دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۶۳۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

۹ پروژه جدید شیلاتی در سواحل مکران اجرایی می‌شود/ اجرای روش نوین پرورش میگو از اردیبهشت‌

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: طرح پرورش نوین میگو در سواحل مکران از اردیبهشت‌ماه اجرایی می‌شود؛ بطوریکه در این طرح میزان برداشت در هکتار از ۵.۵ تن به ۲۰ تن ارتقاء خواهد یافت.

حسین حسینی امروز (دوشنبه 2 بهمن) در همایش ماهیگیری مسئولانه، اظهار کرد: صیادان ایران 45 درصد صید خود را از محل برداشت ماهی تن انجام می‌دهند به طوریکه ایران با داشتن هزار شناور در اقیانوس هند رتبه دوم برداشت را در اختیار دارد.
 
وی افزود: 10 درصد کل صید اقیانوس هند توسط صیادان کشورمان انجام می‌شود که به دنبال بهبود زنجیره ارزش، بروزرسانی آن در این صنعت هستیم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای ایجاد و بروزرسانی زنجیره ارزش در حوزه شیلات در دولت سیزدهم ابلاغیه داریم که از صید تا سفره مردم را رصد و پایش کنیم.
 
حسینی تصریح کرد: فناوری‌های نوینی در حوزه شیلاتی توسط برخی کشورها مانند ژاپن استفاده می‌شود که ایران نیز با سازمان یونیدو وارد مذاکره شده است تا تکنولوژی‌های روز دنیا در ایران نیز استفاده شود و در کل زنجیره تولید مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی افزود: یکی از این فناوری‌های جدید ایجاد زنجیره 60- در صید آبزیان است که امیدواریم در آینده نزدیک در کشورمان مورد استفاده قرار گیرد.
 
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با راه‌اندازی این زنجیره‌های نوین علاوه بر اینکه محصول سالم‌تری تولید می‌شود از لحاظ قیمتی نیز محصولات صیادی کشورمان ارتقاء خواهند یافت.
 
حسینی اظهار کرد: 282 هزار تن تولید ماهی تن برای صنایع کنسرو در کشورمان استفاده می‌شود که به دنبال آن هستیم که در ابتدا 10 درصد آن را به صورت تازه‌خوری و در‌ آینده 50 درصد را به این شکل استفاده کنیم.
 
وی تاکید کرد: در میان تن‌ ماهیان، ماهی گیده قابلیت مصرف به صورت تازه‌خوری دارد که مصرف آن به صورت تازه‌خوری ترویج خواهد شد.
 
قیمت ماهی آبزیان در بازار متعادل می‌شود
 
رئیس سازمان شیلات ایران، بیان کرد: برای ارزان‌سازی قیمت آبزیان در بازار علاوه بر تامین از محل داخلی میزان واردات نیز افزایش خواهد یافت تا قیمت‌ها متعادل شود.
 
حسینی افزود: ما معتقدیم در این حوزه بازار باید به صورت عرضه و تقاضا عمل کند اما با این وجود سعی می‌کنیم که آن را در نقطه مشترکی به تعادل برسانیم.
 
وی تاکید کرد: ارزش ریالی پول نیز در کشورمان کاهش یافته است که برای افزایش قدرت خرید مردم نیز باید کمک شود.
 
صدور مجوز در حوزه شیلات شفاف می‌شود
 
رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه صدور مجوزها در حوزه شیلاتی شفاف می‌شود افزود: شرایط سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات تسهیل شده است و هر کسی که قدرت سرمایه‌گذاری داشته باشد می‌تواند در حوزه‌ها و استان‌های مختلف ورود کند.
 
حسینی اظهار کرد: در سال گذشته حدود 11 هزار و 800 میلیارد تومان جذب سرمایه‌ در این حوزه صورت گرفته است که امیدواریم این رقم در سال جاری به 15 هزار میلیارد تومان برسد.
 
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور شناور کشورهای خارجی در ایران، خاطر نشان کرد: در دریا و منابع دریایی کشورمان هیچ شناور خارجی حضور ندارد.
 
9 پروژه جدید شیلاتی در سواحل مکران ایجاد می‌شود
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ارتباط با اقدامات انجام شده برای توسعه سواحل مکران افزود: دبیرخانه توسعه سواحل مکران در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است که در این ارتباط 21 پروژه دارد که  9 پروژه آن مربوط به حوزه شیلات و در سطحی بالغ بر 165 هزار هکتار است. این طرح‌ها به طور کامل در سواحل مکران اجرا خواهد شد.
 
حسینی ادامه داد: 14 پروژه شیلاتی نیز در حال حاضر در سواحل مکران اجرا می‌شود.
 
پروژه پرورش نوین میگو از اردیبهشت‌ماه در سواحل مکران اجرا می‌شود
 
وی یادآور شد که در سواحل مکران طرح تغییر ساختار پرورش میگو از روش سنتی به روش مدرن نیز در دستور کار داریم که مطالعات آن انجام و زیرساخت‌های آن ایجاد شده و از اردیبهشت‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.
 
رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: در تولید میگو به روش نوین، میزان عملکرد در هر هکتار از 5.5 تن به 20 تن ارتقاء خواهد یافت.
(دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲) ۱۳:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها