دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۵۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۲۰۶۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
بازار
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ذخایر غلات ایران بیشتر از همه دنیا به‌جز ۶ کشور شد

فائو از تولید ۲۱ میلیون تنی غلات ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد: ذخایر غلات ایران بیشتر از همه دنیا به‌جز ۶ کشور است.

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نخستین گزارش خود از سلسله گزارش‌های موسوم به «دورنمای محصولات و وضعیت غذایی» در سال ۲۰۲۴ از رشد حدود ۲ درصدی تولید غلات ایران در سال میلادی گذشته خبر داد.
تولید غلات ایران در این سال با افزایش ۴۰۰ هزار تنی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۲۱.۱ میلیون تن رسیده است. ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۰.۷ میلیون تن غله تولید کرده بود.
بر اساس این گزارش تولید گندم ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰ هزار تنی معادل ۴ درصد نسبت به سال قبل از آن به ۱۳.۵ میلیون تن رسیده است. رشد ۴ درصدی تولید گندم ایران در حالی است که کل تولید گندم دنیا در این سال ۲ درصد کاهش داشته و به ۷۸۸ میلیون تن رسیده است.
آمار فائو نشان می‌دهد ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا در سال ۲۰۲۳ بوده است. چین با تولید ۱۳۶ میلیون تنی بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در دنیا بوده است.
تولید شلتوک برنج در ایران نیز طی سال میلادی گذشته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰ هزار تن کاهش داشته است.
تولید سایر غلات ایران در سال ۲۰۲۳ بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۴.۱ میلیون تن باقی مانده است. فائو پیش‌بینی کرده است تولید گندم ایران در سال ۲۰۲۴ به ۱۳ میلیون تن برسد.
این گزارش همچنین از افزایش ۱۰۰ هزار تنی ذخیره غلات ایران خبر داده و اعلام کرده است ذخایر غلات ایران در پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۲.۱ میلیون تن رسیده است.
ایران با این حجم ذخایر غلات در رتبه هفتم جهان قرار گرفته است. چین با ذخایر غلات ۴۰۰ میلیون تنی در رتبه اول قرار داشته است. کل ذخایر غلات دنیا ۸۷۲ میلیون تن برآورد شده است. هند با ۶۵ میلیون تن، آمریکا با ۵۳ میلیون تن، اتحادیه اروپا با ۴۵ میلیون تن، روسیه با ۴۰ میلیون تن، ترکیه با ۱۲.۸ میلیون تن به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

(دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲) ۲۲:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها