شنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۹۸۴۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

استارت دوباره گفت‌وگوهای اتاق

امروز پس از نزدیک به ۷ماه توقف جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی، کار این شورا از سرگرفته می‌شود. از زمان ریاست صمد حسن‌زاده به نظر می‌رسد هم دولت و هم مجلس خواهان تعامل با اتاق هستند. همراه بودن حسن‌زاده با رئیسی در سفر ترکیه و دیدار پورابراهیمی با هیات رئیسه جدید را می‌توان نشانی از آغاز تعاملات دانست.

رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران ماموریت  خود را پرخبر آغاز کرد؛ اخباری که نشان از حمایت مقام‌‌‌‌‌‌‌های رسمی از او، هم در دولت و هم در مجلس دارد. در همان روزهای نخست و کمتر از یک هفته از آغاز کار خود، صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده به‌همراه ابراهیم رئیسی و تیم بلندپایه همراه او  راهی ترکیه شد. او در ترکیه سخنرانی کرد و سخنان او بازتاب رسانه‌ای نیز داشت.

 
اکنون خبر دیدار و گفت‌وگوی او با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مخابره شده‌است. محمدرضا پورابراهیمی با حضور خود در اتاق ایران با رئیس و نایب‌رئیس اتاق دیدار و گفت‌وگو کرده است و از رفع یکی از موانع مهمی که در دوران ریاست حسین سلا‌‌‌‌‌‌‌ح‌‌‌‌‌‌‌ورزی وجود داشت، سخن گفته است؛ تشکیل دوباره شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی که این‌بار علنی و با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود.
 
تعطیلی گفت‌وگو
از آن هنگام که بحث بر سر ریاست حسین سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزی بالا گرفت، یعنی از همان نخستین روزهای پس از انتخابات رئیس اتاق ایران، واکنش دولت تعطیلی شورای گفت‌وگو  و نیز دعوت‌نکردن از  او به نشست‌‌‌‌‌‌‌ها، شوراها و جلساتی بود که مطابق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، باید با حضور رئیس اتاق یا نماینده او برگزار می‌شد.
 
این مساله دو واکنش در پی داشت. گروهی با انتقاد از این عملکرد دولت و با استناد به لزوم دعوت رئیس اتاق ایران به این مجامع تا زمانی‌که برکناری او قانونا اعلام نشده‌است، مقام‌‌‌‌‌‌‌های رسمی را به ترک‌فعل و عمل خلاف قانون متهم می‌کردند؛ مساله‌ای که به گفته آنها به تضعیف عملکرد اتاق، به‌ویژه با توجه به نقش مشورتی این نهاد برای ۳ قوه منجر می‌شود.
 
گروه دوم نیز معتقد بودند اتاق با این روند تضعیف می‌شود اما استدلال آنها جهت عکس داشت. به گفته این دسته از آنجا که سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزی به مجامع دعوت نمی‌شود و همین‌‌‌‌‌‌‌طور به دلیل اینکه به ادعای آنها با دولت و مجلس تقابل می‌کند، منافع اتاق بازرگانی را به‌خطر انداخته‌است.
 
به باور این منتقدان رئیس سابق اتاق، با زمینه‌‌‌‌‌‌‌سازی پیگیری این رویه از سوی دولت هم شأن اتاق را پایین آورده است – چراکه به هیچ مجمعی دعوت نمی‌شود–  و هم به دلیل بی‌‌‌‌‌‌‌خبری از رویدادهای جاری کشور، منافع اعضا را به‌خطر انداخته است.
 
این بحث این‌قدر تکرار شد که به ملال کشید و در نهایت نیز تکلیف این ماجرا با برکناری سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزی یکسره شد.
 
آغاز گفت‌وگو
به‌نظر می‌رسد دولت و مجلس قصد دارند با حمایت تمام قد خود از رئیس جدید اتاق ایران، اهمیت تعامل مناسب با دولت را هرچه برجسته‌‌‌‌‌‌‌تر و مزایای آن را به فعالان بخش‌خصوصی یادآوری کنند. سفر صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده دوشادوش رئیس‌جمهور به ترکیه نخستین نمونه این موضوع  بود.
 
اکنون با حضور محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در اتاق ایران دومین قوه از قوای سه‌‌‌‌‌‌‌گانه کشور نیز روی‌خوش به رئیس جدید اتاق ایران نشان‌داد، هرچند پورابراهیمی در دوران ریاست سلاح‌‌‌‌‌‌‌ورزی نیز یک‌بار در اتاق حاضر شده‌بود که انتقاداتی از سوی جناح مقابل را به‌همراه داشت. با این حال در این دیدار که جز پورابراهیمی و حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز حضور داشت بر لزوم تشکیل دوباره شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی تاکید شد؛ جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای مهم که مدتی است تعطیل شده و پیش از آن نیز از زمانی به بعد غیر‌علنی برگزار می‌شد، اما این‌بار برای شرکت در آن برای اصحاب‌رسانه نیز دعوتنامه ارسال شده‌است. مساله‌ای که حتی اگر جنبه تبلیغاتی داشته‌باشد، نتیجه آن مثبت خواهد بود.
 
حالا باید منتظر نشست و دید آیا حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده مشاور خوبی برای سه‌قوه خواهد بود یا نه؟
 
در جلسه چه گذشت؟
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی با حضور در اتاق ایران با صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده، رئیس، محمدرضا بهرامن، نایب‌‌‌‌‌‌‌رئیس و محمدرضا رمضانی، معاون امور مجلس اتاق ایران دیدار و گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو کرد.
 
در این نشست، همفکری پارلمان بخش‌خصوصی و مجلس شورای‌اسلامی در بررسی طرح‌ها و لوایح موثر در بهبود محیط کسب‌وکار به‌عنوان یکی از مطالبات قدیمی بخش‌خصوصی بحث و تبادل‌‌‌‌‌‌‌نظر شد. زمینه‌‌‌‌‌‌‌سازی قانون برای رفع مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های اقتصادی، ازجمله مواردی بود که دو طرف بر آن تاکید داشتند. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی، با اشاره به اینکه اتاق ایران مشاور سه قوه محسوب می‌شود، گفت: همفکری مجلس و بخش‌خصوصی در جلسات کارشناسی و شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو، نقش پررنگی در رفع موانع کسب‌وکار و بهبود شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی داشته و در ادامه نیز با نگاهی به تجربیات گذشته، می‌توان این مسیر را با سرعت و دقت بیشتر ادامه داد.
 
صمد حسن‌‌‌‌‌‌‌زاده، رئیس اتاق ایران نیز در این نشست ضمن قدردانی از همراهی مجلس برای رفع مشکلات محیط کسب‌وکار، گفت: بدنه کارشناسی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همواره آماده همفکری با نمایندگان مجلس بوده و نتیجه این همفکری‌‌‌‌‌‌‌ها می‌تواند به حل مشکلات محیط کسب‌وکار که برخی از سال‌ها پیش لاینحل باقی‌مانده‌است، کمک کند.
(شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها