یکشنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۷۳۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نانوایی‌ها محدودیتی برای دریافت آرد در ازای پاسخ به تقاضای نان مردم ندارند

مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: نزدیک به ۶۰ درصد نانوایان کشور افزایش سهمیه آرد داشته‌اند و سهمیه ۱۰ درصد نیز ثابت بوده و ۳۰ درصد با کاهش سهمیه مواجه شده‌اند.

در گفت‌‌و‌گوی ویژه خبری موضوع تغییرات سهمیه آرد نانوایان جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفت و‌ محمدرسول نظافتی، مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و محمد علی مهری معاون امور اقتصادی استانداری تهران و امیر کرملوفر رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه نانوایان سنتی تهران به سوالاتی پاسخ دادند.
 
نظافتی گفت: در حال حاضر هیچ محدودیتی از سوی طرح هوشمندسازی در عرضه نان ایجاد نشده و مردم می‌توانند در چهارچوب نیاز‌های روزانه خود، از نانوایی‌ها خرید داشته باشند و نانوایی‌ها هم هیچ محدودیتی در دریافت سهمیه آرد یا کمک هزینه در ازای پاسخ به تقاضای نان مردم ندارند.
 
کرملو نیز گفت: بحث محدودیت به صورت رسمی به هیچ از واحد‌های نانوایی اعلام نشده است. صحبت ما بحث تشویق و تنبیه نانوا و روشن شدن این موضوع است. نانوا وقتی بر حسب عدم اطلاع و عدم آموزش از سوی مجریان طرح محاسباتی را انجام می‌دهد و آن تعداد را مد نظر قرار می‌دهد. صحبت همین است که چرا یکبار به صورت واضح، سقف خرید نان اعلام نمی‌شود.
 
علی مهری گفت: سوء تفاهمی برای نانوایان ایجاد شد که کارنامه نانوایان ملاک عمل برای تعیین سهمیه آرد است، اما اینطور نیست. به عنوان مثال در منطقه ۶ تهران سامانه بر اساس همه نانوایی‌های موجود در این منطقه میانگین فروش را محاسبه می‌کند و این میانگین با میانگین پخت نانوایی خاص محاسبه می‌کند. ممکن است میانگین یک نانوایی ۱۰ نان باشد، اما ملاک کسر سهمیه قرار نمی‌گیرد.
 
نظافتی افزود: ۲۱ ماه از استقرار دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در سراسر کشور و حدود ۱۰ ماه است که از تغییر نظام تخصیص سهمیه آرد یارانه‌ای به واحد‌های خبازی می‌گذرد. در این ده ماه فرایند‌هایی را داشتیم که به اطلاع مردم و نانوایان رسید. در موضوع نیاز‌های پرحجم نان، زیرساخت فراهم شده و می‌توانند در سایت ثبت نام کنند و هر میزانی که مد نظر دارند را ثبت کنند و از منوی خرید کسب و کار ها، خرید خود را انجام دهند. وقتی می‌گوییم محدودیتی وجود ندارد به همین شکل است.
 
مدیر اجرایی طرح اجرایی هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: زیرساختی شکل گرفته که فرد حتی قبل از انجام فرایند ثبت نام، بتواند از منوی کسب و کار خرید خود را انجام دهد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. کارنامه نانوایان پس از بازه‌های ده روزه، ارائه می‌شود و نانوایان می‌توانند جزئیات را ببینند.
 
نظافتی در مورد کاهش سهمیه برخی نانوایان گفت: موضوع تخصیص سهمیه آرد به صورت هوشمند اتفاق می‌افتد. نظرات مردم، سوابق بازرسی و عملکردی نانوا و نظرات میدانی کارگروه‌های آرد و نان در میزان تخصیص سهمیه نانوایان موثر است. در سامانه عمده دلایل کاهش سهمیه مشخص شده، اما دلیل قطعی به دلیل تعدد دلایل وجود ندارد. حدود ۷۰ درصد واحد‌های نانوایی یا افزایش پیدا کرده یا ثابت مانده است و نزدیک به ۶۰ درصد افراد شاهد افزایش سهمیه بوده اند. نزدیک به ۳۰ درصد هم دچار کاهش سهمیه شده اند. ۵ درصد واحد‌های خبازی ما در کشور در گروه واحد‌های پر ریسک قرار می‌گیرند. یعنی اگر تخلف واحد نانوایی مستمر باشد شاهد کاهش سهمیه و افت رتبه اعتباری خواهند بود.
 
علی مهری گفت: در تهران کمتر از ۱۰ درصد نانوایی‌های ما شامل کسر سهمیه شده اند. دلیل عمده آن هم فروش نان نیست و بیشتر بحث گران فروشی و کم فروشی است و حتی اگر به صورت موردی خرید‌های پرحجم نان انجام شود، تاثیری بر کاهش سهمیه نخواهد داشت.
(یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲) ۱۸:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها