چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۷۹۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
بازار
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تامین نهاده و وعده های بر زمین نهاده؛ بی توجهی به مهم ترین خواسته دامداران

دامداری بزرگترین ظرفیت اقتصادی در استان ایلام به شمار می رود، در حال حاضر مهمترین خواسته دامداران استان تامین نهاده های دامی است.

دامداری یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان ایلام است، چرا که این استان با داشتن مراتع در شهرستان‌های مختلف و فعالیت هفده ملیون و ۴۴۳ هزار و ۳۳۵ رأس سبک و ٣۴ هزار و ۷۴٠ رأس دام سنگین، در عرصه تولید محصولات دامی نقش مهمی ایفا می‌کند و در کشور از جایگاه بالایی در حوزه دامپروری برخوردار است.
لازم به ذکر است اکثر مناطق استان ایلام با توجه به وجود اقلیم های متفاوت قابلیت مناسبی برای پرورش و نگهداری دام به ویژه در بخش های روستایی و عشایری دارد که سهم بزرگی در تامین گوشت و فراورده های لبنی مورد نیاز مردم داخل استان داشته و حتی به استان های همجوار نیز صادر می شود.
از طرفی دیگر پرورش دام و دامداری قسمت مهم و بزرگی از اشتغال و تولید استان را تشکیل می دهد که با توجه به اهمیت این بخش، تامین نیازهای آن باید از اولویت های اصلی مسئولان در دستگاه های اجرایی بشمار رود.
با این حال دامداران ایلامی این روزها بواسطه مواجهه با مشکلات بزرگ و کوچک حال ناخوشی دارند و اگر به حل مشکلات آنها توجه نشود شاهد از بین رفتن یکی از بخش های استراتژیک تامین گوشت و شیر استان در آینده ای نه چندان دور خواهیم بود.
مشکل کمبود نهاده‌های دامی در استان
کمبود و گرانی نهاده‌های دامی از جمله مشکلات دامداران هم استانی است، زیرا صنعت دامداری در ایلام به دلیل خشکسالی، کمبود خوراک دام، خشک شدن مراتع این روزها با چالش‌های زیادی روبروست.
مساله تامین نهاده‌های دامی که به واسطه پدیده خشکسالی و گرانی پیچیده‌تر شده، مشکلات روزافزونی را به طور خاص طی یک سال اخیر برای تولیدکنندگان دام و طیور در کشور ایجاد کرده است.
مجید احمدی یکی از دامداران ایلامی گفت: در سالهای اخیر خشکسالی، بحران آب، از بین رفتن مراتع، بالا رفتن هزینه های نگهداری دام و غیره به بخش دامداری و دامداران آسیب زیادی زده است.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر دورنمای روشنی برای دامداران متصور نمی شود، افزود: مسئولان متولی حوزه دام هرچند اقدامات خوبی برای تقویت و ساماندهی امور دام انجام داده اند، اما برخی از مشکلات نیاز به برنامه ریزی بهتر و انسجام بیشتر دارد تا فعالیت های دامداری در ایلام ادامه پیدا کند.
اصغرر محبی یکی دیگر از دامداران ایلامی گفت: در سال های اخیر تامین نهاده های دام و طیور در استان با مشکل مواجه شده است و این امر باعث شده تا در بازار شاهد افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی باشیم.
وی افزود: از سوی دیگر کمبود علوفه بر اثر خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های پرورش دام، در نهایت موجب رو آوردن بسیاری از دامداران به کشتار دام مولد خود شده است.
لزوم نظارت بر توزیع نهاده های دامی
مینا مرادی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دامداری به دلایل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی از قبیل منبع درآمد اقشار مختلف جامعه، افزایش باروری خاک، تولید محصولات دامی (شیر، گوشت ، پشم و …) برای خانوار روستایی و عشایری بسیار مهم است و همواره مورد توجه این بخش از جامعه بوده است و به نوعی دامداری به عنوان اصلی ترین سرمایه خانواده ها در این مناطق محسوب می شود که می توانند از این طریق فعالیت در آن درآمد نسبتا خوبی را بدست آورند.
وی افزود: امروزه صنعت دامپروری در استان ایلام با چالش های بزرگی از جمله اثرات محیطی از جمله کمبود و گرانی نهاده‌های دامی مواجه است که این موضوع می تواند در نهایت منجر به ضرر و زیان دامداران، افزایش قاچاق دام، افزایش کشتار دام به ویژه دام های مولد و در نهایت افزایش قیمت گوشت در استان شود.
این کارشناس ادامه داد: کمبود نهاده های دامی و عدم سنخیت هزینه های تولید یکی از مشکلات اساسی استان است که اگر اقداماتی از قبیل توزیع نهاده دولتی با قیمت مناسب در بین دامداران، نظارت بر توزیع عادلانه نهاده ها و برخورد جدی با دلالان جهت رفع این مشکل لحاظ نشود، شاهد بروز معضلات بسیاری در استان خواهیم بود.
تامین نهاد ها در استان
حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام در خصوص تأمین نهادهای دامی چندی پیش در گفت‌وگو بارسانه ها بیان کرد: در تماس و نشست‌هایی با مسئولان کشوری ماجرای تأمین نهاده‌های دامی مطرح شده و همچنین در استان ایلام نیز نظارت‌ها تقویت می‌شود.
وی در حالی که خواستار تأمین نهادهای دامی برای دامداران استان شد، افزود: دامداران استان از نظر تأمین نهاده‌های دامی مشکل دارند و باتوجه‌به خشکسالی‌های کم‌سابقه اخیر و مشکلات مالی این قشر زحمت‌کش، دولت نسبت به تأمین نهاده‌های دامی برای دامداران برنامه‌ریزی کند.
احمد محمدی سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان ایلام نیز روز گذشته در گفت و گو با رسانه های استان بیان کرد: اداره کل پشتیبانی امور دام استان ایلام به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی (اتحادیه‌های عشایر و دامداران و مرغداران) استان بیش از ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن ذرت و ۵ هزار و ۲۰۰ تن کنجاله سویا و همچنین ۳ هزار و ۱۳۲ تن جو دامی به ذینفعان و مرتبطین حوزه دام و طیور استان تحویل و توزیع گردیده است.
مساله تامین نهاده‌های دامی که به واسطه پدیده خشکسالی و گرانی پیچیده‌تر شده، مشکلات روزافزونی را برای تولیدکنندگان دام و طیور در استان ایجاد کرده است، به طوری که در صورت تداوم می‌تواند تیشه به ریشه صنعت دامپروری در استان بزند، در این راستا بهتر است با حمایت از دامداران و رفع موانع ذکر شده از گسترش این معضل به طور جدی جلوگیری شود.

(چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها