چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۶
سرویس : فن آوری اطلاعات
کد خبر : ۱۱۹۶۷۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس فن آوری اطلاعات

جایگاه حیاتی نرم‏‏‌افزارهای حسابداری در صنعت غذا

حسابداران می‌‌‌گویند که حسابداری یک رویه یکسان نیست و صنعت به صنعت فرق می‌کند، اما سوال این است که نرم‌‌‌افزارهای مالی، چطور به یکی از سنتی‌ترین بخش‌‌‌های اقتصاد ایران که رستوران‌‌‌ها هستند، راه پیدا کرده‌‌‌اند؟ با راه پیدا کردن این نرم‌‌‌افزارها چه اطلاعاتی که تا پیش از این در سایه بود، اکنون در دسترس قرار گرفته است؟

اهمیت بهای تمام‌شده در کسب‌و‌کارها
در همین رابطه مدیر توسعه کسب و کار کارگروه فناوری اطلاعات هلو درخصوص ویژگی‌‌‌های موردنیاز برای حسابداری در بخش‌‌‌های خدماتی مثل رستوران گفت: در این زمینه باید گریزی به تاریخ و سال ۱۹۴۰ بزنم که «مک دونالد» به وجود آمد. ۱۴ سال بعد که «برگر کینگ» به وجود آمد، استفاده از بست پرکتیس مک دونالد باعث شد که این کسب و کار با وجود ۱۴ سال عقب‌ماندگی از کسب‌و‌کار مک دونالد موفق باشد و راز موفقیت آنها استفاده از سیستم بهای تمام‌شده بود.
 
محمد صحرائیان با بیان این مطلب افزود: عموما بهای تمام‌شده در کسب و کارها بسیار مهم است و این مهم به طور قطع در صنعت رستوران به واسطه تندگردش بودن و نیازهای مشتری نهایی، از بقیه صنایع مهم‌تر است. در حوزه بهای تمام‌شده قطعا نرم‌‌‌افزارهای حسابداری، کار توسعه کسب و کارها را بر عهده داشته‌‌‌اند. این موضوع در کسب و کارهای سنتی به صورت عمومی‌‌‌ وجود داشته و در کسب و کارهای مدرن با توجه به پیچیدگی‌‌‌هایی که برای کسب و کارها اتفاق افتاده، می‌‌‌طلبد که از یک هوش و توان مضاعف بر توان آن شخص تامین‌کننده و صاحب کسب و کار برخوردار باشد. به همین دلیل نرم‌‌‌افزارهای حسابداری در این زمینه وارد شدند و تلاش کردند که در نیازمندی‌‌‌های یک کسب و کار در حوزه رستوران و هر آنچه بهای تمام شده در آن مهم است، دقت نظر داشته باشند و نیازمندی‌‌‌ها را پیاده‌سازی کنند.
 
سهم خدمات مدرن در صنعت غذا
این کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا خدمات مدرن توانسته جایگاه خود را در بخش غذا که یک بخش قدیمی ‌‌‌و سنتی است، باز کند، گفت: به طور قطع هر کسب و کاری فارغ از سنتی یا مدرن بودن، نیاز به یک برنامه مدون برای پیاده‌سازی هزینه تمام‌شده دارد. نکته مهم این است که هر کسب و کاری فارغ از اینکه SME (بنگاه کوچک و متوسط) یا بنگاه بزرگ‌مقیاس است، نیاز دارد که بتواند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد، یعنی شریان حیاتی نقدینگی خود را مدیریت کند.
 
 
 
وی با بیان اینکه در این میان یکی از مواردی که وجود دارد، هزینه تمام‌شده است، توضیح داد: هزینه تمام‌شده در صورتی محقق می‌شود که بتواند هزینه تک‌تک اجزای تعیین‌‌‌کننده محصول موردنظر را بررسی کند و در لحظه خروجی بدهد که مدیریت آن مجموعه کسب و کار بتواند برای آینده کسب‌و‌کارش برنامه‌ریزی کند. موضوعی که در زمینه بهای تمام‌شده وجود دارد، موضوع انبارش است که به ضرس قاطع این دو در کنار همدیگر می‌توانند به فرآیندها تسریع ببخشند و کاستی‌‌‌های مجموعه را در بلندمدت کاهش دهند و رضایت مشتری را به همراه داشته باشند.
 
محاسبه هزینه تمام‌شده با توجه به نوسان قیمت‌ها
بر اساس این گزارش هزینه تمام‌شده یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌های صنعت رستوران‌‌‌داری محسوب می‌شود. از طرف دیگر قیمت مواد اولیه و خدمات هم نوسان‌‌‌های زیادی در کشور دارد. در این بین سوال این است که محصولات نرم‌‌‌افزاری چگونه این چالش را مدیریت کرده است؟
 
صحرائیان در این زمینه گفت: اگر نرم‌‌‌افزاری نتواند نیازمندی‌‌‌هایی را که در لحظه اتفاق می‌‌‌افتد (که مهم‌ترین آن بی‌‌‌ثباتی اقتصادی و تغییر قیمت‌ها در حوزه بررسی و محاسبه هزینه تمام‌شده است) پاسخ دهد، این نرم‌‌‌افزار کارآیی و خروجی خاصی را ندارد. ذات نرم‌‌‌افزارهای حسابداری به این شکل است که بیشترین خروجی را با کمترین ورودی ایجاد کنند. به طور قطع در حوزه نرم‌‌‌افزارهای حسابداری، این موضوع دیده شده که بتواند هزینه تمام‌شده به نسبت میزان مواد اولیه موجود در انبار و قیمت‌های متفاوت تامین شده از سوی صاحب کسب‌وکار را بررسی و تحلیل کند و هزینه تمام‌شده محصول را به صورت کامل به شخص معرفی کند که بتواند در درازمدت تحلیل رفتاری، تحلیل هزینه‌‌‌ای و جریان نقدینگی خود را مدیریت کند.
 
مدیریت تاریخ مصرف مواد غذایی
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تازه بودن محصولات و به‌روز بودن انبارها در صنف صنایع غذایی و مدیریت رستوران‌‌‌ها اهمیت بالایی دارد. صحرائیان در پاسخ به اینکه به‌‌‌روزرسانی موجودی انبار در این صنف به صورت اتوماتیک و همزمان چگونه می‌تواند از طریق نرم‌‌‌افزارهای مالی مدیریت شود، گفت: در نرم‌‌‌افزارهای حسابداری که در حوزه رستوران و مواد غذایی و FMCG یا تندگردش به وجود آمده، بحث تاریخ مصرف مهم است. در حال حاضر اکثر کسب و کارها فارغ از اینکه با مواد غذایی سروکار دارند، نیاز به تاریخ مصرف دارند و تاریخ تولید به عنوان امر اولیه بسیار مهم است.
 
وی ادامه داد: حوزه نرم‌‌‌افزارهای حسابداری با تمرکز بر بررسی و تحلیل بازار، این پتانسیل را به وجود آورده و این قابلیت به صورت بالفعل در نرم‌‌‌افزارهای حسابداری وجود دارد که تاریخ مصرف مشخص شود. چراکه اگر این موضوع محقق نشود، به طور قطع برای صاحبان کسب‌وکار ایجاد خطر می‌کند و کسب‌و‌کارشان را دچار تزلزل خواهد کرد.
 
به گفته این کارشناس فناوری اطلاعات، نکته دیگری که در حوزه تاریخ مصرف وجود دارد، این است که تاریخ مصرف به نسبت تولید و نسبت سفارشی که آن رستوران یا بنگاه اقتصادی دریافت می‌کند، مدیریت شود. بنابراین این موضوع در نرم‌‌‌افزارهای حسابداری گنجانده شده و از آن فارغ نشده‌‌‌اند. چراکه اساسا فارغ شدن از این بحث، موجب می‌شود تا آن هوشمندی و خروجی مثبتی که یک نرم‌‌‌افزار حسابداری باید در نقش تسهیلگر داشته باشد، از دست بدهد. بنابراین نرم‌‌‌افزاری که چنین پتانسیلی را نداشته باشد، کمکی به آن کسب و کار به عنوان عامل مکمل نخواهد کرد.
 
صحرائیان یادآور شد: نکته اینجاست که حوزه نرم‌‌‌افزارها یک دانش میان‌رشته‌‌‌ای است. به همین دلیل ما باید از همه دانش‌‌‌ها در کنار هم استفاده کنیم تا به یک خروجی مثبت، قابل استفاده و قابل اعتنا برسیم. یعنی وقتی قرار است یک نرم‌‌‌افزاری برای یک بنگاه اقتصادی مثل رستوران تولید شود، باید همه ابعاد نیازمندی آن کسب‌وکار دیده شود. عنوان تاریخ مصرف برای کسب‌وکارهای حوزه مواد غذایی، به مثابه شریان حیاتی است و به حیات و ممات آنها وابسته است. پس قاعدتا نمی‌توانیم از اصل این موضوع فارغ شویم و این موضوع مهم را در نرم‌‌‌افزارها نادیده بگیریم.
 
کاهش ریسک و اشتباهات، حُسن بزرگ نرم‌‌‌افزارهای حسابداری
وی همچنین در پاسخ به اینکه نرم‌‌‌افزارها در مدیریت سفارش‌های حضوری مشتریان چه نقش و اهمیتی دارند و چگونه به این مهم کمک می‌کنند، اظهار کرد: در حوزه سفارش‌گیری و ارائه خدمات به مشتری نهایی، با توجه به نوع نگرش اقتصاد مدرن به افزایش دریافت خدمات از سایر مبادی، که یکی از آنها رستوران‌‌‌ها یا بنگاه‌‌‌های تولیدکننده مواد غذایی است، حضور مشتری بیش از پیش و حتی سفارش دادن به تعدادی بیش از آنچه مشتری نیاز دارد، باید بررسی و تحلیل شود. صحرائیان تاکید کرد: بزرگ‌ترین حسن نرم‌‌‌افزارهای حسابداری این است که کاهش ریسک و خطرات و اشتباهات را به همراه دارد. قطع به یقین، نرم‌‌‌افزارها می‌توانند به شدت به حوزه رستوران‌داری و اف‌ام‌سی‌جی کمک کنند و از ازدست رفتن منابع دارای تاریخ مصرف جلوگیری کنند. با استفاده از این نرم‌‌‌افزارها سفارش‌‌‌گیری به وقت و لحظه اتفاق می‌‌‌افتد و محصول نهایی در زمان و مکان و کیفیت درست، با توجه به زیرساخت‌‌‌های آن نرم‌‌‌افزار، به مشتری نهایی داده خواهد شد.
 
اشتباه «صفر» در ارسال صورت‌حساب به سازمان امور مالیاتی
مدیر توسعه کسب‌و‌کار کارگروه فناوری اطلاعات هلو همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به الزامات جدید حاکمیتی و نظام مالیاتی کشور، مبنی بر اتصال اصناف و مشاغل به سامانه مؤدیان مالیاتی، نقش شما در اتصال اصناف و مشاغل به این سامانه و نظام چیست، این طور پاسخ داد: با توجه به الزاماتی که در سال ۱۴۰۲ از سوی سیستم حاكمیت در حوزه مالی و مالیاتی اتفاق افتاده، در همه اصناف باید این اتفاق رخ دهد و جاری شود.
 
وی ادامه داد: در حوزه ارائه خدمات رستوران و محصولات غذایی، به واسطه تعداد زیاد سفارش‌‌‌ها و دغدغه‌‌‌هایی که صاحبان کسب و کار در این زمینه دارند، قطع به یقین، استفاده از یک نرم‌‌‌افزار بهینه و درست بسیار مهم است تا این اتصال بین فاکتورهای صادرشده از سوی صاحب کسب‌و‌کار و نرم‌‌‌افزار ارائه خدمات، به این سامانه برقرار شود. در اینجا نقش نرم‌‌‌افزارهایی که این اتصال را با کمترین اصطکاک و بیشترین خروجی برقرار می‌کنند، به شدت مهم است.
 
صحرائیان تصریح کرد: در صنعت حوزه نرم‌‌‌افزار و پیاده‌سازی اتصال سامانه مؤدیان، به یقین شیوه اجرا و نحوه پیاده‌سازی که کمترین دغدغه را برای صاحبان کسب و کار داشته باشد؛ مهم است. بدون شک این موضوع زمانی اتفاق می‌‌‌افتد که از یک خاستگاه درست و تحلیل درست رفتاری نسبت به سیستم حاکم و مطابق با قوانین جاری کشور برخوردار باشد و ما باید به شکلی حرکت کنیم که بتوانیم این اتصال را به راحتی برقرار کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که در مجموعه ما افتاده، پیاده‌سازی این اتصال با کمترین اصطکاک بین صاحب کسب و کار و نظام مالیاتی است. ارسال صورت‌حساب‌‌‌ها به سمت سازمان امور مالیاتی، به شکلی رقم خورده که در کنار اینکه شخص می‌تواند انتخاب کند تا فاکتورها صادر و ارسال شود؛ در ارسال آنها نیز به شدت دقت نظر داشته و کمترین اشتباه و خطا را دارند. با توجه به تست گرمی‌‌‌ که همکاران ما از ابتدای سال از کسب‌وکارهای مدل رستوران گرفته‌‌‌اند، به جرات می‌توانم بگویم که با اشتباه «صفر» در ارسال نرم‌‌‌افزار مواجه شدیم که برای ما بسیار جای افتخار دارد که توانستیم این موضوع را به شکلی پیاده‌سازی کنیم که دغدغه‌‌‌های صاحبان کسب‌و‌کار و بنگاه‌‌‌های اقتصادی را به صفر برسانیم.
(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲) ۱۰:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها