چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۶۷۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

هزاران کشاورز خوزستانی در معرض ورشکستگی/ نبود بازار و محصولاتی که خوراک دام می‌شوند

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: هزاران کشاورز در شمال خوزستان در حال ورشکست شدن هستند و قطعا در سال آینده در تولید محصولات سبزی و صیفی، دچار شوک قیمتی خواهیم شد.

مسعود اسدی ، اظهار کرد: در شمال خوزستان، در محصولات سبزی و صیفی‌جات در حال تجربه یک فاجعه هستیم؛ بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی سبزی و صیفی شامل انواع سبزیجات برگی، کاهو، هویج، کلم، کرفس، شلغم، لبو و... در وضعیت بسیار بدی از نظر بازار فروش به سر می‌برند.
 
وی ادامه داد: شرایط به گونه ای است که برداشت و هزینه آن برای کشاورزان این منطقه صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از این محصولات به عنوان خوراک دام در حال به فروش رسیدن هستند؛ این در حالی است که امسال یکی از بهترین سال‌ها از نظر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی بوده است.
 
رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: امسال بازار طیف گسترده‌ای از محصولات به استثناء یک یا دو محصول، از دست رفته است و کشاورزان ورشکسته شده‌اند. در سالی که مقام معظم رهبری تاکید بر امنیت غذایی دارند که به امنیت ملی وابسته است اما سازمان جهاد کشاورزی با سوء مدیریت در الگوی کشت و عدم اجرای آن آسیب رسانده است.
 
اسدی ادامه داد: امسال کشاورزان تا هکتاری ۹۰ تن نیز برداشت محصول داشتند اما متاسفانه به علت ضعف شدیدی که در بازرگانی محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی و صادرات داریم امسال حدود ۵ درصد از محصولات صادر و یا وارد صنایع تبدیلی شدند.
 
وی عنوان کرد: هزاران کشاورز در شمال خوزستان در حال ورشکست شدن هستند و با این وضعیت، قطعا سال آینده در تولید محصولات سبزی و صیفی، دچار شوک قیمتی خواهیم شد چون بسیاری از این کشاورزان از چرخه تولید خارج می‌شوند و سازمان جهاد کشاورز باید پاسخگو باشد و درباره این ضعف آشکار پاسخگوی مردم باشد.
 
اسدی با اشاره به نقش جهاد کشاورزی گفت: سازمان جهاد کشاورزی که متولی الگوی کشت و بازرگانی محصولات کشاورزی است، باید الگوی مناسب کشت را در منطقه اجرا می‌کرد اما هیچ اقدامی انجام نداده است. برای اجرای الگوی کشت، میلیاردها تومان بودجه به سازمان جهاد کشاورزی اختصاص داده شد اما متاسفانه هیچگونه اقدامی انجام نشد در نتیجه منجر به این فاجعه شد.
 
رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان ادامه داد: هزینه هر هکتار محصولات گاها بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است که اگر کشاورز بخواهد آن را بفروشد حتی نمی‌تواند ۱۰۰ میلیون تومان از این هزینه را جبران کند که نشان دهنده این است که این محصولات کشاورزی حتی ارزش برداشت ندارند. هر سال شاید یک یا دو محصول دچار چنین مساله‌ای می‌شدند اما اولین سال است که شاهد چنین وضعیتی هستیم و برای طیف گسترده‌ای از محصولات رخ داده است.
 
وی یادآور شد: کشاورزان شمال استان، دچار سنگین‌ترین هزینه‌ها و خسارات شده‌اند که قابل جبران نیست. البته برای تولید این محصولات، آب گرانبها نیز استفاده شده است که قابل جبران نیست و در حال دور ریخته شدن است.
(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲) ۱۱:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها