یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۲۰۶۳۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید قرادادی گوشت قرمز توسط عشایر/ خرید گوشت تولیدی به قیمت روز

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران متحرک کشور با بیان اینکه طرح تولید قراردادی گوشت قرمز توسط عشایر امسال در کشور شروع شده است، گفت: در این طرح نهاده‌های مورد نیاز تولید در اختیار عشایر قرار می‌گیرد و قیمت محصول تولیدی نیز در زمان عرضه به بازار، مطابق قیمت روز تعیین می‌شود.

فضل خرم، با اشاره به اینکه طرح تولید قراردادی گوشت از امسال شروع شده است، گفت: به جهت نگرانی‌هایی که در مورد قیمت آن وجود داشت، چنین تصمیم‌گیری شد که قیمت گوشت موقع فروش و با توجه به قیمت روز تعیین شود که این مسئله باعث می‌شود از کاهش یا افزایش معنادار قیمت اتفاق نیفتد.
وی گفت: فرض ما بر این است که وقتی تولید قراردادی انجام می‌شود، باید خرید تضمینی آن هم وجود داشته باشد که بر اساس فرمول‌های مشخص خودش قیمت تعیین خواهد شد.
خرم توضیح داد: یکی از ضعف‌ها و چالش‌های تولید قراردادی گوشت، چگونگی تعیین قیمت آن بود و عشایر تمایل داشتند که گوشت تولیدی‌شان را به‌قیمت روز بفروشند؛ بنابراین موقع فروش، قیمت به‌صورت کارشناسی و به‌شکل منصفانه‌ای مشخص خواهد شد و این‌گونه نخواهد بود که قیمت غیرکارشناسانه‌ای برای گوشت تولیدی تعیین شود.
فروش در بازار
وی اضافه کرد: خوشبختانه وزیر جهاد کشاورزی برای تشویق بیشتر عشایر حتی اعلام کردند که عشایر لازم نیست حتما گوشت تولیدی را به دولت بفروشند، بلکه می‌توانند تولیدات خود را به بازار نیز عرضه کنند.
تامین 120 هزار تن نهاده توسط اتحادیه تعاونی دامداران متحرک
رئیس اتحادیه تعاونی دامداران متحرک کشور گفت: این اتحادیه در حدود 120 هزار تن نهاده با تولیدکنندگان قرارداد دارد که حدود 90هزار تن آن توزیع و در فرآیند تحویل است؛ البته دستگاه‌های دیگری مانند خود سازمان امور عشایر و شرکت‌های دیگر نیز قراردادهایی با عشایر دارند که در مجموع مقدار بیشری نهاده برای تولید قراردادی در اختیار عشایر قرار خواهد گرفت.
ایجاد امنیت روانی برای تولیدکنندگان
وی با بیان اینکه تولید قراردادی و توزیع نهاده‌ها بین عشایر، امنیت روانی مناسبی برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد کرد، گفت: جامعه عشایری معمولا به‌دلیل در اختیار نداشتن نقدینگی، همه یا بخشی از دام‌های پرواری خود را زودتر از موعد به بازار عرضه می‌کردند ( مثلا دامشان را در خرداد و تیرماه به بازار عرضه می‌کردند) اما با تولید قراردادی، این دغدغه عشایر رفع می‌شود و آنها دامشان را مدت زمان بیشتری نگهداری کرده تا دوره پرواربندی کامل و دام‌ها وزن بیشتری داشته باشند؛ از طرفی دام‌ها در موقع مناسب‌تری مانند آذرماه به بعد روانه بازار می‌شوند.
خرم گفت: اگر تولید قراردادی به شکل مناسبی اجرا شود، آثار مناسبی در جامعه خواهد داشت، ضمن اینکه به تامین گوشت مورد نیاز جامعه کمک خواهد کرد، اشباع یک‌باره بازار صورت نمی‌گیرد و تولیدکننده نیز با خیال آسوده‌تری کار تولید را انجام خواهد داد.

(یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲) ۱۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها