چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۲۰۵۵۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

۳۰ درصد کم‌فروشی در صنایع غذایی و شوینده

مدیرکل استاندارد استان تهران، با اشاره به اجرای طرح ملی پایش کمیت در محصولات (مقابله با کم‌فروشی) انواع فرآورده‌های غذایی و شوینده، از سوی سازمان استاندارد گفت که در نتیجه پایش‌های انجام‌شده از تولیدات ۵۲۴ واحد تولیدی مشمول طرح، از ابتدای سال تاکنون، حدود ۳۰ درصد کم فروشی در این محصولات مشخص شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، شیب کاهشی داشته است.

محمدحسین طاهری درباره اجرای طرح رصد کم‌فروشی و نظارت بر آن، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون، ۸۰ هزار فرآورده از صنایع غذایی و شوینده، از واحدهای تولیدی مشمول این طرح در استان، از نظر کمی مورد بررسی و پایش قرار گرفت و حدود ۳۳ درصد کم فروشی در بسته‌بندی انواع فرآورده‌های صنایع غذایی (لبنیات - غذایی - غلات و حبوبات - تنقلات و شیرینی) و شوینده احصاء شده است.
 
به گفته وی، اداره‌کل استاندارد استان تهران در راستای انجام این وظیفه، علاوه بر بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، اقدام به خرید و توزین ۷۰۰۰ فرآورده از سطح بازار کرده که در پایان طرح، حدود ۳۰ درصد کم فروشی در محصولات مشخص شد.
 
طاهری با اشاره به اینکه پرونده متخلفین به مراجع ذی‌صلاح از جمله مرجع محترم قضایی ارجاع شد، ادامه داد: وضعیت عملکرد بیش از نیمی از واحدها از ابتدای اجرای طرح مورد قبول بوده‌ است.
 
به گفته وی از بین محصولات مختلف مشمول طرح، ۳۱.۴۱ درصد از صنایع غذایی، ۴۳.۱۵ درصد از صنایع لبنیات، ۸۲.۷ درصد از غلات و حبوبات، ۳۰.۱۷ درصد از تنقلات و شیرینی‌جات و ۱۴.۱۸ درصد از صنعت شوینده و شیمیایی پایش شده‌ است.
 
گفتنی است از ابتدای سال گذشته طرح کنترل و پایش وزنی فرآورده‌های تولیدی کشور و ابتدا از ۱۴ استان در محصولات غذایی و محصولات مرتبط با موضوع یارانه اجرایی و با نمونه‌گیری از ۳۶۵ نمونه برند کالایی، ۴۱.۶ درصد کم فروشی برای کالاها احصا شد. پایش‌های انجام شده در مرحله اول در قالب خرید از بازار بوده است. در مرحله دوم، طرح در محل کارخانه‌های تولیدی اجرایی شد، گستردگی کالاها بیشتر شد و در نمونه‌برداری از ۶۹۹ نمونه برند، کم‌فروشی ۳۹.۶ درصدی احصا شد. در مرحله سوم طرح پایش وزنی نیز مقرر شد به‌صورت ماهانه از استان‌ها به سازمان ملی استاندارد گزارش ارسال شود که اکنون هم در حال اجراست.
 
از کالای غیراستاندارد به کجا شکایت کنیم؟
 
از جمله تخلفاتی که در این حوزه دیده می‌شود و مسئولان مختلف به آن اشاره کرده‌اند تقلب در تولید لوازم خانگی، تولید در کارگاه‌های زیرزمینی، قاچاق، جعل علامت استاندارد و غیره است.
 
طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، شهروندان در هنگام خرید می‌توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی درج شده زیر نشان استاندارد به سامانه پیامکی  ۱۰۰۰۱۵۱۷ از صحت علامت استاندارد و کیفیت محصول خریداری شده مطمئن شوند. همچنین در صورت غیراستاندارد بودن کالای خریداری شده نیز امکان شکایت وجود دارد.
 
در صورتی که کالای مشمول استاندارد اجباری با نشان استاندارد مشکلی داشته باشد، خریدار می‌تواند از طریق سایت سازمان ملی استاندارد یا اداره کل استاندارد یا تماس با شماره ۱۵۱۷ شکایت خود را مطرح کند.
(چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲) ۱۵:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها