شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۱۷۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

اظهارات سیف به افزایش قیمت دلار منجر شد

معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به تحلیل وضعیت شاخص بورس کشور پرداخته و طی آن اظهارات سیف درباره کف قیمت دلار را باعث افزایش قیمت ارز و بازگشت رونق به بازار بورس برشمرده است.

در گزارش معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد با اشاره به روند صعودی شاخص بورس در شهریور ماه آمده است:شاخص بورس کشور از ابتدای شهریور 92 تا روزهای پایانی این ماه روندی پر نوسان را تجربه کرد این شاخص در سی و یکم شهریور نسبت به روز نخست این ماه 2154 واحد (3.61 درصد) افزایش پیدا کرد.

این گزارش ادامه می‌دهد: با این که در این ماه انتظار می رفت با حل مشکلات صنعت خودرو و تعیین تکلیف در مورد سهم صندوق ضمانت سپرده‌ها از سپرده‌های سیستم بانکی و افزایش نرخ سود بانکی گروه‌های خودرو و بانکی با افزایش تقاضا مواجه شوند اما با صدا در آمد طبل جنگ در منطقه و اعلام حمله آمریکا به سوریه و افزایش تنش های سیاسی روند بازار بورس و به خصوص گروه خودرو و بانک با روند نزولی مواجه شد.

این گزارش با اشاره به احتمال حمله آمریکا به سوریه تصریح می‌کند:احتمال حمله آمریکا به سوریه شاخص بورس کشور را با روند منفی مواجه ساخت تا این که با توافق آمریکا و روسیه در مورد سوریه و همچنین استقبال این کشور از پیشنهاد قرار گرفتن سلاح‌های شیمیایی‌اش تحت نظارت بین المللی، سخنان ریاست جمهور ، قبل از سفر به نیویورک و مصاحبه با شکبه NBC در موارد مواضع هسته‌یی ایران و عزم جدی برای حل مشکلات باعث افزایش شاخص‌های قیمت در بازار بورس کشور شد.

گزارش معاونت اقتصادی درباره دلایل افت شاخص در روزهایی از شهریور توضیح می‌دهد: افت قابل توجه قیمت دلار و سکه در بازار در اواخر شهریور ماه سهام شرکت‌های پتروشیمی را با صف فروش مواجه ساخت و روند صعود شاخص بورس را با وقفه روبرو کرد اما مصاحبه رییس کل بانک مرکزی در مورد قیمت کف دلار و سکه در بازار منجر به افزایش قیمت دلار و همچنین بازگشت رونق به سهام شرکت‌های پتروشیمی و ادامه روند صعودی بازار بورس گردید در شهریور ماه 92 معادل 11 هزار و 126 میلیون سهم به ارزش 61707.2 میلیارد ریال در بورس کشور معامله شد.حجم و ارزش معاملات در این دوره نسبت به مرداد ماه به ترتیب به میزان 25.27 درصد و 14.24 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش در بخش دیگری به معاملات بورس کالا می‌پردازد و تصریح می‌کند: همچنین در شهریور ماه 92 در مجموع 37364.7 میلیارد ریال در بورس کالا معامله شد که در مقایسه با مرداد معادل 10.95 درصد افزایش نشان می‌دهد. در دوره مورد بررسی در رینگ محصولات کشاورزی در مجموع 59.17 میلیارد ریال معامله انجام شده است که این مقدار نسبت به مرداد ماه رشد 63.18 درصدی را نشان می‌دهد.میزان معامله در رینگ محصولات صنعتی نیز در شهریور ماه در مقایسه با ماه تیر افزایش 4.57 درصدی داشته است.
(شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها