پنج شنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۴
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۲۰۴۳۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

زعفران‌های سنواتی مانده در انبار‌ها قاچاق می‌شود

عضو شورای ملی ملی زعفران گفت: با ورود دلالان به بازار خطر تشدید قاچاق زعفران‌های سنواتی و تاریخ گذشته مانده در انبار‌ها افزایش می‌یابد.

علی حسینی عضو شورای ملی ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به ورود دلالان و جمع آوری زعفران از سطح بازار، با کمبود عرضه زعفران در بازار روبرو هستیم که این موضوع بر نوسان قیمت در بازار دامن زده است.
 
به گفته او، دلالان با جمع آوری زعفران از دست کشاورزان و دپو در انبارها بدنبال فروش محصول ۲ تا ۳ برابر نرخ واقعی در بازار هستند.
 
حسینی قیمت هرکیلو زعفران دسته و پوشال را ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان و سرگل و نگین ۷۵ تا ۸۵ میلیون تومان اعلام کرد.
 
عضو شورای ملی زعفران درباره آینده بازار زعفران گفت: با توجه به آنکه گردانندگان بازار دلالان هستند که با خرید و نگهداری زعفران در انبارها بدنبال سودهای نجومی هستند، از این  رو نمی توان پیش بینی راجع به بازار داشت.
 
به گفته او، در شرایط کنونی دلالان و سوداگران با جمع آوری محصول از دست کشاورزان و توزیع قطره چکانی، بازار را در دست گرفتند که در نهایت با افزایش قیمت و کاهش تقاضا از سوی تجار خارجی، با چالش مشتریان در آینده روبرو می شویم.
 
حسینی با بیان اینکه بخش عمده زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود، افزود: برآوردها حاکی از آن است که ماهانه ۱۰ تن زعفران قاچاق می شود.
 
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: اکثر زعفران های قاچاق، زعفران هایی هستند که تاریخ مصرف آنها گذشته است که در شرایط کنونی با ورود دلالان به بازار خطر هشدار تشدید قاچاق زعفران را می دهیم.
 
او افزود: دلالان با قاچاق زعفران های سنواتی به آن سوی مرزها و توزیع در بازارهای هدف به اعتبار و بزند زعفران ایرانی لطمه می زنند چراکه کیفیت بی نظیر زعفران ایران از جمله بزرگترین امتیازات ما در بازارهای هدف است.
 
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه افزایش قیمت ها در صادرات زعفران اثر می گذارد، گفت: با افزایش کاذب قیمت ها توسط دلالان و ایجاد شوک به بازار، تجار بازارهای هدف تا زمان متعادل شدن قیمت ها دست نگه می دارند. 
 
او با بیان اینکه ۷۰ درصد زعفران تولیدی صادر می شود، افزود: علی رغم آنکه بخش اعظم زعفران تولیدی صادراتی است، اما با جهش یکباره قیمت ها، تجار خارجی از خرید زعفران اجتناب می کنند که این امر به نفع تولید ملی کشورما نیست.
 
به گفته حسینی، با توجه به افزایش قیمت زعفران و ورود دلالان در سطح بازار و تشدید قاچاق به آن سوی مرزها بعید است که میزان صادرات به ۲۸۶ تن سال گذشته برسد.
 
عضو شورای ملی زعفران از کاهش سرانه مصرف زعفران در بازار داخل خبر داد و گفت: در بازار تمامی محصولات با افزایش یکباره قیمت ها، تقاضا برای خرید کاهش می یابد که این امر در خصوص زعفران هم صدق می کند به طوریکه سرانه مصرف به کمتر از یک درصد رسیده است.
(پنج شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲) ۰۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها