جمعه / ۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۲۰۲۹۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

واردات بی‌رویه برنج راهکار مناسبی برای تنظیم بازار نیست

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: واردات بی‌رویه برنج سیاست مناسبی برای تنظیم بازار نیست و استفاده از ارقام پربازده و خرید حمایتی باید در دستور کار قرار گیرد.

قاسم پیشه ورگفت: خودکفایی برنج در سه استان شمالی با فراهم شدن زیرساخت های لازم همچون طرح جامع آب، خرید حمایتی با نرخ منطقی و استفاده از بذور با عملکرد بالا شدنی است.
او قیمت تمام شده هر کیلو برنج طارم را ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: دولت با قیمت ۶۵ هزار تومان بدنبال خرید حمایتی از کشاورزان است که آنها رغبتی به تحویل محصول خود ندارند.
پیشه ور واردات بی رویه را یکی دیگر از موانع خودکفایی برنج دانست و گفت: علی رغم آنکه معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که واردات برنج تا زمانیکه یک گرم برنج در استان های شمالی وجود دارد، انجام نشود، اما همچنان برنج وارد شد که با این وجود برنج روی دست کشاورزان مانده است.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: واردات برنج با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می شود، درحالیکه کشاورزان با ارز آزاد تولید می کنند، از این رو قابل رقابت نیست.
به گفته او، مسئولان اذعان می کنند که قیمت تمام شده تولید برنج بالاست، درحالیکه به جز کود، یارانه ای به دیگر نهاده های تولید داده نمی شود و حال با واردات برنج بدنبال آن هستند که مشکل امنیت غذایی را فراهم می کند.
پیشه ور گفت: هم اکنون برداشت در واحد سطح پایین است، درحالیکه با معرفی برخی ارقام که تا ۲ برابر عملکرد ارقام افزایش می دهد، پتانسیل صادرات وجود دارد.
او با بیان اینکه حداکثر نیاز سالانه برنج با احتساب ذخایر استراتژیک ۳ تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، گفت: با استفاده از ارقام پربازده دارای عملکرد بالا علاوه بر تامین این میزان امکان صادرات به بازارهای هدف وجود دارد.

(جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲) ۰۸:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها