شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۱۱۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

استفاده از نگهدارنده‌ها در شیر و پنیر غیرقانونی است/گزارش تخلفی دریافت نکرده‌ایم

در حالی که برخی مصرف‌کنندگان از تغییر طعم و بوی شیرهای موجود در بازار ابراز گله‌مندی و اظهار کرده‌اند که ممکن است دلیل این موضوع استفاده از مواد نگهدارنده باشد، دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی استفاده از نگهدارنده‌ها را در تولید محصولات لبنی تکذیب کرد.

رضا باکری ، با اشاره به اینکه تا این لحظه براساس قوانین سازمان استاندارد و سازمان سازمان و غذا و دارو استفاده از هرگونه نگهدارنده‌ها در تولید کلیه محصولات لبنی غیرقانونی است، گفت: هیچ مجوزی برای استفاده از نگهدارنده‌ها در تولید محصولات لبنی صادر نشده است.

وی افزود: محصولات تولیدی کارخانه‌های لبنی به صورت مداوم توسط آزمایشگاه‌های سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو نمونه‌برداری و تست می‌شوند و مدیریت کارخانه نیز نمی‌تواند روی عملکرد آزمایشگاه اعمال نظر کند.

او با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر تغییر طعم شیر تولیدی کارخانه‌ها به انجمن صنایع لبنی ارسال نشده است، افزود: اگر تخلفی هم رخ داده باشد بهتر است افراد مستندات و نمونه شیر خریداری شده را به انجمن صنایع لبنی ارسال کنند تا این نمونه در آزمایشگاه معتبر تست و بررسی شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی افزود: استفاده از نگهدارنده‌ها در تولید محصولات لبنی درایران مخالفان سرسختی دارد. اگرچه در اروپا و آمریکا برخی از محصولات لبنی خاص مانند برخی از انواع پنیر اجازه استفاده از نگهدارنده‌ها را دارند اما در ایران تاکنون هیچ مجوزی دراین زمینه حتی برای تولید محصولی مانند کشک صادر نشده است.

وی گفت:‌ اگر کارخانه‌ای در زمینه استفاده از نگهدارنده‌ها تخلف کند حتی تا پلمپ آن نیز پیش‌بینی شده است.

باکری با اشاره به اینکه از افزودنی‌ها در تولید برخی از محصولات لبنی استفاده می‌شود، گفت: به عنوان مثال در تولید شیر کاکائو از افزودنی استابولایزر استفاده می‌شود که این افزودنی باعث جلوگیری از رسوب کاکائوی مخلوط در شیر می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گفت: همچنین در تولید بستنی از رنگ‌ها و طعم‌ها استفاده می شود اما در تولید پنیر و شیر نیازی به استفاده از افزودنی‌ها نیست. ضمن اینکه در تولید دوغ نیز از برخی افزودنی‌ها استفاده می‌شود تا آب و ماست آن از یکدیگر جدا نشوند.

 چندی پیش محرز شدن استفاده از مواد نگهدارنده از جمه وایتکس در شیرهای فله‌ای سروصدای زیادی ایجاد کرده بود.




ایسنا

(شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲) ۱۱:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها