چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۸۰۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
بازار
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جوجه ها در مازندران مرغ نمی شود| شکاف در زنجیره طیور

رکود جوجه ریزی در حالی هر ماه در مازندران شکسته اما سهم سفره های مردم از این ماده پروتینی خالی تر می شود و این مساله نشان از ضعف و خلا در زنجیره صنعت طیور دارد.

مازندران قطب طیور کشور به شمار می رود و درصد بالایی از گوشت سفید کشور و به ویژه پایتخت را تامین می کند. با این حال فعالان این صنعت عقیده دارند سایه سنگین دولت بر این صنعت و پرداخت یارانه، نوسانات در این صنعت را دامن زده است.
 
آمارها حکایت از رکوردشکنی جوجه ریزی در استان مازندران دارد اما به نظر می رسد به دلیل نقص در زنجیره تولید صنعت طیور، اثراث این جوجه ریزی در سفره های مردم چندان مشهود نیست و نرخ ها هرماه نسبت به ماه قبل فزونی می گیرد.
 
فعالان صنعت طیور، سیاستگذاری و قیمت های دستوری از سوی دولت را در نابسامانی این صنعت موثر می دانند.
 
امیر میران آملی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با اظهار این که ظرفیت جوجه کشی در استان روبه تکمیل است، به چالش های فراروی این صنعت اشاره و اضافه کرد: افزایش سطح اشغال مرغداری ها از ۲۰ به ۴۰ درصد از جمله درخواست های فعالان صنعت طیور به شمار می رود.
 
وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که صنعت طیور همواره به حفظ کاربری مزارع کمک کرده است، افزود: افزایش سطح اشغال مرغداری ها با حفظ کاربری اراضی از مصوبات شورای گفت وگو به شمار می رود که در سطح کشور نیز بازتاب خوبی داشته است.
 
میران آملی: تنها صنفی که توانست کمک کند تا اراضی از کاربری خارج نشود، صنعت طیور است و زمین های کشاورزی که در کنار مرغداری ها بود به ساخت وساز تبدیل نشده است
 
میران با عنوان این که متاسفانه اراضی حاصلخیز استان در حال تبدیل شدن به شهرک است، افزود: تنها صنفی که توانست کمک کند تا اراضی از کاربری خارج نشود، صنعت طیور است و زمین های کشاورزی که در کنار مرغداری ها بود به ساخت وساز تبدیل نشده است.
 
وی با عنوان این که بازارگاه برای تامین نهاده ها و عرضه تولید از دیگر دغدغه ها محسوب می شود، گفت: بازارگاه تاکنون در انحصار یک بانک قرار داشت و فعالان اقتصادی عقیده دارند که باید از انحصار خارج شود.
 
میران با اظهار این که پیش بینی می شود میزان جوجه ریزی به بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه برسد، ارائه کارت پروتئین برای حمایت از صنعت را به جای پرداخت یارانه به مردم ضروری خواند و گفت: اگر این صنعت کنترل شود، اوضاع بازار در کشور کنترل می شود.
 
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مازندران از تکمیل ۹۵ درصد ظرفیت جوجه کشی ها در استان خبر داد.
 
ضعف مدیریت دولتی در کنترل بازار مرغ و بی توجهی به مرغ لاین به اعتقاد فعالان صنعت طیور از جمله مشکلات به شمار می رود و حسن مهربانی از پیشکسوتان صنعت طیور با اظهار این که نوسانات بازار مرغ و گوشت ناشی از ضعف مدیریت دولتی است، افزود:۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به صنعت طیور برمی گردد و ناچیز است.
 
وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که مرغ لاین از هسته های اصلی ژنتیک و اصلاح نژاد در صنعت طیور است، گفت: باید به اصلاح نژاد در صنعت طیور توجه کافی شود.
 
سرانه مصرف مرغ کاهش یافته است
 
وی پایین بودن سرانه مصرف مرغ را ناشی از کاهش توان خرید مردم برشمرد و گفت: در حال حاضر سرانه مصرف مرغ ۲۵ کیلوگرم است و برای رونق بازار این صنعت دولت باید دستش را از این صنعت خارج کند.
 
مهربانی عدم پرداخت یارانه به صنعت طیور را از دیگر راهکارها برای ثبات بخشی به بازار این صنعت بیان کرد و گفت: سهم مازندران در صنعت طیور به اندازه هفت تا هشت استان بوده و مهم است.
 
جوجه ها در مازندران مرغ نمی شود| شکاف در زنجیره طیور
 
برخی دیگر از فعالان اقتصادی نیز بر این عقیده هستند که صنعت طیور نباید در شرایط کنونی از تصدیگری دولت خارج شود و برای سرپا ماندن نیازمند حمایت های دولت هرچند به صورت قطره چکانی نیاز دارد.

زنجیره صنعت طیور تقویت می شود
 
با این حال سید جواد حسینی مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اظهار این که برنامه ریزی منسجم برای تقویت زنجیره طیور نیاز است، گفت: طبق برنامه ریزی ها زنجیره صنعت طیور تا چندماه آینده تقویت و بازسازی می شود.
 
وی در گفت وگو با خبرنگار بازار سرمایه گذاری صورت گرفته در صنعت طیور را بیش از هزار میلیارد ریال ذکر کرد و تقویت زنجیره مشترک صنعت طیور را مهم برشمرد و گفت: زنجیره مرغ لاین نیز تا چندماه آینده وارد فاز جدیدی می شود زیرا پشتوانه استراتژیک برای کشور به حساب می آید.
 
روزانه هزار تن مرغ در مازندران کشتار می شود که یک سوم تولیدات در استان مصرف شده و بقیه راهی بازار تهران می شود. استانهای مازندران، گلستان، گیلان، فارس و خراسان رضوی ۵ استان برتر در تولید مرغ هستند.
(چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲) ۰۸:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها