سه شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۸۳۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خودکفایی ۱۰۰ درصدی با خرید تضمینی ۱۲ میلیون تن گندم محقق می شود

مجری طرح گندم گفت: هر سال که خرید تضمینی کشور به عدد ۱۲ میلیون تن برسد به خودکفایی ۱۰۰ درصدی دست پیدا کرده‌ایم.

سهراب سهرابی  گفت:  گندم و نان قوت غالب مردم است و ما در ایران سالانه به حدود ۱۲ میلیون تن گندم، ۱۰ میلیون تن برای مصارف آرد خبازی‌ها و ۲ میلیون تن نیز برای حوزه صنف و صنعت به اضافه نان‌های فانتزی نیاز داریم.
 
او افزود: هر سال که خرید تضمینی کشور به عدد ۱۲ میلیون تن برسد به خودکفایی ۱۰۰ درصدی دست پیدا کرده‌ایم. طرحی ۵ ساله برای رسیدن به این برنامه از دو سال قبل تعریف و اهداف آن مشخص شده است.
 
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش سطح زیرکشت گندم آبی و دیم نیستیم، گفت: تلاش داریم با حفظ سطح کشت موجود، با اجرای یک سلسله اقدامات فنی از طریق افزایش بهره‌وری در آبیاری اراضی آبی و استفاده از آب سبز یا آب باران در دیمزارها تولید در واحد سطح ارتقا پیدا کند.
 
این مقام دولتی با اشاره به شعار جهش تولید با مشارکت مردم افزود: یک سلسله اقدامات به طور مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان در دستور کار قرار دارد که البته این موضوع از سال‌های قبل کلید خورده است.
 
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های پیش رو گفت: یکی از کارهای ویژه در این طرح، موضوع جهش تولید در اراضی دیم کشور است. این امر با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی، ستاد اجرایی فرمان امام و کشاورزان گندمکار دیم بوده که آغاز شده است. 
 
سهرابی ادامه داد: کشت قراردادی موضوع بعدی است که در دستور کار قرار دارد. در این بخش کشاورزان با انعقاد قرارداد با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان مجموعه دولت و همچنین تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی که نیاز به گندم دارند، تولید و فروش را مدیریت بهینه می‌کنند. در بستر قرارداد، یک سری کمک‌های مالی به کشاورزان می‌شود که این همکاری منجر به افزایش تولید در واحد سطح محصولات خواهد شد.
 
او با بیان اینکه توسعه کشت‌های مکانیزه سومین سیاست هدف گذاری شده در بخش کشاورزی است، افزود: در این حوزه هم رکن اصلی کشاورزان هستند. قرار است با تغییر شیوه‌های کشت و به‌کارگیری روش‌های جدید مانند کشت روی پشته، کف جوی، کشت مستقیم در بقایای گیاهی، اجرای عملیات داشت و برداشت محصول به شکل اصولی، از طریق دریافت تسهیلات بانکی و راهنمایی‌هایی که کارشناسان کشاورزی می‌کنند، تولید در واحد سطح افزایش پیدا کند.
 
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از دیگر پروژه‌های مهم در حوزه جهش تولید به استفاده از بذور اصلاح شده اشاره کرد و گفت: بذور اصلاح شده توسط مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان که طرف قرارداد وزارت جهاد کشاورزی هستند بذرها خریداری و تولید می‌شود. کشاورزان با مصرف این بذور که ظرفیت بالاتر در تولید و کیفیت دارند محصولات را تولید خواهند کرد.
 
به گفته او، دولت ۸۵ درصد هزینه‌های احداث و ایجاد سامانه‌های آبیاری نوین را پرداخت می‌کند و ۱۵ درصد با کشاورزان و مشارکت بخش خصوصی و البته با کمک‌های دولتی در حال انجام است. سامانه‌های نوین آبیاری کاهش مصرف آب را به دنبال داشته ضمن اینکه ارتقا تولید در واحد سطح را محقق می‌کند.
 
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: کارهای مشترک بین متولی دولتی و کشاورزان منجر به تولید و خودکفایی پایدار گندم در کشور می‌شود که غذای اصلی مردم ایران است.
(سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳) ۰۸:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها