دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۶:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۶۱۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن آبزی

رییس سازمان شیلات ایران از تولید یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن آبزی خبر داد و گفت: ۷۵۱ هزار تن آن از راه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن از طریق آبزی‌پروری بوده است.

سیدحسین حسینی رییس سازمان شیلات ایران ، گفت: سازمان شیلات ایران با همکاری شورای عالی صنایع دریایی در موضوعات مختلفی همچون شناورهای صید و صیادی و پشتیبان، زنجیره‌های ارزش آبزی‌پروری در داخل که مراحل پیش از تولید و فرآوری را در بر می‌گیرد، هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا ایران همچون سایر کشورها به سمت و سوی تأمین پروتیین از طریق آبزیان حرکت کند. طرح زنجیره ارزش آبزیان به عنوان تیپ الگویی به ۱۱ استان کشور ابلاغ شد و سایر استان‌ها نیز برای اجرای آن آمادگی لازم را دارند.
 
وی با اعلام اینکه میزان تولید جهانی آبزیان ۲۱۸ میلیون تن است، گفت: در ۴۶ ساله اخیر کشور ما توانسته است از تولید ۳۵ میلیون تنی در اوایل انقلاب اسلامی به تولید یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن آبزی دست یابد که ۷۵۱ هزار تن آن از راه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن از طریق آبزی‌پروری بوده است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سند امنیت غذایی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شده است مقرر شد که تا سال ۱۴۱۱ میزان تولید آبزیان به ۲.۶ میلیون تن برسد و در این راستا لازم است تمامی بخش‌های تولید، حین تولید و پس از آن برای به سرانجام رسیدن این زنجیره کمک کند. سهم پروتیین آبزیان مصرفی مردم در حال حاضر ۱۶ درصد است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد رسید.
 
سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه شیلات ۱۴۰۱
 
رییس سازمان شیلات ایران ملزوماتی که برای دستیابی به هدف‌های بلندمدت شیلات و آبزی‌پروری مدنظر است را تشکیل زنجیره‌های ارزش، همراهی ارگان‌های دریایی با یکدیگر و راهنمایی برای حضور حداکثری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که این رقم در سال جاری از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود.
 
وی ادامه داد: استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان همچون نانوحباب توانسته است انقلاب بزرگی در صنعت شیلات و آبزی‌پروری و افزایش تولید بردارد که از فن‌آوری‌هایی از این دست استفاده حداکثری خواهد شد. از تمامی علاقمندان و سرمایه‌گذاران برای حضور در این زمینه دعوت می‌شود تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه آبزی‌پروری در کشورمان باشیم.
 
رییس سازمان شیلات ایران، درباره پایداری زنجیره ارزش گفت: با توجه به ظرفیت قابل توجه کشورمان در حوزه صنعت شیلات، امکان پرورش آبزیان در آب‌های شیرین، شور و لب شور، غیرمتعارف و زمین‌های لم‌یزرع امکان تولید میگو در حال حاضر در ۲۰ هزار هکتار از اراضی تحت بررسی قرار گرفته که با اضافه شدن ۶ هزار هکتار دیگر و ساخت ۱۴ هزار هکتار دیگر تا دو سال آینده سطح زیرکشت میگو از افزایش قابل توجهی برخوردار خواهد شد. در حال حاضر ۱۳۳ حلقه قفس وجود دارد که امکان افزایش آن تا ۳۵۳ قفس پیش‌بینی شده است.
 
حسینی به وجود ۲۲۰ نقطه تلاقی که ۷۰ نقطه آن در بنادر و ۱۲۰ نقطه آن در مکان‌های تخلیه آبزیان و وجود ۳۷ موج‌شکن مردمی اشاره کرد و گفت: تمامی سیاست‌های سازمان شیلات، توسعه دریامحور است و خواهیم توانست با تاب‌آوری و توسعه بخش آبزی‌پروری فرصت مناسبی را برای تأمین امنیت غذایی برداریم. در سال گذشته ۱۸۱ هزار تن آبزی با ارزش صادراتی ۶۰۵ میلیون دلار صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم افزایش یابد.
 
رییس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: در راستای توسعه آبزی‌پروری در کشور کمیته شورای عالی راهبری تحقیقات و کمیته شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شد و راه اندازی اولین مزرعه تولید متراکم میگو در بریس و در سواحل مکران در حال انجام است که با کمک یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.
(دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲) ۰۶:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها