یکشنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۱۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۷۱۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلق ثروت در صنعت زنبورداری

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، ارایه ایده‌های استارت آپی و شتاب‌دهنده‌ها و خلق ثروت در این حوزه با محوریت دانشگاه تاکید کرد.

حسین اکبرپور در کنفرانس علمی زنبور عسل که در استان آذربایجان غربی برگزار شد، طی سخنانی گفت: انجام پروژه‌های پژوهش‌محور با رویکرد کاربردی در صنعت زنبورداری کشور و افزایش دانش و آگاهی دانش‌آموختگان دانشگاهی با تخصص زنبورداری حرفه‌ای و پیشرفته ضروری است.
وی در عین حال خواستار استقرار زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل در استان، ایجاد پایانه صادراتی محصولات زنبور عسل با هدف توسعه صادرات، راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی خوراک و محصولات زنبور عسل، ایجاد مرکز اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل، خروج از سیاست تک محصولی (تولید ژل رویال، زهر و...)، تولید و توسعه فرآورده‌های دارویی و بهداشتی بر پایه محصولات زنبور عسل، آموزش و ترویج در راستای اجرای سیاست‌های تولید در بخش زنبور عسل، برقراری پل ارتباطی دانشگاه با بخش تولید و اجرا با هدف مهارت‌افزایی شد.
 
اکبرپور با اشاره به تولیدات آذربایجان غربی اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه جامع پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی، استان آذربایجان غربی با دارا بودن یک میلیون و ۵۰۹ هزار کلنی زنبور عسل معادل ۱۳ درصد جمعیت کلنی کشور و با تولید ۲۶۳۰ تن عسل، حدود ۲۲ درصد تولید عسل کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وی افزود: استان آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت بالای تولید محصولات زنبور عسل به عنوان قطب تولید عسل و محصولات زنبور عسل می‌باشد.
 
اکبرپور تصریح کرد: ایران به واسطه تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی با تولید بیش از ۵۰ نوع عسل اعم از عسل تک گل و چند گل در بیش از یک هزار گونه گیاهی، مهد تنوع عسل است.
 
وی درباره اهمیت زنبور عسل گفت: براساس یافته‌های محققان، نقش زنبور عسل در ارزش افزوده محصولات کشاورزی بین ۶۰ الی ۱۴۳ برابر است، اما این مقایسه در ایران حدود ۹۰ برابر می‌باشد.
(یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲) ۰۷:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها