شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۵۸۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
بازار
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

داغ برنجکاران گریبان باغداران را گرفت| دپوی مرکبات روی برنج

چند روزی به پایان سال باقی نمانده و داغ باغداران بر رنج برنج کاران اضافه شده است.

نفس‌ های سال به شماره افتاد و باغدار و برنج کار نیز از انبوه مشکلات فراروی از نفس افتادند و چشم به روزهای پایانی سال دوخته‌ اند. آیا برای خرید محصولات دپو شده آنان مشتری پیدا می‌ شود یا خیر.
امسال برای برنجکاران خوب نبود قیمت محصولشان هر روز کم و کمتر می‌شود و و این مشکل دامن باغداران را هم گرفت و انبوه مرکبات در انبارهای غیر استاندارد هر روز می پوسد.
حکایت باغداری و کشاورزی در همه جا با درد و رنج نوشته شده است و کشاورزانی که با سختی و مشقت تولید می‌کنند و با درد و رنج آن را به فروش می‌ رسانند.
بوی عید و اسکناس‌ های نو و تا نشده بیش از هر زمان دیگری به مشام می‌رسد، شالیکار دستش خالی و باغدار هم خالی تر. هیچ گاه برای آنان اوضاع و شرایط آن گونه که می‌خواهند نشده است. همواره یا دغدغه باد و باران دارند و یا بازار فروش و محصولاتی که همانند آوار بر سرشان از خارج وارد می‌شود.
همه امیدشان به این چند روز باقی مانده تا سال جدید است اگر محصولشان به فروش رفت که هیچ اما اگر نرفت آینده کشاورزی و باغداری به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.
محمدی کشاورزی که هنوز داغ فروش نرفتن بخشی از محصولات برنج روی دلش مانده است، می گوید: برنج درجه یک و اعلا را با قیمت پایین و به صورت چکی فروختم در حالی که این محصول اکنون در بازار تا کیلویی ۱۱۰ هزار تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شود.
وی که چند هکتار از باغاتاش به محصول مرکبات اختصاص دارد در گفت وگو با خبرنگار بازار می‌ گوید: بخشی از پرتقال‌ ها را پاییز همزمان با شروع فصل برداشت به صورت سر درختی و یکجا فروختم.
این باغدار مازندرانی ادامه داد: هم اکنون بخشی از محصولات محلی من در انبار وجود دارد و هر روز هم قیمت آن افت می‌ کند و هم از وزنش کاسته می‌ شود.
وی با بیان اینکه حال و روز کشاورزان و باغداران در آستانه سال نو و جدید چندان خوب نیست، گفت: آنان هم نگران فروش محصول هستند و هم قیمت‌ هایی که هر روز پایین‌ تر می‌ آید.
معضل دپو و انباشت محصولات کشاورزی و باغی مازندران قدمت دیرینه‌ ای دارد، هر سال با آمدن سال نو و جدید محصولات قدیمی و دپو شده به دلیل پوسیدگی و یا کهنگی از رده خارج می‌ شود و به ناچار کشاورزان باید با قیمت بسیار پایین‌ تری از هزینه تولید آن را به فروش برسانند.
در سال جاری صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری در استان مازندران طراحی شده بود و قرار بر این بود که حداقل ۲۰ درصد تولیدات باقی استان صادر شود. با آن که امسال بازار صادرات به نسبت سال قبل رونق داشت اما چندان نتوانست در ثبات بازار مرکبات نقش آفرینی کند.
معضل دپوی برنج هم در حالی در مازندران تشدید می‌ شود که طبق برخی آمارها حدود ۳۰۰ هزار تن برنج قدیمی در انبارهای مازندران باقی مانده است.
طرح خرید توافقی برنج یا ورود هلدینگ‌ ها و شرکت‌ های زنجیره‌ای برای خرید برنج مازاد در مازندران نیز به صورت مقطعی در برخی از ماه‌ ها اجرا شد، با این حال همچنان درصد قابل توجهی از محصول تولیدی روی دست کشاورزان باقی مانده است.
مراکز خرید برنج در مازندران فعال شده است
بابک مومنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان این که ظرفیت خرید توافقی برنج در استان فعال شده است، از راه اندازی مراکز خرید برنج در استان خبر داد و گفت: کشاورزان می توانند تمام ارقام برنج مانده و در اختیار نظیر محلی، طارم، فجر، شیرودی و غیره را برای فروش عرضه کنند.
وی قیمت خرید توافقی برنج را کیلویی ۷۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: خوشبختانه پایگاه خرید توافقی برنج در تمامی شهرستان فعال شده است.
وی با اظهار این که تاکنون مقادیری برنج از کشاورزان خریداری شده است، گفت: راه اندازی مراکز خرید گشایش و رونق خوبی در بازار ایجاد می کند و کشاورزان باید از فرصت ایجاد شده استفاده کنند.
در شهرستان بابل نیز چهار مرکز از طوی تعاون روستایی برای خرید برنج فعال شده و ۶۲۳ تن انواع ارقام برنج خریداری شده است. علی فولاد مدیر جهاد کشاورزی آمل در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود:از ابتدای اسفند تا کنون با ایجاد چهار مرکز خرید فعال تعاونی روستایی و خصوصی، خرید برنج بصورت توافقی شروع شد و تاکنون ۶۲۳ تن انواع برنج از ارقام محلی و پرمحصول از کشاورزان آملی خریداری شد که قیمت پایه ارقام محلی (نظیر هاشمی) به مبلغ ۷۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم برنج سفید بوده است.
قیمت مرکبات مازندران در انبارها به قیمت زیر ۱۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود و این درحالی که بیش از ۱۴۰ تن مرکبات با بهره گیری از ظرفیت حمل ونقل ترکیبی ریلی و جاده ای به خارج از کشور صادر شده است.
باغداران منتظر بازار شب عید هستند تا با رونق بازار بتوانند مرکبات دپوشده در انبارها را به فروش برسانند تا معضل چندساله برنج در مرکبات برای باغداران تکرار نشود.
مازندران سه میلیون تن مرکبات و یک میلیون تن برنج تولید می کند.

(شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲) ۰۷:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها