شنبه / ۸ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۱۴۳۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروشان تهران:

تعرفه بالا، قاچاق خشکبار را افزایش داده است

در حال حاضر واردات خشکبار تعرفه 100 درصدی دارد و این تعرفه بالا موجب شده این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور شود.

 رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروشان در این باره گفت: هم اکنون به دلیل تعرفه بالای واردات اکثر محصولات آجیل و خشکبار وارداتی در کشور از طریق قاچاق و بدون نظارت بهداشتی وارد کشور می شود.

سیدحسن حسینی خاطرنشان کرد: ورود غیر رسمی این کالاها علاوه بر آن که درآمد دولت از محل دریافت حقوق گمرکی را کاهش می دهد، حقوق مصرف کننده را با واردات خشکبار مانده و غیرکیفی تضییع می کند.

 

کاهش تعرفه به 20 درصد

وی با اشاره به نقش پررنگ واسطه ها در بازار خشکبار تاکید کرد: با کاهش تعرفه به 20 درصد، بازار رقابتی قیمتها را منطقی کرده و دست واسطه ها را کوتاه خواهد کرد و به این ترتیب حقوق مصرف کننده با عرضه کالای مرغوب احقاق می شود.

حسینی اذعان کرد: واردات رسمی پس از انجام آزمایشهای لازم و کنترل کیفی و استاندارد انجام می شود ضمن این که حقوق گمرکی دولت نیز تامین می شود.

رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروشان تهران یکی از علل گران بودن این محصولات را نیز وجود محتکران عنوان کرد و افزود: این افراد با خرید محصول از باغدار و انبار آن قیمتها را تا هر سطحی که بخواهند افزایش می دهند.

وی اضافه کرد: مصداق بارز در این خصوص قیمت عمده فروشی مغز فندق است که از 9 هزار تومان ظرف سه ماه به 16 هزار تومان رسیده است.

 

سود واحدهای خرده فروشی افزایش یابد

حسینی متذکر شد: یکی دیگر از دلایل گرانفروشی به سود تعیین شده در خرده فروشیها باز میگردد به این مفهوم که واحدهای آجیل فروشی موظف هستند 10 درصد سود برای محصولات عرضه شده در نظر بگیرند در حالی که این میزان سود برای پوشش هزینه ها و درآمدزایی مناسب این واحدها کافی نیست.

وی ادامه داد: این مساله موجب شده که صاحبان صنف بعضا دست به گرانفروشی زده و سود منظور شده را رعایت نکنند.

رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروشان تهران خاطرنشان کرد: در صورتی که سود 20 درصد برای واحدهای مزبور در نظر گرفته شود به طور قطع با گران فروشی مواجه نخواهیم بود.

حسینی با اشاره به این که سود 10 درصد برای واحدهای سطح شهر که هزینه های آب و برق، عوارض و مالیات می پردازند منطقی نیست اذعان کرد: آجیل محصولی است که افت زیادی دارد بنابراین با در نظر گرفتن این هزینه ها شاید سود فروشندگان به پنج درصد برسد.

 

رقابتی شدن، گرانی را از بین می برد

وی همچنین به بحث هدفمند کردن یارانه ها و تاثیر این قانون در قیمت خشکبار اشاره و تصریح کرد: اگر با کاهش تعرفه امکان ایجاد فضای رقابتی فراهم شود و تعیین سود خرده فروشان اصلاح شود می توانیم تضمین دهیم که موضوعی به نام گرانی در این صنف نداشته باشیم.

حسینی درباره تمایل مصرف کنندگان برای استفاده از محصولات خارجی نیز گفت: این تمایل که به خصوص در محصول بادام دیده می شود به دلیل اختلاط بادام شیرین و تلخ در کشور است.

وی عنوان کرد: با توجه به آن که قیمت بادام تلخ یک سوم بادام شیرین است باغداران یا واسطه ها برای کسب سود بیشتر دست به اختلاط این دو نوع میزنند حال آن که محصولات خارجی یک دست بوده و این مشکل را ندارد.

حسینی افزود: این عامل تقاضای بادام خارجی را افزایش داده و باعث شده تولید داخل چندان متقاضی نداشته باشد.

 

آجیل نمایشگاه 10 درصد ارزان تر از بازار

وی در ارتباط با بازار شب عید اظهار کرد: با اختصاص 46 غرفه در نمایشگاه بهاره که در سه منطقه پارک ارم، حکیمیه و خاوران برگزار می شود محصولات با قیمتی 10 درصد کمتر از نرخ موجود در بازار عرضه می شود.

به گفته حسینی در ایام پایانی سال از واحدهای سطح شهر نیز تقاضا شده که آجیل شب عید را با همان 10 درصد سود عرضه کنند.

رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروشان به فروش این محصول در میادین میوه و تره بار اشاره و تاکید کرد: خشکبار باید در واحدهای متخصص این کار به فروش برسد در غیر این صورت همانند کالایی که در میادین عرضه می شود نامرغوب خواهد بود.

وی اضافه کرد: با وجود قیمت کمتر آجیل عرضه شده در میادین اما کیفیت آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

از خرید سه نوع آجیل خودداری کنید

حسینی گفت: مصرف کنندگان باید از خرید آجیل پررنگ و پرنمک، تخمه شور براق و پسته آب خندان که شکاف غیرطبیعی دارد خودداری کنند.

وی محصولات عرضه شده در نمایشگاه را دارای کیفیت لازم دانست و اشاره کرد: خشکبار عرضه شده توسط اتحادیه کنترل و پلمپ شده و از کیفیت مناسبی برخوردار است.

حسینی از شهروندان خواست در صورتی که با موردی غیرکیفی و غیرمطابق با نمونه ارایه شده مواجه شدند آن را به بازرسان نمایشگاه اطلاع دهند تا با غرفه متخلف برخورد شود.

 

غرفه ها به صنوف واگذار شود

رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروشان به برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران اشاره کرد و افزود: در واگذاری غرفه های این نمایشگاه نظارت تخصصی صورت نمی گیرد و غرفه ها به افرادی غیر از اعضای صنف واگذار می شود.

به اعتقاد وی روزهای پایانی سال بهترین زمان فروش خشکبار است لذا انصاف نیست که عده ای واسطه سود این ایام را نصیب خود کنند و واحدهایی که در کل سال در انتظار این ایام مانده اند از این حق محروم شوند.

حسینی متذکر شد: در طول سال خرده فروشان هزینه های سنگین مالیات و عوارض و... را تحمل می کنند اما هنگام برپایی نمایشگاه واسطه هایی از شهرستان، باغداران و غیره به تهران آمده و غرفه هایی که باید متعلق به واحدهای صنفی باشد از آن خود می کنند.

وی همچنین درخصوص بخشنامه سازمان حفظ نباتات مبنی بر جلوگیری از ورود خشکبار خام گفت: ورود محصولات فرآوریشده به کشور، قیمت آجیل را تا 40 درصد افزایش داده است.

حسینی واردات خشکبار بوداده را همراه با زیانهایی دانست و اذعان کرد: کشورهای واردکننده عموما غیرمسلمان هستند و فرآوری آجیل توسط آنها مشکلات شرعی ایجاد می کند. از دیگر سو با توجه به آن که بارهای ارسالی مدت زمان طولانی و گاهی چند ماه در راه می مانند امکان بروز بیماری و قارچ در آن وجود دارد از این رو سلامت مصرف کننده تهدید خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هر ممنوعیتی، رشد قاچاق را به همراه دارد بنابراین با جلوگیری از واردات آجیل خام، این محصولات بدون پرداخت حقوق گمرکی از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و حقوق دولت نیز تضییع خواهد شد.

حسینی از مسئولان وزارت بازرگانی خواست اقدامات لازم در راستای ملغی شدن این بخشنامه انجام دهند./

(شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸) ۱۳:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها