همدلی و همبستگی ملی ضروریست.

  

هیگ: توافقی که امضا شد برای تمام دنیا و مردم ایران خوب است

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس بعد از امضای رسمی توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 در صفحه توئیتر خود این توافق را برای تمام دنیا، کشورهای خاورمیانه و مردم ایران، توافقی خوب دانست.

 

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه بعد از امضای رسمی توافقنامه میان ایران و گروه 1+5، این توافق را برای تمام دنیا خوب توصیف کرد.

 

وی در صفحه توئیتر خود نوشته است: توافقی که با ایران امضا شد برای تمام دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه و خود مردم ایران خوب است.

 

هیگ در بخشی دیگر از این پیام «توافقنامه گام اول» با ایران را «مهم و دلگرم‌کننده» توصیف کرده و گفته است بنا بر این توافق برنامه هسته‌ای ایران برای مدت 6 ماه گسترش نمی‌یابد و در برخی موارد عقب نیز می‌رود.

 

وی همچنین تأکید کرده است که این توافق نشان داد «می‌توان با ایران تعامل کرد و از طریق دیپلماسی موضوعات دشوار را حل کرد».

 

وی مذاکرات را بسیار دشوار توصیف کرد و گفته است از فردا کار دشوار اجرا توافق آغاز می‌شود.

 

ایران و گروه 1+5 ساعتی قبل در بعد از 5 روز مذاکرات فشرده و نفس‌گیر در ژنو به توافق رسیدند. این توافق 6 ماهه است و طرفین در این مدت با برداشتن گام‌های اعتمادساز، به سمت دستیابی به توافقی جامع حرکت می‌کنند.

 

خبرنگار اسرائیلی فریاد می زد....

یک خبرنگار اسرائیلی با عصبانیت خشم خود را در خیابان های ژنو فریاد می زد و می گفت: yes ، yes.

 

«بله . بله » فایل صوتی لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بود که در پاسخ به سوال خبرنگاران که از او پرسیدند: آیا توافقی هست؟ پاسخ داد: بله. بله .

 

این خبرنگار اسرائیلی که بسیار خشمگین بود، بامداد یکشنبه در خیابان های ژنو فریاد می کشید.

  

 سایه ی عربستان بر مذاکرات 4 روز اخیر

در آخرین ساعات دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ در ژنو، در حالی که از شدت مخالفت علنی مقامات رژیم صهیونیستی با توافق احتمالی قدری کاسته شده است، اخبار رسیده به خبرنگار تابناک، نشان می‌دهد یک تهدید مقامات عربستان بر فضای مذاکرات تأثیر گذاشته است.

 

به گزارش خبرنگار «تابناک» و به نقل از منابع آگاه غربی، عربستان سعودی آمریکا را تهدید کرده ‌در صورتی که توافق احتمالی با ایران، راه را بر امکان به دست آوردن سلاح هسته‌ای توسط ایران نبندد، حکومت پادشاهی سعودی به دنبال به دست آوردن سلاح هسته‌ای خواهد رفت.

 

بنا بر این گزارش، در هفته‌های اخیر، همگرایی آشکاری بین مواضع رژیم صهیونیستی و برخی مقامات عربی در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ شکل گرفته است. یک منبع آگاه پیش از این اظهار داشته بود که فشار عربستان سعودی و امارات متحده عربی در کارشکنی فرانسه در دور قبلی مذاکرات هسته‌ای موثر بوده است.

 

پس از این مذاکرات نیز، کری وزیر خارجه آمریکا در سفر به ابوظبی تلاش کرد که از میزان نگرانی پادشاهی‌های عربی از توافق غرب و ایران بکاهد.

 

در هفته‌های اخیر، شبکه خبری بی‌بی‌سی مدعی شده ‌که عربستان گزینه خرید تسلیحات هسته‌ای از پاکستان را در نظر گرفته؛ هر چند ‌بعید است امکان چنین اتفاقی به دلیل بی‌سابقه بودن و نیز پیامدهای سنگین آن برای پاکستان و نیز رژیم عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای شانسی برای وقوع داشته باشد.

 

آخرین مورد از مخالفت عربستان با توافق احتمالی بین ایران و ۵+۱ اظهارات ولید بن طلال شاهزاده متمول سعودی است که از دید گزارشگر بلومبرگ، روی نتانیاهو را نیز سفید کرده است.

 

وی مدعی شده ‌که «هیچ اعتمادی نیست به اینکه دولت اوباما راه درست را در قبال ایران برگزیده است» و اسرائیل، عربستان و کشورهای خاور میانه، نسبت به این مسأله بسیار نگرانیم.

 

شاهزاده سعودی ضمن محکوم کردن نرمش اوباما پس از آنکه ثابت شد سوریه به عنوان نماینده ایران از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندانش استفاده کرده است، ادامه داد، اوباما خط قرمز تعیین کرد و این خط قرمز نقض شد، اما اوباما تردید کرد.

 

وی همچنین در پاسخ به این ‌که «آن‌ها بیشتر از ایران متنفرند یا اسرائیل؟» گفت: به لحاظ تاریخی، ایران تهدیدی بزرگ است. امپراتوری ایران همواره با امپراتوری اعراب مسلمان مخالف بوده است، به ویژه با سنی‌ها.

 

تهدید از جانب ایران احساس می‌شود نه از جانب اسرائیل. این امپراتوری بزرگ بر کل منطقه فرمانروایی داشته است. بگذارید به شما چیزی بگویم، عوامل ایران در بحرین، عراق، سوریه و حزب الله لبنان و حتی حماس که یک گروه سنی فعال در غزه است وجود دارند.

 

آن‌ها در این مناطق نفوذ کرده‌اند. عبدالله پادشاه اردن در این زمینه حرف خوبی زده است، او گفت هلال شیعی ایران، در عراق، سوریه، لبنان و سپس به فلسطین و حماس امتداد می‌یابد.

 

مجموعه این چنین اظهارات و تهدیدات علنی و غیرعلنی عربستانی‌ها بر رویکرد امروز مذاکره‌کنندگان آمریکایی در ژنو تأثیراتی منفی داشته است.

(یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲) ۰۸:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها