شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۲۰۵۹۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تخصیص جایزه گندم راه‌حلی برای جلوگیری از هدررفت محصول

به گفته کارشناسان، با توجه به هزینه بالای تولید انتظار کشاورزان آن است که جایزه تحویل گندم قبل از سال جدید اعلام شود تا با جلوگیری از هدررفت گندم تولیدی، هدفگذاری خرید محقق شود.

در جلسه ۲۲ شهریور پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، نرخ مصوب هر کیلو گندم در شورای قیمت گذاری ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد، اما متاسفانه با گذشت چندماه از آغاز سال زراعی، نرخ گندم توسط وزیر جهاد در ۲۷ دی ماه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ شد که از همان ابتدا این نرخ با واکنش شدید کشاورزان روبرو شد.
جامعه کشاورزان انتظارشان برآن بود که بعد از چندماه تاخیر نرخ شورای قیمت گذاری توسط وزیر اعلام و ابلاغ می شود چراکه به امید این نرخ کشت خود را انجام دادند و از همان ابتدا بنیاد ملی گندمکاران، تشکل های تولیدی و ... بدنبال اصلاح قیمت و تخصیص جایزه تحویل هستند که امید می رود قبل از پایان سال به ازای تحویل هرکیلو گندم ۲ هزار تومان جایزه گندم توسط رئیس جمهور اعلام شود تا گندم تولیدی به سمت واحدهای مرغداری و دامداری و قاچاق به آن سوی مرزها هدر نرود.
در همین رابطه عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران می گوید: گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم هستند، از این رو با توجه به اهمیت تخصیص جایزه تحویل گندم در پایداری تولید و ترغیب کشاورزان به تحویل گندم به مراکز خرید انتظار می رود که رئیس جمهور جایزه تحویل گندم به ازای هر کیلو ۲ هزار تومان را اعلام کند.
به گفته او، با توجه به بارش های اخیر، وضعیت سبزینگی مزارع گندم مناسب است و پیش بینی می شود که با استمرار شرایط مساعد بارش در ماه های فروردین و اردیبهشت تولید به بالای ۱۳ میلیون تن برسد.
با توجه به آنکه برداشت گندم از اواخر اسفند و اوایل فروردین آغاز می شود، انتظار کشاورزان برآن است که جایزه تحویل گندم توسط رئیس جمهور تا پایان سال اعلام شود تا با دادن این عیدی و شیرینی کام کشاورزان، امید به برداشت و تحویل و ادامه مراحل داشت در مناطق سردسیر در بین کشاورزان افزایش یابد.
پایداری تولید با اعلام جایزه خرید محقق می شود
علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به عدم اجرای قانون خرید تضمینی گندم، مکاتبات متعددی پیرامون تخصیص جایزه تحویل با نمایندگان مجلس و وزارت جهاد و دیگر مسئولان داشتیم که امیدواریم دولت بدلیل شرایط حاکم بر اقتصاد بخش کشاورزی تصمیم قاطعی در این خصوص بگیرد تا همین امر منجر به ایجاد امید در بین گندمکاران شود.
به گفته او، کارشناسان کمیته های تخصصی پس از چکش کاری های متعدد به این نتیجه رسیدند که قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم می تواند جوابگوی هزینه های تولید در مرحله کاشت، داشت و برداشت باشد و به کشاورزان انگیزه دهد که به سمت تولید اقتصادی پیش روند، در غیراین صورت نمی توانند نهاده مورد نیاز را تهیه کنند که این امر بر تولید اثر سوء می گذارد.
ایمانی ادامه داد: با توجه به برنامه خودکفایی گندم به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک، ابزار و امکانات لازم باید در این ارتباط فراهم شود تا این امر محقق شود، در غیراین صورت پایداری تولید و خودکفایی زیرسوال می رود.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تامین کودهای شیمیایی یکی از فاکتورهای بسیار مهم در خودکفایی محسوب می شود، افزود: اگر قیمت خرید تضمینی جوابگوی هزینه های تولید نباشد به طوریکه کشاورزان بتوانند برای تامین منابع مورد نیاز هزینه کنند، بی تردید تولید تحت تاثیر قرار می گیرد.
او گفت: بنابر اعلام موسسه تحقیقات به ازای هر هکتار ۴.۵ تن کود باید مصرف شود، این درحالی است که در سنوات گذشته به حداکثر ۳ و ۳.۵ تن رسیدیم. لذا اگر بدنبال افزایش عملکرد در واحد سطح هستیم، باید مصرف کود را افزایش دهیم.
امنیت غذایی و تامین معیشت و غذای سالم برای مردم جزء تاکیدات رهبر معظم انقلاب است که براین اساس دستیابی به خودکفایی و خوداتکایی ۵  محصول اساسی و استراتژیک جزء اولویت های وزارت جهاد و برنامه هفتم در دستور کار قرار دارد.
تحقق خرید  ۱۲ میلیون تن گندم در گرو اعلام جایزه تحویل
قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به تصویب نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در شورای قیمت گذاری در شهریور، کشاورزان به امید این نرخ کشت را انجام دادند، حال اگر  قبل از پایان سال قیمت اصلاح نشود یا جایزه تحویل داده نشود، تجربه سنوات گذشته تکرار می شود.
به گفته او، با توجه به آنکه عمده کشاورزان، دامدار هستند، لذا اگر قیمت مناسب اعلام نشود، کشاورز دیگر منتظر برداشت محصول در بهار و تابستان نمی ماند به طوریکه گندم را سیلو و کشت بعد را آغاز می کند.
پیشه ور ادامه داد: بنابر برنامه هفتم خودکفایی ۵ محصول استراتژیک در دستور کار است، از این رو اگر بدنبال تحقق میزان خرید ۱۲ میلیون تن گندم در سقف هدفگذاری شده هستیم، جایزه تحویل هرچه سریع تر باید اعلام شود.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی افزود: قیمت پیشنهادی اتاق اصناف برای خرید تضمینی هرکیلو گندم در سال زراعی جدید ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که پس از چکش کاری های متعدد با نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان توافق کردیم که متاسفانه سازمان برنامه و بودجه بدلیل کمبود منابع مالی با این نرخ مخالفت کرد، درحالیکه با این اقدام آسیب جدی به بخش کشاورزی و خودکفایی این محصول وارد کرد.
او گفت: سال گذشته مقرر شد حداکثر ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم به مراکز خرید، وجه گندم به کشاورزان واریز شود که متاسفانه پرداخت مطالبات گندمکاران با تاخیر چندماهه انجام شد، لذا امسال برای تحقق میزان خرید هدفگذاری شده علاوه بر اعلام جایزه ۲ هزار تومانی گندم توسط رئیس جمهور تا پایان سال، وجه گندم هم ۲۴ ساعت بعد از خرید باید به حساب کشاورزان واریز شود.
با توجه به اهمیت خودکفایی گندم به عنوان مهم ترین محصول که مستقیما با نان مردم سروکار دارد، لذا انتظار می رود که حمایت های لازم در این ارتباط صورت گیرد تا با ایجاد رغبت در بین کشاورزان و جلوگیری از هدررفت گندم تولیدی، مشکلی در بحث تامین نان مردم نداشته باشیم.


(شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها