پنج شنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۲۰۴۲۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

خودکفایی برنج در راستای ارتقای امنیت غذایی ضروری است

به گفته کارشناسان، پتانسیل خودکفایی برنج در اراضی ۳ استان شمالی وجود دارد، اما لازمه تحقق این امر حمایت از بخش تولید و اجرای طرح جامع آب است.

طبق آمارهای اعلامی سالانه با احتساب ذخایر استراتژیک ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور است که در شرایط فعلی با احتساب تولید داخل، حداکثر نیاز واردات ۷۰۰ هزار تن خواهد بود و بسیاری از تشکل های تولیدی واردات بی رویه برنج را مانع تحقق خودکفایی می دانند.
 
با توجه به پتانسیل اراضی شمال، امکان رسیدن به خودکفایی با اجرای سیاست زهکشی شالیزارها، استفاده از ارقام پربازده و بذور هیبرید شدنی است که امید می رود مسئولان با جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت از تولید داخل، کشاورزان را بیش از پیش به امر تولید ترغیب کنند. کمااینکه معاون اول رئیس جمهور هم اعلام کرد که تا یک گرم برنج در دست کشاورزان است، واردات ممنوع شود.
 
بنابر آمارهای اعلامی سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج و امسال هم بیش از یک میلیون تن برنج توسط بخش دولتی و خصوصی وارد شده است که بسیاری از دست اندرکاران بخش تولید این میزان واردات را برضد سیاست های خودکفایی می دانند، درحالیکه انجمن واردکنندگان اذعان می کند که ۶ دهک مردم برنج خارجی مصرف می کنند که براین اساس ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج باید وارد شود.
 
در همین ارتباط مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج می گوید: با توجه به تقارن ماه رمضان با ایام نوروز نظرما براین است که ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شود، هرچند نظر وزارت جهاد واردات ۲۰۰ هزار تن است. به هرحال امیدواریم کسری نیاز کشور تامین شود تا مشکلی در امر تنظیم بازار رخ ندهد‌. بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ هزار تن برنج توسط بخش خصوصی وارد شده که کسری آن تا یک میلیون تن باید وارد شود.
 
دبیرانجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: با توجه به آنکه ۶ دهک مردم برنج خارجی مصرف می کنند، از این رو کسری نیاز کشور هرچه سریع تر باید ثبت سفارش شود تا کمبودی در بازار برنج خارجی رخ ندهد.
 
وزارت جهاد برای خودکفایی برنج بدنبال افزایش سطح زیرکشت نیست
 
سهراب سهرابی مجری طرح برنج گفت: بنابر آمار امسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ هزار تن رشد داشته است.
 
او سرانه مصرف برنج را ۳۵ کیلوگرم به ازای هر ایرانی اعلام کرد و افزود: با احتساب سرانه مصرف سالانه حداکثر ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز کشور است که با احتساب ۲۰۰ هزار تن ذخایر استراتژیک هم، ۷۰۰ هزار تن از نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.
 
سهرابی با بیان اینکه وزارت جهاد برای رسیدن به خودکفایی بدنبال افزایش سطح زیرکشت نیست،گفت: با افزایش بهره وری در واحد سطح، توسعه کشت ارقام جدید، یکپارچه سازی اراضی، توسعه سامانه های نوین آبیاری، توجه به تغذیه گیاهی و مصرف کود، مبارزه با علف‌های هرز و روش های خشکه کاری بدنبال افزایش بهره‌وری تولید به ازای آب مصرفی است به گونه ای که با حداقل آب مصرفی برنج مورد نیاز را در داخل تامین کنیم تا از واردات بی نیاز شویم. 
 
او  انتقال فناوری‌های تولید برنج هیبرید از خارج به کشور را از سیاست های دیگر وزارت جهاد در راستای خودکفایی برشمرد و گفت: با بکارگیری فناوری‌های تولید برنج هیبرید، تولید شلتوک تا ۱۰ تن در هکتار افزایش پیدا می‌کند.
 
خودکفایی ۱۰۰ درصدی برنج به عنوان یکی از ۵ محصول اساسی که در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد، با اجرای کشت قراردادی و استفاده از ارقام پربازده دست یافتنی است.
 
خودکفایی تولید برنج در داخل شدنی است
 
طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی، دستیابی به خودکفایی در تولید ۵ محصول راهبردی گندم، برنج، جو، پنبه و شکر از اولویت های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر امنیت غذایی و تامین غذای سالم در تولید این ۵ محصول اساسی باید به سمت و سوی خودکفایی حرکت کنیم.
 
در ادامه قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: بنابر آمار سالانه با احتساب ذخایر استراتژیک ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارت ن برنج مورد نیاز است که امسال ۲ میلیون و ۲۵۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این میزان در داخل تولید شد.
 
او با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی برنج در داخل وجود دارد، افزود: امسال با طرح خرید حمایتی برنج با نرخ منطقی و استفاده از ارقام پربازده و عملکرد بالا می توان ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن کسری نیاز کشور را در داخل تامین کرد.
 
پیشه ور ادامه داد: با توجه به آنکه واردات بی رویه از جمله موانع خودکفایی برنج است، از این رو بنابر تاکید معاون اول رئیس جمهور اجازه واردات حتی یک گرم برنج تا زمانیکه برنج در دست کشاورزان است، نباید داده شود. دلالان به بهانه تنظیم بازار این محصول استراتژیک با واردات ضربه مهلکی به تولید داخل می‌زنند، درحالیکه دولت مکلف به اعمال سیاست‌های حمایتی است.
 
او قیمت تمام شده هرکیلو ارقام محلی را ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: براین اساس هرکیلو محصول با نرخ ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان باید بدست مصرف کننده برسد و عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است. همچنین درصورت واردات برنج خارجی با ارز آزاد، قیمت آن با برنج داخلی برابری می کند‌.
 
پیشه ور با بیان اینکه خودکفایی برنج در استان های شمالی وجود دارد، گفت: تولیدکننده داخل موظف به تامین برنج داخل است که در صورت حمایت از تولید، تضمین تامین نیاز را می دهد، اما متاسفانه حمایت به سمت واردات است که آسیب جدی به تولید می زند. درحالیکه با تزریق یارانه به تولید داخل به جای واردات، سیاست خودکفایی محقق می شود.
 
باتوجه به اهمیت خودکفایی برنج به عنوان یکی از ۵ محصول استراتژیک مهم در تامین امنیت غذایی انتظار می رود که مسئولان سیاست های حمایتی لازم از خودکفایی برنج را داشته باشند تا برای تامین کسری بازار داخل نیازی به آن سوی مرزها نداشته باشیم.
(پنج شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها