یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۴۸۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چای‌کاران تشریح شد

رئیس سازمان چای گفت: ۹۰ درصد مطالبات چای‌کاران پرداخت شده که معادل ۱۶۶۰ میلیارد تومان است و ۱۰ درصد باقی‌مانده به‌زودی پرداخت می‌شود.

حبیب جهانساز با اشاره به تولید بالغ بر ۱۴۹ هزار تن برگ سبز چای در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: امسال از نظر تولید برگ سبز وضعیت خوبی داشتیم، این در حالی است که سال گذشته ۱۱۶ هزار تن برگ سبز تولید شده بود.
وی از تولید بالغ بر ۳۳ هزار و ۶۵۰ تن چای خشک در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: با حمایت‌های انجام‌شده از صنعت چای، شاهد تمایل بیشتر چای‌کاران برای برداشت برگ سبز و انجام به‌موقع عملیات بهسازی باغ‌ها بودیم. بارش‌های موسمی نیز اثرگذاری خوبی بر میزان تولید داشت.
رئیس سازمان چای کشور ارزش برگ سبز خریده‌شده را بالغ بر ۱۸۶۸ میلیارد تومان دانست که دو برابر مبلغ خرید سال گذشته است و گفت: سهم دولت در خرید برگ سبز از چای‌کاران گیلان و مازندران ۲۵ درصد و سهم کارخانه‌ها ۷۵ درصد است. تاکنون ۱۰۰ درصد مطالبات چای‌کاران از سهم دولت پرداخت شده است.
جهانساز با اشاره به پرداخت ۸۵ درصدی مطالبات چای‌کاران از سهم کارخانه‌ها، اظهار کرد: در مجموع ۹۰ درصد مطالبات چای‌کاران پرداخت شده که معادل ۱۶۶۰ میلیارد تومان است و ۱۰ درصد باقی‌مانده به‌زودی پرداخت می‌شود.
وی مشکل تاخیر پرداخت مطالبات چای‌کاران از سوی برخی کارخانه‌ها را بازاررسانی چای خشک دانست که ناشی از واردات سال گذشته است و افزود: امسال دولت هرگونه ثبت سفارش واردات چای را منوط به خریدن چای داخلی کرده است و شاهد خرید ۷۰۰۰ تنی چای داخلی و ایجاد رونق نسبی در بازار هستیم.
رئیس سازمان چای از پرداخت ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به ۱۰ هزار چای‌کار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: از محل صندوق توسعه صنعت چای، تسهیلات ارزان قیمت (چهار درصد) برای اصلاح، احیا و به‌زراعی و توسعه مکانیزاسیون در اختیار چای‌کاران قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار شش میلیون تومان به چای‌کاران تسهیلات پرداخت می‌شود، اظهار کرد: امسال بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌ای به چای‌کاران (چهار درصد) و کارخانه‌ها (۱۵ درصد) پرداخت شده است.
جهانساز با اشاره به افزایش سطح زیر کشت از ۱۷ هزار هکتار در ۱۰ سال اخیر به ۲۲ هزار هکتار و برداشت سالانه از این باغ‌ها، گفت: امسال بالغ بر ۳۰۰ هکتار از باغ‌ها را احیا کردیم.
وی واردات چای خارجی به شکل بسته‌بندی را ممنوع دانست و تاکید کرد: با هدف ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی، صنایع بسته‌بندی داخلی اقدام به بسته‌بندی چای خارجی برای عرضه به بازار می‌کنند.
وی چای ایرانی را کیفی، سالم، ارگانیک و بدون افزودنی دانست و افزود: ۵۰ درصد چای خشک تولیدشده در داخل، بسته‌بندی می‌شود و حدود ۵۰ برند داریم. امیدواریم همه چای‌های تولید داخل را به‌صورت بسته‌بندی عرضه کنیم. مردم نیز از چای برند استفاده کنند تا کیفیت مورد انتظار را داشته باشد.




(یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲) ۱۴:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها