شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۲
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۱۲۰۱۶۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

تامین پروتئین با یک غذای ترکیبی جدید

دانشمندان نوع جدیدی از غذای ترکیبی با نام برنج «گوشتی» را ایجاد کرده‌اند که به گفته آنها می‌تواند منبع پروتئینی مقرون به صرفه و سازگار با محیط‌زیست باشد. این غذا حاوی دانه‌های متخلخل با ماهیچه‌های گوشت گاو و سلول‌های چربی است که در آزمایشگاه رشد می‌کنند و به صورت بسته‌بندی شده عرضه می‌شوند. در این روش، ابتدا برنج در ژلاتین ماهی پوشانده می‌شود تا به رشد سلول‌‌‌های گوشت گاو کمک کند، سپس دانه‌‌‌های آن را در یک ظرف کشت سلولی به مدت ۱۱ روز برای انجام فرآیند کشت رها می‌کنند.

محققان می‌گویند این غذا ممکن است در آینده به عنوان راهکاری برای مقابله با قحطی، جیره نظامی یا حتی غذای فضایی مورد استفاده قرار گیرد. باید دید در صورت ورود به بازار، آیا مصرف‌کنندگان از آن استقبال خواهند کرد یا خیر. مجله Matter گزارش می‌دهد که برنج هیبریدی ظاهر کمی سفت‌تر و شکننده‌تر از برنج معمولی دارد، اما نسبت به آن حاوی پروتئین بیشتری است و بنابر ادعای تیم دانشگاه یونسی در کره‌جنوبی، ۸‌درصد پروتئین بیشتر و ۷‌درصد چربی بالاتری دارد.
 
اما به گفته دانشمندان این محصول غذایی جدید در مقایسه با گوشت گاو معمولی، ردپای کربن کمتری نیز دارد، زیرا با توجه به روش تولیدش، نیاز به پرورش و رشد انبوهی از حیوانات وجود نخواهد داشت. این در حالی است که تخمین زده می‌شود که برای هر ۱۰۰ گرم (۳.۵ اونس) پروتئین تولید شده در برنج هیبریدی، کمتر از ۶.۲۷ کیلوگرم (۱۳.۸پوند) دی اکسید کربن آزاد می‌کند، در حالی که تولید دی اکسید کربن گوشت گاو با ۴۹.۸۹ کیلوگرم هشت برابر بیشتر است.
 
سوهیون پارک یکی از محققان این پروژه در این خصوص توضیح داد: ما معمولا پروتئین مورد نیاز خود را از دام تهیه می‌کنیم، اما تولیدات دامی منابع و آب زیادی مصرف کرده و گازهای گلخانه‌ای زیادی آزاد می‌کنند. تصور کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از برنج پروتئینی کشت شده در سلول به دست آوریم. برنج در حال حاضر سطح مواد مغذی بالایی دارد، اما افزودن سلول‌‌‌های دام می‌تواند میزان آن را بیش از پیش تقویت کند. او در ادامه افزود: انتظار نداشتم سلول‌ها به این خوبی در برنج رشد کنند. اکنون دنیایی از ویژگی‌ها را برای این غذای ترکیبی مبتنی بر غلات می‌بینم.
 
 
 
مردم نیاز به قانع شدن دارند
به نظر می‌رسد برنج دارای زمینه یا ساختاری برای رشد سلول‌های گوشتی است و همچنین به آنها مواد مغذی می‌بخشد. این تیم اولین تیمی نیست که محصولات گوشتی کشت شده در آزمایشگاه را بررسی می‌کند. امروزه دنیا در حال تجربه‌‌ انقلاب در حوزه‌‌ تکنولوژی غذایی است. یکی از جذاب‌‌‌ترین پیشرفت‌‌‌های حال حاضر، گوشت کشت شده در آزمایشگاه است که به آن گوشت پاک، گوشت سلولی یا گوشت بدون کشتار حیوانات گفته می‌شود. این ماده از سلول‌‌‌های بنیادی گرفته شده است و برای تولید آن نیازی به کشتار حیوان زنده نیست. از زمانی که اولین همبرگر تولید شده در آزمایشگاه در سال ۲۰۱۳ در لندن رونمایی شد، ده‌ها شرکت در سراسر جهان به رقابت برای عرضه گوشت‌های کشت شده مقرون به صرفه به بازار پیوسته‌اند.
 
یک شرکت سنگاپوری اخیرا شروع به فروش اولین محصول مرغ  آزمایشگاهی جهان به مشتریان کرده است. در همین حال، ایتالیا از لایحه‌ای برای ممنوعیت گوشت تولید شده در آزمایشگاه به منظور حفظ سنت‌های غذایی این کشور حمایت کرده است. منتقدان خاطرنشان می‌کنند که هیچ چیز مصنوعی در مورد گوشت‌های آزمایشگاهی وجود ندارد و این گوشت با رشد سلول‌های طبیعی ساخته می‌شود. طرفداران گوشت آزمایشگاهی، ادعا می‌‌‌کنند که این محصول راهکار حل مشکل کشاورزی کارخانه‌‌‌ای است که مدت‌‌‌ها دنبال آن بودند. اگر این محصول به موفقیت تجاری برسد، می‌تواند بسیاری از مسائل زیست محیطی، مشکلات زیستی حیوانات و بهداشت عمومی کشاورزی دامی را حل کند و در همین حال مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند همچنان محصولی را که به طعم و شکل آن عادت دارند، مصرف ‌‌‌کنند.
 
پروفسور نیل وارد، متخصص مواد غذایی کشاورزی و آب و هوا در دانشگاه آنگلیای شرقی، در این خصوص اظهار کرد که این نوع تحقیقات نویدبخش توسعه رژیم‌‌‌های غذایی سالم‌‌‌تر و سازگارتر با آب و هوا در آینده است، اما برخی از افراد نیاز به متقاعد شدن دارند. او گفت: در حالی که داده‌‌‌ها در مورد هزینه و تاثیر اقلیمی بسیار مثبت به نظر می‌‌‌رسند، یک آزمایش حیاتی در مورد اشتهای عمومی برای این نوع غذاهای آزمایشگاهی است. به طور کلی، با وجود گوشت‌های جایگزین مبتنی بر آزمایشگاه، این محصولات احتمالا پتانسیل بالایی در جایگزینی گوشت‌های فرآوری شده به جای گوشت‌های اصلی دارند.
 
بریجت بنلام از بنیاد تغذیه بریتانیا می‌گوید: توسعه یک رژیم غذایی که هم از سلامت مردم و هم سلامت سیاره زمین حمایت می‌کند، یک چالش بزرگ برای آینده است. این مطالعه یک رویکرد نوآورانه جدید را نشان می‌دهد که می‌تواند به یافتن راه‌حل کمک کند. اما او اضافه کرد: یافته‌‌‌ها نشان‌‌‌دهنده افزایش نسبی در محتوای پروتئین برنج است که اصولا یک ماده غذایی با پروتئین بالا نیست. بنابراین اگر قرار باشد این فناوری به عنوان منبع پروتئین جایگزین برای محصولات حیوانی سنتی مورد استفاده قرار گیرد، نیاز به کار بیشتری است.
(شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها