سه شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۱۲۰۰۶۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

صادرات ۲ میلیون لیتر اسانس گل محمدی به ۹ کشور

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از صادرات ۲ میلیون لیتر اسانس گل محمدی به ۹ کشور خبر داد.

 حسین زینلی - مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی - در جلسه بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تولید، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی با محوریت گل محمدی با اشاره به اینکه  ۶۳ هزار تن گل محمدی در کشور تولید می‌شود، گفت: اسانس گل محمدی به ۹ کشور صادر می شود که این صادرات حدود ۲ میلیون لیتر در سال است.
 
زینلی با اشاره به اینکه به سمت فرآوری گل تازه رفته‌ایم، تصریح کرد: تاکنون به ۳۳ کشور دنیا غنچه گل محمدی صادر کرده‌ایم و فرهنگ استفاده از غنچه در چای و دمنوش را اشاعه داده‌ایم.
 
وی افزود: چین یکی از بازارهای هدف اصلی ما در صادرات غنچه گل محمدی است.
 
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما باید تمام نکات فنی را رعایت کنیم تا کشاورز که سرمایه خود را برای احداث مزارع به کار گرفته متضرر نشود و بهره وری افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه در دفتر گیاهان دارویی برای ۱۵ محصول استان معین انتخاب کرده‌ایم، ادامه داد: برای گل محمدی استان فارس، استان معین و استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان استان‌های پشتیبان هستند.
 
زینلی تصریح کرد: برای اولین بار روز گل و گلاب را در روز ۲۵ اردیبهشت وارد تقویم کردیم و جشنواره‌های ویژه‌ای به این منظور بر پا می شود تا با ارزش نهادن به آن ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان شود.
 
بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، وی افزود: گردش مالی گل محمدی در بلغارستان ۲ میلیارد دلار است اما در ایران بیشتر مصرف گل محمدی در داخل است. بسیاری از کارخانجات عطرسازی فرانسوی به این گل علاقه دارند و فرصت مناسبی برای تولید این گل در بلغلرستان ایجاد شده اما ما به خوبی برای این جایگاه تلاش نکرده‌ایم.
 
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بر ایجاد بورس گلاب برای معرفی این گل به کشورهای مختلف و گسترش تبلیغات توسط رسانه ها و گردشگری گل محمدی تاکید کرد.
(سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲) ۱۲:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها