یکشنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۲۰۳۳۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

افزایش ۱۱ درصدی رهاسازی بچه‌ماهی در دریای خزر و آب‌های داخلی کشور

۴۱۰ میلیون قطعه انواع بچه ‌ماهی با هدف بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان در سال جاری در دریای خزر و آب‌های داخلی کشور رهاسازی شد که بیانگر رشد 11 درصدی نسبت به پارسال است.

ناصر کرمی‌راد مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار کرد: ۴۱۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی با هدف بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان در سال جاری در دریای خزر و آب‌های داخلی کشور رهاسازی شد که نسبت به سال گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: از ۴۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی، ۳۶۵ میلیون قطعه توسط مراکز ملی بازسازی ذخایر آبزیان و بیش از ۴۴ میلیون قطعه با مشارکت جامعه صیادی و بهره‌برداران محلی به صورت تکثیر طبیعی رهاسازی شده است.
کرمی راد افزود: از ۳۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شده، نزدیک به ۲۰ میلیون قطعه، سهم آب‌های داخلی و ۳۴۵ میلیون قطعه سهم دریای خزر بوده است.
وی اظهار داشت: ۳۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی که توسط مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان رهاسازی شده شامل گونه‌هایی همچون ماهی سفید، انواع ماهیان خاویاری، ماهی سیم، سوف، کپور دریایی، کپور تالابی، کلمه، شاه کولی، سیاه کولی، اردک ماهی و ماهی آزاد می‌باشد.
کرمی‌راد میزان رهاسازی بچه ماهی از گونه ماهی سفید در دریای خزر را در سال جاری ۲۲۶ میلیون قطعه عنوان کرد و گفت: رهاسازی بچه ماهیان پس از دو تا سه سال در سبد صید صیادان خود را نشان می‌دهد.
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: بخشی از بچه ماهی‌های تکثیر و رهاسازی شده در مسیر رسیدن به دریای خزر به دلایلی مانند وجود شکارچیان طبیعی، صید غیرمجاز، انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی رودخانه‌ها و بیماری‌ها تلف می‌شوند، اما میزان بازماندگی بچه ماهیان رهاسازی شده و ضریب بازگشت شیلاتی بچه ماهیان رهاسازی شده نشان دهنده درصد بالای موفقیت این اقدام ملی است، که سال‌ها است در قالب برنامه‌های پنج ساله به صورت اهداف تکلیفی سازمان شیلات ایران انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد گونه‌های دریای خزر برای زادآوری و تکثیر به رودخانه‌ها وابسته هستند، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیم و صید غیرمجاز و شرایط نامطلوب حاکم بر رودخانه‌ها، ماهیان نمی‌توانند به راحتی برای تکثیر، خود را به رودخانه‌ها برسانند و از این رو شرایط تکثیر طبیعی وجود ندارد.
کرمی‌راد گفت: امسال در یک اقدام غیرهماهنگ، سازمان حفاظت محیط زیست کپور معمولی را در زمره گونه‌های مهاجم معرفی کرد و با این اقدام، رهاسازی بچه ماهیان این گونه ارزشمند را که بیش از سه دهه با هماهنگی اداره‌های کل استانی سازمان محیط زیست در منابع آب‌های داخلی از جمله در استان خوزستان انجام می‌شد را گرفتند که این اقدام دستیابی به اهداف تکلیفی برنامه‌های ملی سازمان شیلات ایران را در آب‌های داخلی را دچار مشکل کرد.
وی افزود: سازمان شیلات ایران با توجه به اهداف، سوابق و قدمت رهاسازی کپور ماهیان در منابع آب‌های داخلی در حال رایزنی با سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع این مهم است.

(یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲) ۱۴:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها