سه شنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۵:۰۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۴۴۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات ایران

عرضه ژلاتین قاچاق در کشور به جای خاویار

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فراوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران خبر داد: عده‌ای ژلاتین خارجی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده را به جای خاویار در کشور عرضه کرده‌اند.

عیسی گلشاهی امروز در جمع خبرنگاران در محل سازمان شیلات ایران افزود: باتوجه به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر در مورد صادرات خاویار در سال جاری با مخالفت کشور روسیه به اجماع نرسیده‌اند، بنابراین صادرات خاویار در سال جاری حذف شد.
گلشاهی گفت: عده‌ای سودجو در داخل کشور ژلاتین قاچاقی را فرآوری کرده و به جای خاویار به شکل تقلبی و غیر بهداشتی به مردم فروختند که با اطلاع سازمان دامپزشکی و سازمان شیلات ایران جلوی سوداگری این افراد گرفته شد.
گلشاهی خاطرنشان کرد: برای عرضه خاویار تولید داخل در کشور باتوجه به اینکه قیمت هر کیلو خاویار 1.3 تا 4 میلیون تومان برآوردمی‌شود، سازمان شیلات طی سیاست جدید قصد فرآوری تخم ماهی فرآوری شده مانند ماهی قزل آلای قرمز به جای تخمک ماهی خاویار را در کشور دارد.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فراوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: در ماه های اخیر عرضه خاویار تقلبی در کشور مشاهده شد که با هماهنگی سازمان دامپزشکی و شیلات ایران جلوی عرضه آن تا حد زیادی گرفته شده و آن خاویار تقلبی در واقع ژلاتین خارجی بود که از مجاری غیرمجاز وارد کشور شده بود.
گلشاهی با بیان اینکه سازمان شیلات ایران به عنوان یک سازمان دولتی در زمینه تولید فرآوری و عرضه محصولات شیلاتی هیچ نقشی ندارد و مراکزی که با عنوان شیلات به عرضه محصولات آبزی می‌پردازد از عنوان کلی این مسئله استفاده کرده و محصولات آنها ربطی به سازمان شیلات ایران ندارد.
وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو ماهی گرمابی 2هزار و 500 تا 2هزار و 700 و ماهی سردابی 4هزار تا 4هزار و 200 تومان در کشور عرضه می‌شود.
وی افزود:‌ قیمت ماهی کیلکا و ساردین هر کیلو 400 تومان و ماهی سفید و حلواسفید 8هزار تومان عرضه می‌شود.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فراوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف آبزیان در کشور حدود 7 کیلو و 320 گرم است، گفت: میانگین مصرف آبزیان در دنیا 16.4 کیلوگرم بر اساس آمار فائو و در برنامه پنجم توسعه این رقم به 13 کیلوگرم افزایش خواهد یافت.
گلشاهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولات آبزی 15.7 درصد از پروتئین حیوانی مردم را تشکیل می‌دهد، تولید محصولات شیلات در سال گذشته به 562 هزار تن رسید که از این رقم 552 هزار تن ماهی و 9.9 هزار تن میگو بوده است.
وی در مورد صادرات محصولات آبزی در سال جاری گفت: در 9 ماه نخست سال 21 هزار و 328 تن انواع محصولات شیلات در 13 گروه کالایی به خارج کشور به ارزش 58 میلیون دلار صادر شد که از نظر وزنی 18 درصد و ارزشی 36 درصد رشد نشان می دهد.
وی افزود: صادرات انواع ماهی در 9 ماه نخست 700 تن، صادرات خاویار از نظر وزنی یک درصد و از لحاظ ارزش 2.8 درصد از کل صادرات آبزیان را تشکیل می‌دهد در حالی که سال گذشته خاویار 19.5 درصد صادرات آبزیان را تشکیل می داد.
گلشاهی در مورد صادرات میگو گفت: دو هزار و 400 تن به ارزش 12 میلیون دلار در سال جاری صادر شد که نسبت به 1027 تن سال قبل 126 درصد رشد دارد.
وی در مورد صادرات گفت: مهمترین مقصد صادرات آبزیان ایران کشور عراق سپس آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و برای مقصد جدید کشور مصر و کشورهای اتحادیه اروپا در اولویت قرار دارند.
وی با اشاره به نزدیک شدن به شب عید و افزایش تقاضای مردم برای ماهی و آبزیان گفت: 7 استان ساحلی و یک منطقه غیرساحلی در زابل عرضه نمایشگاه محصولات آبزیان برای شب عید از 15 تا 25 اسفندماه برگزار خواهند کرد و در تهران در مصلی امام خمینی در این ده روز نمایشگاه شیلات با شرکت 70 عرضه خواهد شد.
گلشاهی افزود: باتوجه به اینکه در این نمایشگاه محصولات شیلات بین 15 تا 20 درصد با تخفیف عرضه می‌شوند گفت: کارت بن‌هایی برای نمایشگاه طراحی شده که با ارائه آن تخفیف جداگانه 15 تا 20 درصدی نیز به مردم ارائه خواهد شد.
(سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸) ۱۵:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها