پنج شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۹۶۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزان توصیه‌های مبارزه با آفت سن و علف‌های هرز را جدی بگیرند

مجری طرح خودکفایی گندم گفت: با توجه به اثر شیوع آفت سن و علف‌های هرز بر کمیت و کیفیت محصول، کشاورزان باید توصیه‌های لازم برای مبارزه را جدی بگیرند.

سهراب سهرابی ، گفت: در سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ مجموع سطح زیرکشت گندم آبی و دیم کشور ۶ میلیون هکتار بوده که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم آبی و ۴ میلیون هکتار دیم است.

 
به گفته او، با توجه به شرایط کاهش بارش در ابتدای سال و در ادامه افزایش دما نسبت به مدت مشابه سال قبل و اینکه بارش های مساعد در بهمن و اسفند و فروردین شرایط خاصی را برای کشور فراهم کرد به طوریکه در مناطقی که مزارع سبز و در مرحله رشد و نمو هستند، افزایش بروز آفات و بیماری ها همچون زنگ زرد، لکه خرمایی و سفیدک پودری، تولید گندم را تهدید می کند.
 
سهرابی ادامه داد: با توجه به آنکه آفت سن به سبب ایجاد خسارت به محصول منجر به از بین رفتن ساقه ها می شود، از این رو به کشاورزان توصیه می شود که با کارشناسان گیاه پزشکی مشورت کنند و همواره توصیه های لازم را بکار گیرند.
 
مجری طرح خودکفایی گندم با بیان اینکه زمینه برای ریزش سن به مزارع فراهم است، افزود: با توجه به گرمای هوا، شرایط برای ریزش سن به مزارع از لحاظ زمانی زودتر اتفاق می افتد و همواره کشاورزان این موضوع را باید مدنظر داشته باشند که در صورت افزایش تراکم سن، مبارزه را انجام دهند.
 
او با تاکید بر بروز و ظهور علف های هرز زودتر از موقع گفت: با توجه به تراکم بالای علف های هرز، مدیریت آن باید به نحو مطلوب انجام شود چراکه عدم کنترل به موقع از لحاظ کمی و کیفی بر تولید اثر می گذارد.
 
سهرابی گفت: در مناطق سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب استان فارس، خوزستان و ایلام عملیات برداشت گندم آغاز شده و کشاورزان گندم تولیدی را باید به مراکز خرید تحویل دهند چراکه هیچ ضمانتی در پرداخت وجه توسط دلالان و واسطه ها وجود ندارد.
(پنج شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها