یکشنبه / ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۰۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صندوق ملی پسته در ایستگاه پیگیری

پسته محصولی ارزآور است که به گفته کارشناسان برای بهره‌وری بیشتر باید مشکلات گریبانگیر آن رفع شود و اخیرا نیز استاندار کرمان بر راه‌اندازی هرچه سریع‌تر صندوق ملی این محصول با هدف مدیریت بازار پسته و رفع دغدغه کشاورزان این استان تاکید کرده و گفته که پیگیر این مساله است.

 پسته از مهمترین محصولات صادراتی بخش کشاورزی ایران به شمار می رود؛ این محصول، به دلیل ارزآوری، ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و سایر جنبه های اقتصادی، بسیار اهمیت دارد.
با توجه به اهمیت محصول پسته، اقدامات متعددی در کاهش اثرات تغییرات کمی و کیفی منابع مختلف بر روی این محصول انجام شده یا در دست انجام است که یکی از مهمترین آنها راه اندازی صندوق ملی پسته خواهد بود که در دستور کار مسئولان استان کرمان قرار گرفته و به گفته آنان به زودی راه اندازی می‌شود.
در واقع بازرگانان بزرگ و سرمایه گذاران حوزه پسته در حضور نماینده ویژه رییس جمهور و استاندار کرمان درخواست و اعلام آمادگی کرده اند که با توجه ضرورت‌های تامین نیاز گردش مالی پسته کاران و تاثیر بر بازار این محصول، با خریداری سهام عضو این صندوق شوند و در کنار حمایت‌های دولت و مشارکت شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان سهامدار، نیاز مالی این محصول ارز آور کشور را تامین کنند.
گرچه هنوز ساز و کار صندوق پسته به صورت کامل مشخص یا اطلاع رسانی نشده اما آنطور که مسئولان و حامیان این صندوق اعلام می کنند نقدینگی این صندوق به طور قطع می تواند بر مدیریت بازار پسته اثرگذار باشد و قیمت آن را در حالت متعادلی نگه دارد تا زیانی به کشاورزان و مردم وارد نشود.
همچنین شکل گیری صندوق پسته در ادامه می‌تواند ابزار و تجهیزات فرآوری پسته و همچنین نیاز کشاورزان و مدیریت بازار را به صورت تخصصی و در راستای منافع کشاورزان تامین کند.
استاندار کرمان در سفری که طی روزهای اخیر به رفسنجان - قطب مهم پسته ایران و جهان- داشت در پاسخ به مطالبات جمعی از صنعتگران و کشاورزان، گفت: برای راه اندازی صندوق ملی پسته از طریق معاونت هماهنگی امور اقتصادی پیگیری می‌کنیم تا این مهم با مشارکت شرکت‌ها به سرانجام برسد.
محمدمهدی فداکار از حذف تعهد ارزی در برنامه هفتم توسعه برای محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: طبق مصوبه شورای تامین، شرکت‌های معدنی ملزم شده‌اند محصولات مورد نیاز خود را در صورت موجود بودن در بازار استان از بیرون خریداری نکنند.
وی در پاسخ به مطالبات صنعتگران و کشاورزان پیرامون وجود مشکلات مالیاتی و قانونی، موتور چاه‌های کشاورزی و سوخت، خواستار ارائه مستندات و گزارش کارشناسانه شفاف شد و افزود: موارد مالیاتی خاص که در اختیار استان باشد و منع قانونی نداشته باشد، پیگیری می‌کنیم.
استاندار کرمان در پاسخ به درخواست برخی کشاورزان مبنی بر تشکیل صندوق ملی پسته، تصریح کرد: موضوع را از طریق معاون هماهنگی امور اقتصادی پیگیری می کنیم تا با مشارکت شرکت‌ها صندوق ملی پسته راه‌اندازی شود.
دولت از هیچ تلاشی برای شناسایی و رفع موانع تولید دریغ نمی‌کند
رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور نیز گفت: یکی از زمینه‌ها و بسترهای جهش اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم افزایش تولید است.
حجت الاسلام حسن درویشیان یکی از سیاست‌های کلی نظام و تأکیدات رهبر معظم انقلاب و دولت مردمی را تلاش برای رفع موانع تولید بیان کرد و افزود: دولت از هیچ تلاشی برای شناسایی و رفع موانع تولید دریغ نمی‌کند.
رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور با اشاره به احیا و فعال شدن افزون‌بر هفت هزار واحد تولیدی در دولت سیزدهم تصریح کرد: دولت برای رفع مشکلات بخش‌های تولیدی عزم جدی دارد و تلاش می کند، اما بعضی از مشکلات از اختیار دولت خارج است.
وی با بیان اینکه بخش عمده موانع در جلسات سران سه قوه مطرح و رفع می شود، به موضوع تعلیق کارت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: برخی صادرکننده ها از کارت‌های اجاره‌ای یا اتباع بیگانه استفاده می کنند که تبعاتی دارد و باید به‌زودی برای مقابله با این فساد اقدام شود.
حجت الاسلام درویشیان با اشاره به مطالبه صنعتگران و کشاورزان مبنی بر ضعیف بودن گردش مالی در شهرستان نیز ادامه داد: شرکت‌های استان به غیر آنها که ملی هستند، الزام قانونی دارند که حساب‌های بانکیشان داخل استان باشد.
علاوه بر مطالبات کشاورزان برای راه اندازی صندوق پسته، در گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در خصوص راه اندازی صندوق پسته اعلام آمادگی کرده بود.
ورود نقدینگی با تاسیس صندوق پسته قطعا به توسعه تولید این محصول ارز آور و همچنین ارتقای توان رقابت در بازارهای جهانی کمک خواهد کرد.

(یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲) ۲۲:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها