سه شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۲۰۰۷۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

شمش طلا نگین طلای سرخ را از دست قاچاقیان می‌رباید

طبق گفته فعالان اقتصادی، با قاچاق زعفران سالانه 120 میلیون دلار ارز به کشور برنمی‌گردد، اما کارشناسان معتقدند در صورت تشویق صادرکنندگان زعفران به رفع تعهد ارزی با شمش طلا و عرضه در مرکز مبادله، قاچاق این طلای سرخ دیگر توجیه ندارد و بخش اعظم صادرات آن از مسیر قانونی خواهد بود.

«سالانه 120 میلیون دلار ارز با قاچاق طلای سرخ از کشور خارج می‌شود‌» این را نایب رئیس شورای ملی زعفران می‌گوید؛ دولت صادرکنندگان را متعهد می‌کند ارز صادراتی را به کشور برگردانند اما ارز حاصل از این صادرات چون قاچاق است، برنمی‌گردد.
 
غلامرضا میری می‌گوید که ماهانه حداقل 10 تن و در سال 120 تن زعفران از کل 286 تن زعفران صادراتی کشور؛ قاچاق می‌شود، این رقم نزدیک به یک‌سوم کل زعفران صادراتی در سال است.
 
پیش از این، مسئولان در‌باره قاچاق پیاز زعفران هشدار می‌دادند اما اکنون قاچاق، به خود زعفران رسیده است، علاوه بر آن با فروش فله‌ای زعفران ایران به افغانستان اسم ایران از این محصول حذف و آنها به نام خود به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.
 
با اینکه ایران تامین کننده 90 درصد زعفران دنیا است، اما با برند کشورهای مقصد عرضه می‌شود، در حال حاضر صادرات زعفران به کشورهای امارات، اسپانیا، چین و افغانستان انجام می‌شود.
عضو شورای ملی زعفران علی حسینی‌ جلوگیری از قاچاق زعفران و توسعه بازار‌های صادراتی را در افزایش درآمدهای ارزی موثر می‌د‌اند که صادرکنندگان فرآورده‌های جانبی را هم توسعه خواهند داد، تنها بخش کوچکی از هزاران فراورده این گیاه دارویی استحصال می‌شود و در واقع خام‌فروشی می‌شود.
 
در این میان فعالان حوزه صادرات، سخت‌گیری‌های دولت در «رفع تعهدات ارزی» یعنی همان عرضه ارز صادراتی در بازار نیمایی و نیز تفاوت ارز این بازار با بازار آزاد را عامل تشدید قاچاق عنوان می‌کنند، ارز نیمایی 28500 تومان اما نرخ بازار آزاد تا دو برابر این رقم هم می‌رسد.
 
به گفته علی قادری، یکی از فعالان بازرگانی، زمانی که صادر کننده تحت فشار است ارز صادراتی را به نصف قیمت بازار به دولت برگرداند، راهی برای فرار پیدا می‌کند که قاچاق یکی از آنها است، علاوه بر آن رقمی که در سامانه صادراتی ثبت می‌شود در بیشتر موارد معادل آن صادر نمی‌شود در حالی تعهد ارزی آن پابرجاست، خوب است باید اجازه دهد به جای برگرداندن ارز، معادل آن صادر‌کننده محصول اساسی وارد کند.
 
شهرام معینی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر ضرورت برگرداندن ارز صادراتی می‌گوید که عدم برگشت ارز، تناسب عرضه و تقاضای ارز را به هم می‌زند و بازار غیر رسمی ارز شکل می‌گیرد که در آن نرخ‌های جدید دلار قیمت‌سازی می‌شود، دولت برای واردات هم نیاز به ارز دارد.
 
بانک مرکزی در راستای تشویق صادرکنندگان خُرد، به آنها اجازه واردات شمش طلا به جای تعهد ارزی و عرضه در مرکز مبادله ارز و طلا به قیمت روز داده است، این ابزار تشویقی موجب می‌شود صادرکننده، همه تولیدات را به صورت قانونی صادر کرده و از امتیاز واردات شمش طلا بهره ببرد که در قیاس با تعهد ارزی، بهره صا‌درکننده‌، بسیار بیشتر خواهد بود‌‌.
(سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲) ۱۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها