دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۶:۲۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۱۲۰۴۸۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

تعرفه ۸۸ قلم کالا بین ایران و سوریه صفر شد

به گفته سفیر سوریه در تهران برخی از تصمیمات مهمی که در جلسات مشترک دو کشور اتخاذ شده، ایجاد بانک مشترک بین ایران و سوریه، ایجاد بیمه خود اتکایی، انجام مراودات و مبادلات تجاری با تکیه بر تهاتر و حذف تعرفه گمرکی ۸۸ قلم کالا و رساندن تعرفه آن از ۴ به صفر است.

شفیق دیوب در حاشیه همایش فرصت‌های ورود به بازار سوریه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روابط اقتصادی دو کشور در سطح روابط سیاسی و راهبردی نیست و این مساله قابل قبول نیست. اما بعد از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه و سفر نخست‌ وزیر سوریه به تهران اقداماتی انجام شده تا موانع گسترش روابط اقتصادی دو کشور بوده را بردارند. در حال حاضر دو کشور در آغاز فصل جدیدی از همکاری‌های اقتصادی – تجاری و سرمایه‌گذاری هستند.
 
دیوب درباره تاسیس بانک مشترکی در سوریه گفت: فرآیند تاسیس این بانک از چند ماه آینده شروع شده اما هنوز به مرحله افتتاح شدن نرسیده است. این اولین بانک مشترک دو کشور خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی می‌توانند در حوزه زیرساخت، انرژی، انرژی‌های تجدید پذیر، کشاورزی، نفت و گاز، علم و فناوری و غیره در سوریه همکاری کنند، تصریح کرد: امروز یک فرصت مناسب برای حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه است و شاید اگر اقدام نکنند فردا دیر باشد، بنابراین باید این فرصت را مغتنم بشماریم و سرمایه‌گذاری مشترک را شروع کنیم.
 
سفیر سوریه در تهران با اشاره به مشکلات ترانزیتی اظهار کرد: در رابطه با خط ترانزیت که از عراق می‌گذرد در حال تلاش هستیم که این راه باز شود، اما آمریکا و همپیمانان این کشور تلاش می‌کنند با حملاتی در منطقه بوکمال مانع از باز کردن این خط ترانزیت شوند اما ما تلاش می‌کنیم در حداقل‌ترین زمان ممکن با همکاری عراق این خط فعال شود.
 
وی همچنین در جریان برگزاری همایش تاکید کرد که هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه وجود ندارد و از جمله تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه همکاری‌ها، ایجاد بانک مشترک بین دو کشور است.
 
دیوب با بیان اینکه همانطور که در میدان جنگ با هم شریک بودیم باید در بازسازی آنچه که تروریسم در سوریه تخریب کرده است شریک باشیم، گفت: زلزله سال گذشته در سوریه نیز تخریب بسیاری داشت، بنابراین سوریه در حال حاضر در شرف فصل جدیدی از همکاری اقتصادی بین دو کشور است.
 
به گفته سفیر سوریه در تهران برخی از تصمیمات مهمی که در جلسات مشترک دو کشور اتخاذ شده، ایجاد بانک مشترک بین ایران و سوریه، ایجاد بیمه خود اتکایی، انجام مراودات و مبادلات تجاری با تکیه بر تهاتر و حذف تعرفه گمرکی ۸۸ قلم کالای و رساندن تعرفه آن از ۴ به صفر است.
 
سفیر ایران در سوریه در پایان گفت: ما از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم که پروژه‌های راهبردی در سوریه داشته باشند. پس از بازگشت جمهوری عربی سوریه به اتحادیه عرب باید برنامه ریزی اقتصادی برای همکاری‌های راهبردی داشته باشیم، بنابراین از شرکت های ایرانی دعوت می‌کنیم تا در تمام مناقصه هایی که دولت سوریه و ارگان های این کشور برگزاری می‌کنند شرکت کنند. این مناقصات از طریق وزارت امور خارجه ایران به تجار ایرانی اطلاع رسانی خواهد شد.
(دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲) ۰۶:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها