سه شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۰۶۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گردش مالی گل محمدی در بلغارستان ۲ میلیارد دلار است

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گردش مالی گل محمدی در بلغارستان ۲ میلیارد دلار است اما در ایران بیشتر مصرف داخلی دارد.

حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۶۳ هزار تن گل محمدی در کشور تولید می‌شود که اسانس آن به ۹ کشور صادر می‌شود. این صادرات حدود ۲ میلیون لیتر در سال است.
وی با اشاره به اینکه به سمت فرآوری گل تازه رفته‌ایم، تصریح کرد: تاکنون به ۳۳ کشور دنیا غنچه گل محمدی صادر شده و فرهنگ استفاده از غنچه در چای و دم‌نوش اشاعه شده است.
وی افزود: چین یکی از بازارهای هدف اصلی ما در صادرات غنچه گل محمدی است.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما باید تمام نکات فنی را رعایت کنیم تا کشاورز که سرمایه خود را برای احداث مزارع به کار گرفته متضرر نشود و بهره‌وری افزایش یابد.
زینلی با بیان اینکه در دفتر گیاهان دارویی برای ۱۵ محصول استان معین انتخاب شده است، ادامه داد: برای گل محمدی استان فارس، استان معین و استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان استان‌های پشتیبان هستند.
وی تصریح کرد: ۲۵ اردیبهشت روز گل و گلاب وارد تقویم شد و جشنواره‌های ویژه به این منظور بر پا می‌شود تا با ارزش نهادن به آن ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان شود.
وی اظهار کرد: گردش مالی گل محمدی در بلغارستان ۲ میلیارد دلار است اما در ایران بیشتر مصرف گل محمدی در داخل است. بسیاری از کارخانجات عطرسازی فرانسوی به این گل علاقه دارند و فرصت مناسبی برای تولید این گل در بلغارستان ایجاد شده اما ما به خوبی برای این جایگاه تلاش نکرده‌ایم.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بر ایجاد بورس گلاب برای معرفی این گل به کشورهای مختلف و گسترش تبلیغات توسط رسانه‌ها و گردشگری گل محمدی تاکید کرد.

(سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲) ۰۸:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها