یکشنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۲۱۰۰۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی ریاست‌جمهوری به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و افزایش سطح برداشت تا ۳۰۰ درصد بر واحد سطح به جریان افتاد.

با همکاری یکی از شرکت‌های بخش خصوصی مؤسسه جهاد توسعه وزارت جهاد کشاورزی و مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی ریاست‌جمهوری طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و افزایش سطح برداشت تا ۳۰۰ درصد بر واحد سطح به جریان افتاد.
 
در این طرح علاوه بر سرمایه‌گذاری مؤسسه جهاد توسعه به مبلغ ۱۳ میلیارد ریال، یک شرکت بین‌المللی به مبلغ ۹۰ میلیارد ریال و شرکت دیگر به مبلغ ۱۵۳ میلیارد ریال، مرکز مدیریت طرح‌های کلان، ۱۰۰ میلیارد ریال قرض الحسنه را در اختیار این شرکت بخش خصوصی قرار داد تا طی مدت دو سال، سطح پایدار برداشت بر واحد هکتار را به ۱۰ تن و در پایان سال دوم به ۱۵ تن ارتقاء دهد و الگوی بهسازی و ارتقاء بهره‌وری در مزارع را تدوین، استاندارد و ترویج کند. این الگو در بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پس از اجرای موفق به مزارع میگو، به پرورش‌دهندگان در ۷ استان ساحلی، با اجرای کارگاه‌های آموزشی ارائه و ترویج داده خواهد شد.
 
محمد ایزدی، رئیس هیات مدیره یکی از شرکت‌ها، گفت: مساله ما در ارائه این طرح، بازدهی و بهره‌وری پایین روش‌های قدیمی کشت میگو بود، چرا که همین بهره‌وری پایین باعث می‌شود تا تولید پایداری هم نداشته باشیم. مقاومت جوامع محلی و پرورش‌دهنده‌ها با روش‌های نوین کشت میگو از جمله چالش‌های این طرح است، چون پرورش‌دهندگان با سیستم‌های قدیمی کار کرده‌اند، در مقابل تغییرات، مقاومت نشان می‌دهند که البته امری طبیعی است و رد پای چنین واکنش‌هایی را در دیگر صنایع هم می‌توان ردگیری کرد؛ همانگونه که این مقاومت در برابر تکنولوژی مادامی که از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن شیفت پیدا کردیم، هم در میان کشاورزان و مصرف‌کنندگان دیده شد.
 
ایزدی در خصوص برنامه‌ای که در این طرح کلان برای بهسازی مزارع کشت میگو در دست انجام دارند، توضیح داد: یک مزرعه را به عنوان پایلوت در نظر گرفته‌ایم  و می‌کوشیم تا فرآیندهای فنی را در آن مستندسازی کرده و نحوه کار با آن را به پرورش‌دهندگان آموزش دهیم  تا خروجی را به صورت عینی ببینند.
 
وی ادامه داد: در این فرآیند چند مساله را مدنظر داریم؛ اینکه به ساده‌ترین شکل ممکن این تکنیک‌ها و فرآیندها را عملیاتی و دسترس‌پذیر کنیم و دوم اینکه از یکسری تکنیک‌های جزیره‌ای در آبزی‌پروری استفاده می‌کنیم که قابلیت اجرا در اکثر مزارع را داشته باشد و در این راستا اجرای این پایلوت را در استان هرمزگان و بعد قشم در دست انجام داریم.
 
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، رئیس هیات مدیره این شرکت خاطر نشان کرد: ما تقریبا سالانه چیزی حدود ۵۰ هزار تن میگو برداشت می‌کنیم و میگو هم به صورت میانگین بین سه چهار دلار از مزرعه خریداری می‌شود، قیمت جهانی میگو در چند سال اخیر متناسب با وزن میگو ۵ تا ۶ دلار بوده است. ۵۰ هزار تن ما چیزی حدود ۱۵۰ میلیون دلار برای ما ارزآوری دارد و اگر این عدد را در یک برنامه چند ساله به ۱۰۰ هزار تن برسانیم، ارزآوری کشور به ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
 
به گفته وی، در یک برنامه چند ساله مدون میزان تولید کشور را می‌توان به بیش از ۱۵۰هزار تن در سال و ارزآوری بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری در سال رساند. میزان تولید میگوی کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۱ هزار تن بوده است. این میزان در سال ۱۴۰۲ به دلیل شیوع بیماری AHPND به حدود ۵۰ هزار تن رسید.
 
هم‌اکنون سطح زیر کشت میگوی کشور حدود ۲۰ هزار هکتار است که با توجه به پتانسیل سواحل کشور به خصوص سواحل جنوبی قابلیت افزایش سالانه حدود ۳۰ درصد در افزایش سطح کشت وجود دارد. با توجه به سطح زیر کشت و میزان برداشت میگو، میانگین برداشت میگو در هر هکتار حدود ۲.۵ تن است. هم اکنون ارزش صادراتی میگوی پرورشی حدود ۱۵۰میلیون دلار است که این میزان طی یک برنامه میان مدت ۴ تا ۵ ساله می‌تواند به حدود ۷۰۰  تا ۹۰۰ میلیون دلار برسد.
(یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳) ۱۳:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها