سه شنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۱۱۹۷۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

کاهش خطر پوکی استخوان با مصرف لبنیات کم چرب

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت مصرف لبنیات در کاهش خطرات ابتلا به پوکی استخوان، گفت: لبنیات کم چرب خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

احمد اسماعیل زاده، در خصوص اهمیت مصرف لبنیات، افزود: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی با کاهش تراکم معدنی استخوان (BMD) و استحکام استخوان است که منجر به افزایش خطر شکستگی می‌شود.
وی با بیان اینکه پوکی استخوان به پوکی استخوان اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر پوکی استخوان به مرور زمان با افزایش سن بروز پیدا کند، به آن پوکی استخوان اولیه و اگر به دلیل عوامل دیگر مانند سبک تغذیه و عدم دریافت مواد مغذی مناسب و بیماری‌هایی نظیر مشکلات کبدی، روده‌ای، پرکاری تیرویید، بیماری‌های کلیوی و مصرف برخی از داروها به وجود آید، پوکی استخوان ثانویه گفته می‌شود.
اسماعیل زاده در خصوص عوامل خطر پوکی استخوان، گفت: سبک و عادات تغذیه‌ای، استعمال سیگار، استرس، آلودگی هوا، سن بالاتر، فعالیت بدنی کم و بیماری‌های همزمان از جمله عوامل خطر ابتلاء به پوکی استخوان هستند.
وی با بیان اینکه پوکی استخوان در زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیک دو برابر مردان است، تصریح کرد: پوکی استخوان در ایران شیوع بالایی دارد، تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت حاکی از این است که بیش از ۶۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال درگیر این بیماری هستند. آماری نگران کننده که می‌گوید، از هر ۲ زن یک نفر و از هر ۴ مرد یک نفر در سنین بالای ۵۰ سال شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کنند. این آمار در بین افراد بالای ۷۰ سال، حدود ۸۰ درصد است، یعنی از هر ۵ فرد بالای ۷۰ سال، ۴ نفر پوکی استخوان دارند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار در ابتلاء به پوکی استخوان، کمبود مواد مغذی مانند کلسیم، فسفر و پروتئین است که از عوامل اصلی تشکیل توده استخوانی هستند؛ این مواد مغذی در محصولات لبنی وجود دارند و مصرف محصولات لبنی مانند شیر، ماست و کشک به میزان مورد نیاز بر حسب سن افراد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
اسماعیل زاده با بیان اینکه مصرف محصولات لبنی کم چرب منجر به کاهش خطر پوکی استخوان می‌شود، خاطرنشان کرد: پروتئین لبنیات با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است، بنابراین برای سلامت استخوان‌های خود، مصرف روزانه شیر یا ماست یا کشک را فراموش نکنید.
پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه در خصوص مصرف نمک تصفیه شده یُددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار «انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده یُد دار» برای هفته اول و شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ادامه دارد.

(سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها