چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۳۷۵۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

افتتاح سیستم شبکه پایش آبزیان در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از افتتاح سیستم شبکه پایش در حوزه آبزیان در سال 92 خبر داد.

 محسن دستوری صبح امروز در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه در اردبیل با اشاره به واردات گوشت به کشور اظهار داشت: خوشبختانه شرایط تولید گوشت‌های وارداتی و عرضه این گوشت‌ها در کشور در حد مطلوبی است.

وی با بیان اینکه دامپزشکی کشور سعی دارد عرضه گوشت در کشور به گونه‌ای باشد که کیفیت این گوشت‌ها با روز اول تولید آن یکسان باشد، افزود: گوشت عرضه شده در کشور دارای بهترین کیفیت بوده و از لحاظ بهداشتی و پزشکی نیز در حد مطلوب و مناسبی است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه مردم از گوشت‌های بازرسی نشده استفاده نکنند، بیان داشت: مردم در صورت مشاهده گوشت‌های آلوده در محل‌های عرضه گوشت به اداره دامپزشکی واقع در استان محل سکونت خود اطلاع دهند تا از عرضه گوشت آلوده و یا فاسد جلوگیری به عمل آید.

دستوری در ادامه با اشاره به بیماری سل که بیماری مشترک بین دام و انسان است، تصریح کرد: مبارزه با بیماری سل جزو برنامه‌های سالیانه دامپزشکی کشور است بنابراین کشتار دام‌ها و عرضه گوشت آن‌ها بر اساس تست دام‌ها توسط دامپزشکان مجرب صورت می‌گیرد و سپس نسبت به کشتار دام‌های سالم اقدام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: سل از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که از جنبه‌های اقتصادی و بهداشت عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه سالانه بر روی یک میلیون دام آزمایشات مربوط به بیماری سل صورت می‌گیرد، یادآور شد: اگر در هنگام آزمایش دام از لحاظ وجود بیماری سل در دام‌ها این بیماری در دام مشاهده شود این دام‌‌ از چرخه کشتار خارج می‌شود و برای جبران خسارت وارد شده به صاحب دام حدود 75 درصد هزینه دام به این افراد پرداخت می‌شود.

دستوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود 150 کارخانه تولید‌کننده دارو در کشور در زمینه تولید داروهای مورد نیاز برای دام عنوان کرد: این کارخانه‌ها با ارائه مکمل‌های دارویی برای دام‌ها و تامین داروهای مورد نیاز برای معالجه دام‌های بیمار خدمات ارائه می‌کنند.

وی به وجود 220 کشتارگاه طیور در کشور اشاره کرد و افزود: این تعداد کشتارگاه طیور به صورت صنعتی فعالیت دارند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ابراز داشت: در بخش کشتارگاه دام نیز حدود 64 واحد صنعتی در کل کشور فعال است که از این تعداد حدود دو واحد صنعتی کشتار دام نیز در استان اردبیل فعال است.

دستوری از افتتاح سیستم شبکه پایش و مراقبت طیور خبر داد و افزود: سیستم شبکه پایش در حوزه آبزیان نیز سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مسئول با اشاره به پرورش طیور در دامداری‌ها نیز خاطرنشان کرد: پرورش طیور در دامداری‌ها کاری غیر مجاز است و در صورت مشاهده تخلف محسوب شده و با خاطیان برخورد می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: این امر در درجه اول به واحدهای پرورش طیور و دام لطمه می‌زند چرا که اگر بیماری از دام به طیور منتقل شود واحدهای دیگر را نیز آلوده می‌کند.

دستوری از نظارت بر 300 هزار راس دام در عید قربان امسال خبر داد و افزود: تنها هدف دامپزشکی کشور این است که محصول با کیفیت و سالم را در اختیار مردم و مصرف‌کنندگان قرار دهد.

وی در پایان سخنان خود با اعلام اینکه در کل کشور طی هشت ماه امسال 9 هزار مورد گوشت ناسالم کشف و ضبط شده است، اذعان داشت: موارد ضبط شده مرغ ناسالم نیز بیش از 400 مورد بوده است که این میزان چیزی در حدود کمتر از یک درصد می‌باشد.

 

 

فارس

(چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها