دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۱۹۶۴۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

واردات گوشت به تنظیم بازار داخل کمک کرد/ باید به فکر حمایت از دامداران هم باشیم/ وزارت جهاد کشاورزی به تعهداتش در مورد دامداران عمل نکرد

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه واردات گوشت گرم از مبادی مختلف به تنظیم بازار داخلی کمک کرد، گفت: دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید به فکر حمایت از دامداران و تولیدکنندگان داخلی نیز باشند تا بیش از این متضرر نشوند.

منصور پوریان گفت: بعد از شرایط و اتفاقاتی مانند تغییرات ارزی، حذف ارز 4200 تومانی و افزایش هزینه‌های تولید، متاسفانه آسیب جدی به صنعت دامپروری وارد شد که بیشترین تاثیر این آسیب در حوزه تامین علوفه‌ی دام‌ها بود؛ از طرفی وزارت جهاد کشاورزی وعده‌هایی در خصوص موارد ذکر شده و کمک به دامداران داده بود که متاسفانه هیچ کدام عملی نشد. از همین رو مشکلات دامداران گسترده و اثرات موجود بر تولید، سبب انتقال این مشکل به بازار و شاهد نوسانات قیمتی در تامین گوشت بودیم.
 
واردات گوشت
 
وی افزود: زمانی که بازار داخلی در خصوص تامین گوشت گرم دچار مشکل شد، باعث تغییرات برنامه‌ریزی در وزارت جهاد کشاورزی اعمال گردید که توانست تاحدودی وضعیت موجود را مدیریت کند تا برای تنظیم بازار، گوشت با قیمت مناسب جهت مصارف خانوار وارد و عرضه شود. با قیمت تعریفی و با توجه به حجم تقاضا، امکان تامین گوشت از یک کشور ممکن‌ نیست و به همین خاطر مبادی وارداتی گسترش پیدا کرد؛ به طوری که روزانه در حدود 200 الی 250 تن گوشت وارد بازار شد و توانست به تامین و تنظیم بازار کمک کند. لذا واردات تا به امروز برای تنظیم بازار و کاهش قیمت مفید بوده و کمک خوبی به تامین گوشت گرم و منجمد در بازار داخل کرده است.

تولید داخلی
 
پوریان با اشاره به تولید داخل نیز گفت: تولید داخلی نیز شرایط خاصی را در ‌بر داشت و بالا بودن هزینه‌های تولید و افزایش قیمت دام، باعث کاهش تقاضای بازار به تولیدات داخلی شد. به این صورت که  قیمت تمام شده دام داخل کشور از کشورهای دیگر بالاتر شده و به همین علت گرایش بازار به سمت واردات بیشتر است. در نتیجه بخش زیادی از دام‌ها در پاییز کشتار نشدند؛ بنابراین افزایش واردات و عرضه، از طرفی هم سبب سقوط بازار و ضرر رسانی به دامدار می‌شود که در این صورت وزارت جهاد کشاورزی باید راهکاری پیش گیرد که مانع ضرر و زیان دامداران شود.
 
وی شرح داد: در ابتدای دی ماه شاهد افزایش قیمت دام زنده بودیم و دامداران تمایل بیشتری به پرواربندی پیدا کردند. از طرفی طبق گزارش سازمان آمار، وضعیت زایش در بخش دام سبک در پاییز و زمستان 20 درصد و برای گوساله 23 درصد بوده که با توجه به ضعیف بودن مراتع و میزان علوفه تولیدی، باید دید چه مقدار تولید امکان‌پذیر است. در حال حاضر نیز تعداد دام در میادین و دامداری‌ها زیاد است ولی به علت سنگین بودن هزینه‌ها، مشتری آن است. از طرفی قیمت تمام شده ما نسبت به قیمت‌های جهانی قابل رقابت نیست؛ مثلا در ارمنستان قیمت دام زنده 3 دلار و 30 سنت و در کشور ما قیمت به بیش از 4 دلار می‌رسد که در این شرایط صادرات و خروج غیرقانونی دام هم توجیه اقتصادی و تجاری ندارد.
 
پوریان اضافه کرد: طبق درخواست و گزارشی که به وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم، در اواخر بهمن ماه با افزایش عرضه تقریبا 350 هزار راس گوساله‌ی داخلی و یک و نیم میلیون راس گوسفند مواجه هستیم که در اختیار دامدار هست و نیاز به کشتار دارند. طبق گفته‌ی برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، با برنامه‌ریزی اصولی و تنظیم بازار و حمایت از پروار گوساله و منابع داخلی، سعی بر حمایت از دامداران می‌شود و در سال آینده خرید دام داخلی و صادرات جزو اصلی‌ترین برنامه‌ها است و امیدواریم با این برنامه‌ریزی در سال آینده تولید روی دست دامدار نماند.
 
 
سرانه مصرف
 
رئیس شورای تامین دام کشور درمورد سرانه مصرف هم گفت: بر خلاف گفته‌های موجود به نظر می‌رسد که مصرف گوشت نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است که دلایل ان می‌تواند داشته افزایش تقاضای رستوران‌ها و یا بخش‌های عرضه کننده‌ی گوشت یا افزایش مصرف گوشت توسط مردم باشد.
 
لزوم تغییر ذائقه
 
وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات بازار گوشت به دلیل تمایل ذائقه جامعه ما به سمت گوشت گرم است، گفت: خوشبختانه برخی از استان‌ها تاحدودی رویکردشان را از گوشت گرم به سمت گوشت منجمد تغییر داده‌اند که با این تغییر، فشار وارده بر تقاضای گوشت گرم و عرضه آن کم می‌شود که مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت می‌باشد. باید به این نکته هم توجه داشته باشیم زمانی که قیمت گوشت گرم افزایش پیدا کند، کشتار دام مولد توجیه‌پذیر می‌شود و برای برخی افراد مزیت تجاری خوبی پیدا می‌کند ولی اگر گوشت منجمد با قیمت مناسب وارد و عرضه شود، این مزیت از بین خواهد رفت. برخی کشورها از جمله، استرالیا و نیوزلند که خود به عنوان یک عنصر تولید‌کننده در بخش گوشت فعالیت می‌کنند نیز دیده می‌شود اما همین کشورها هم برای گوشت انجمادی با تلاش زیاد و واردات از کشورهای دیگر به دلیل جلوگیری از کشتار دام‌های مولد گوشت گرم این امر را دنبال می‌کنند.
(دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲) ۱۵:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها