شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۸۵۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بهره‌برداری از ۲ پروژه شیلاتی خوزستان در دهه فجر/ خوزستان رتبه سوم کشور در حوزه تولیدات شیلاتی

مدیرکل شیلات خوزستان از بهره‌برداری دو پروژه ملی و استانی در زمینه آبزی‌پروری و صید و صیادی در استان خبر داد و گفت: پروژه ملی بندر صیادی ابوخضیر شادگان و تکمیل شبکه برق‌رسانی فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر در دهه فجر افتتاح می‌شوند.

مرتضی سوری  با اشاره به اینکه استان خوزستان با برخورداری از عناصر و مولفه‌های تولید آبزیان و شرایط اقلیمی مناسب و فرهنگ پرورش و مصرف آبزیان به عنوان یکی از قطب‌های شیلاتی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بستر مناسب تکثیر و پرورش انواع ماهیان سردآبی، گرمابی، میگو، ماهیان آب شور (دریایی)، خاویاری و سایر آبزیان مهمترین ظرفیت‌های موجود استان است.
 
وی افزود: امکان پرورش ماهیان دریایی در قفس در آب‌های ساحلی، پتانسیل تولید بیش از ۵۰ هزار تن میگو پرورشی در اراضی مستعد و شناسایی شده در استان، تکثیر موفقیت‌آمیز برخی آبزیان دریایی از جمله شانک، هامور، صبیتی و سی باس، قابلیت استفاده بهینه از اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و وجود ۶ مجتمع‌ بزرگ آبزی‌پروری از جمله ظرفیت‌های استان در حوزه صنایع شیلاتی است.
 
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: استان خوزستان از رتبه سوم کشور در حوزه تولیدات شیلاتی برخوردار است و رتبه چهارم صید آبزیان و رتبه دوم تولید آبزیان در منابع آب‌های داخلی را دارد.
 
سوری به تولید ۵ تن ماهی سی باس در قفس در بحرکان هندیجان اشاره و خاطرنشان کرد: موفقیت طرح آزمایشی تولید ماهیان دریایی در قفس توسط بخش خصوصی زمینه گسترش و توسعه آبزی‌پروری در عرصه دریا را میسر می‌کند.
 
وی از جمله اقدامات موثر در حمایت از تولید و پرورش و ارتقاء تکنولوژی‌های بهره‌برداری از منابع آبی را تخصیص تسهیلات بانکی کم بهره با بازپرداخت بلند مدت، امهال و بخشودگی سود و جرایم بانکی، کنترل ورود آلاینده‌ها به صیدگاه‌ها و تامین اعتبارات جهت جبران خسارات از منابع آلاینده‌ها و تخصیص آن به شیلات جهت بهسازی منابع دانست.
 
مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه حفظ میزان صید در سطح فعلی و یا بعضا کاهش در موارد صید بی رویه و کمک به احیا و بازسازی و تقویت ذخایر، مورد تاکید است، گفت: پرورش میگو و ماهیان دریایی از طریق ایجاد یا بهبود زیرساخت‌ها با تاکید بر اقتصاد دریا محور و همچنین اتخاذ مدیریت صحیح پرورش ماهیان خاویاری در شهرهای شمالی استان، توسعه پرورش ماهیان گرمابی از طریق استفاده از روش‌های نوین، ایجاد تنوع گونه‌ای، بهبود کیفیت تغذیه و فرآوری آبزیان، بهره‌گیری از ظرفیت آب‌های نامتعارف (زهاب‌های کشاورزی)، توسعه پرورش ماهیان سردابی، پرورش ماهی در قفس در دریا و مخازن سدهای استان مهمترین برنامه‌های توسعه محور آبزی‌پروری در استان است.
 
سوری یادآور شد: سرانه مصرف ماهی در خوزستان نزدیک به متوسط جهانی است. به طوری که سرانه مصرف ماهی در دنیا ۲۰.۲ کیلوگرم برای هر نفر در سال است که این میزان در استان خوزستان ۱۸.۳ کیلوگرم است و طی سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۴۰ تن انواع آبزیان پرورشی و دریایی از استان به کشورهای همسایه صادر شده که بیش از ۱۲۴ میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته و در ۹ ماهه امسال میزان صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای همسایه ۲۵ هزار تن اعلام شده است.
 
وی از بهره‌برداری پروژه ملی بندر صیادی ابوخضیر شادگان و تکمیل شبکه برق‌رسانی فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر در دهه مبارک فجر خبرداد و افزود: بندر ابوخضیر شادگان علاوه بر جاذبه گردشگری به شناورهای صیادی و سایر بهره‌برداران شیلاتی و گردشگران خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد.
(شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲) ۱۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها