شنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۵
سرویس : فن آوری اطلاعات
کد خبر : ۱۲۰۳۱۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای‌اقتصاد
سرویس فن آوری اطلاعات

آشپزی با روبات‌‌‌های سرآشپز

شرکت بزرگراه‌های کره‌جنوبی روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که منطقه استراحت مونمک در بزرگراه یئونگ دونگ اولین مورد در این کشور است که یک آشپزخانه روباتیک را در محوطه غذاخوری خود راه‌اندازی کرده است و در آن روبات‌ها جایگزین سرآشپزهای انسانی شده‌اند.

سرآشپزهای روباتیک از دهه‌‌‌ها پیش در داستان‌‌‌های علمی تخیلی حضور داشته‌‌‌اند اما در واقعیت، فرآیند آشپزی یک موضوع چالش‌برانگیز برای یک روبات محسوب می‌شود. چند شرکت تجاری در دنیا نمونه‌‌‌هایی از سرآشپزهای روبات تولید کرده‌‌‌اند هر چند هیچ‌کدام از آنها در حال حاضر به طور تجاری در دسترس نیستند و این روبات‌ها از لحاظ مهارت در آشپزی بسیار عقب‌‌‌تر از انسان‌ها قرار دارند. این در حالی است که آشپزها می‌توانند دستور پخت‌های جدید را از طریق مشاهده یاد بگیرند؛ چه تماشای کار یک آشپز دیگر یا تماشای ویدئویی از یوتیوب باشد. اما برنامه‌ریزی یک روبات برای تولید چند نوع غذا پرهزینه و زمان‌بر است.
 
به گفته مقامات کره‌ای هدف این طرح رفع کمبود نیروی کار در مناطق استراحت در جاده‌ها و بزرگراه‌ها و استاندارد کردن کیفیت و طعم غذاهای سرو شده برای مشتریان است. سه روبات سرآشپز به صورت ۲۴ ساعته در بخش‌های پخت غذای کره‌ای، رامیون و اودون فعالیت می‌کنند. آنها می‌توانند ۱۳ غذای مختلف از جمله سوپ گالبیتانگ یا دنده کوتاه کره‌ای، سوپ رشته فرنگی رامیون، غذاهای دریایی و کیمچی اودون را بپزند و تا ۱۴ وعده را به طور همزمان آماده کنند. روباتی که غذای کره‌ای طبخ می‌کند، قابلمه‌های سنتی خورش پر از مواد خرد شده را آماده می‌کند، آنها را بر اساس دستور‌العمل‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده روی اجاق گاز هوشمند می‌جوشاند و روی ریل به محل جمع‌آوری می‌فرستد. همچنین روبات ‌رامیون‌پز هنگام پخت و پز با بازوهای روباتیک خود غذا را هم می‌‌‌زند تا از جمع شدن مواد در سطح غذا مانند تخم‌‌‌مرغ و کیک برنج جلوگیری کند. پس از اتمام پخت، آنها را در ظرفی سرو می‌کند. رامیون یکی از غذاهای بسیار ساده و معروف کره‌ای و ژاپنی است که در واقع یک نوع سوپ ورمیشل است و با نودل تهیه می‌شود. در واقع رامیون (ramyeon) به طور مستقیم از کلمه رامن (ramen) در زبان ژاپنی الهام گرفته شده و به عنوان نسخه اصلی این غذا شناخته می‌شود.
 
اما روباتی که وظیفه پخت اودون را بر عهده دارد، رشته فرنگی را در دیگ‌های داغ اتوماتیک خود می‌جوشاند. سپس رشته‌های پخته شده را آبکش کرده و در ظرفی می‌ریزد و آبگوشت گرم و مواد روی غذا را اضافه می‌کند و روی آن را تزئین می‌کند. اودون جزو غذاهای گرم است و معمولا در داخل سوپ اودون که دارای طعم‌‌‌های مختلف است، سرو می‌شود. از قدیم اودون به عنوان یک غذای سبک جایگزین برنج یا در برخی از اعیاد و مراسم خورده می‌‌‌شد.
 
 به عنوان بخشی از تبلیغات افتتاحیه، به اولین بازدیدکننده این رستوران بین راهی کوپن‌هایی برای ۵۰ وعده غذای رایگان در آن استراحتگاه ارائه شد. همچنین اعلام شد که تمامی غذاهای پخته‌شده توسط سرآشپزهای روباتی به مدت یک ماه با ۳۰‌درصد تخفیف به فروش می‌رسند. همچنین شرکت بزرگراه‌های کره‌جنوبی قصد دارد آشپزخانه‌‌‌های روباتیک را در سایر استراحتگاه‌های جاده‌ای و بزرگراهی در سراسر این کشور معرفی کند.
 
هام جین گیو، رئیس شرکت بزرگراه‌های کره در این خصوص اظهار کرد: روبات‌های سرآشپز به نیروی محرکه جدیدی برای نوسازی مناطق استراحتگاهی بین شهری و فرهنگ غذا در کره تبدیل خواهند شد. به لطف معرفی روبات‌های سرآشپز، بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی از غذا در فضای استراحتگاه شبانه‌روزی لذت ببرند. ما از سرآشپزهای روباتی انتظار داریم که رضایت زیادی را برای اپراتورهای استراحتگاه، کارکنان آشپزخانه و بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورند.
 
درحقیقت، سرآشپزهای روباتیک صرفا وسایل آشپزخانه نیستند. آنها سیستم‌های اتوماسیون پیچیده‌ای با طیف وسیعی از قابلیت‌ها شامل خرد کردن دقیق، تفت دادن، مخلوط کردن و حتی آبکش کردن هستند. این انقلاب در غذا‌شناسی با تمایل به افزایش تجربیات آشپزی، بهبود کارآیی آشپزخانه و رفع کمبود نیروی کار در صنایع غذایی صورت می‌پذیرد. سرآشپزهای روباتیک به تدریج در آشپزخانه‌‌‌های حرفه‌‌‌ای، رستوران‌‌‌ها و حتی خانه‌‌‌ها پذیرفته می‌‌‌شوند و طرز فکر ما را در مورد آشپزی و غذاخوری تغییر می‌دهند. یکی از معایب روبات‌های سرآشپز هزینه اولیه آنهاست. چه از علاقه‌مندان پرشور غذا باشید و چه صرفا شیفته تلاقی فناوری و آشپزی شده‌اید، دنیای سرآشپزهای روباتیک مطمئنا علاقه و اشتهای شما را برای نوآوری برانگیخته خواهد کرد.
(شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲) ۰۸:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها