یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۵۹۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تامین بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان توسط ایران/ کشف ۲۰۰ کیلو زعفران صادراتی تقلبی در خراسان رضوی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور گفت: زعفران ایران بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار جهان را تأمین می‌کند.

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: زعفران ایران که بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار جهان را تامین می‌کند، امروز با مشکلاتی مواجه شده که می‌تواند به راحتی این جایگاه را متزلزل کند.
او گفت: زعفران همواره مورد توجه افراد سودجو برای کسب منافع از تجارت پر رونق این محصول بوده است. این افراد به طور معمول برای کاهش هزینه‌های تولید با استفاده از مواد آلی و معدنی مختلف، دست به تقلب زده و زعفران‌های رنگ شده تقلبی و یا به صورت مخلوط با زعفران خالص با کیفیت و کمیت نامناسبی بسته بندی و به بازار عرضه کرده و سلامت مردم را نیز به خطر می‌اندازند.
میری گفت: طبق اطلاعات کسب شده در چند روز گذشته ۲۰۰ کیلو زعفران صادراتی تقلبی در اداره گمرک خراسان رضوی کشف و ضبط شده است.
او در خصوص این خبر گفت: بنده این خبر را از همکاران شنیده‌ام و هنوز هیچ تماس رسمی از سوی گمرک با اتحادیه صادرکنندگان زعفران به عنوان متولی صادرات زعفران ایران در این زمینه گرفته نشده است.
غلامرضا میری در ادامه افزود: اداره استاندارد و گمرک مسئول مستقیم نظارت بر صادرات زعفران ایران هستند و ما به عنوان اتحادیه نقشی در روند صادرات زعفران نداریم.  
میری ادامه داد: اداره استاندارد طبق ممیزی‌های جهانی نسبت به صدور پروانه استاندارد و مجوز خروج محصول از گمرکات کشور اقدام می‌نماید.
لزوم تشدید نظارت بر گمرکات سراسر کشور
رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران در خصوص لزوم تشدید نظارت‌ها در گمرک گفت: امکان دارد با توجه به اینکه خراسان به عنوان قطب تولید زعفران کشور می‌باشد، نظارت‌ها در گمرک خراسان دقیق و کامل باشد، اما آیا این نظارت بر دیگر مبادی خروجی کشور مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، کرمان و دیگر گمرکات کشور هم دقیق است؟
میری افزود: این نظارت‌ها باید به صورت یکپارچه و در تمام مبادی رسمی خروجی کشور صورت پذیرد و این الزام فقط مربوط به گمرکات خراسان نباشد.
او گفت: نیاز است با برگزاری نشست‌های تخصصی با متولیان امر به راهکار‌های مناسب برای رفع موانع صادراتی همچنین راه‌های جلوگیری از صادرات تقلبی دست یابیم.
میری در پاسخ به این سوال که چرا قیمت زعفران در بازار حاشیه خلیج فارس ارزان‌تر از داخل کشور است؟ گفت: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان است، اما سهم ما به دلیل محدودیت‌های داخلی و خارجی از بازار این محصول اندک است.
او گفت: قاچاق زعفران و ترکیب زعفران‌های صادراتی با زعفران‌های تقلبی توسط عده‌ای سودجو باعث شده که زعفران ایران در بازار جهانی در برخی موارد تا ۳۰ درصد از قیمتی که ما زعفران را از کشاورز داخلی می‌خریم کمتر باشد و ورود این زعفران‌های تقلبی به نام ایران به بازار‌های جهانی ضمن به خطر انداختن نام برند زعفران ایران در جهان باعث می‌گردد که صادرکنندگان قانونی نیز با مشکلات عدیده‌ای از جمله از دست دادن بازار‌های صادراتی خود مواجه شوند.
میری گفت: با وضعیت کنونی متاسفانه حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، به طورمثال در همین دو ماه اخیر در مقایسه با ماه آبان و آذر سال گذشته، در هر کدام از این ماه‌ها هشت تن کاهش صادرات زعفران داشته‌ایم. این در حالی است که مصرف زعفران در کشور‌ها رشد داشته است و این نشان می‌دهد که دلیل قاچاق این محصول در کشور ما موانع صادراتی است. امیدواریم فروش ارز به صورت توافقی هم در دستورکار دولت قرار گیرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تاکید کرد: دولت باید صادرکننده را موظف کند، به میزان زعفرانی که می‌خواهد صادر کند، ارز به کشور وارد کند و صادرکننده هم متعهد می‌شود ارز را برگرداند که اگر تبعیت نکرد دولت جریمه‌هایی را درنظر بگیرد البته که تا الان هم هرچه زعفران از مبادی قانونی از کشور خارج شده ارز آن به کشور برگشته است.
وی افزود: خواسته صادرکننده این است که ارز حاصل از صادرات با قیمت توافقی به فروش برسد تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند. مسلما زعفران، جایگاه ویژه‌ای در سال‌های گذشته در دنیا پیدا کرده است، ولی متاسفانه زعفران‌هایی که به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود باکیفیت نیست و این وِجهه زعفران کشور را در بازار‌های جهانی به مرور خدشه‌دار می‌کند.
وی ادامه داد: در همین وضع موجود، قیمت زعفران در بازار‌های جهانی با زعفرانی که از کشاورز خریداری می‌شود حدود ۳۰ درصد فرق دارد و کمتر است و دلیلش این است که زعفران‌هایی که به کشور‌های هدف عرضه می‌شود زعفران‌هایی با کیفیت پایین و تقلبی است. در واقع دلال و قاچاقچی توان رقابت را از صادرکننده گرفته‌اند و مشتری که شناختی از این بازار ندارد تصورش بر این است که ما زعفران را گران به فروش می‌رسانیم. این موضوع اکنون به یک معضل برای صادرکننده تبدیل شده است.
میری تاکید کرد: از دولت تقاضا داریم همان‌طور که در بحث حذف تعرفه عوارض آب مجازی از صادرکننده حمایت کردند در راستای گسترش صادرات، به فروش ارز حاصل از صادرات که به صورت توافقی در بازار انجام شود اقدام کنند.
او گفت: قاچاق ۱۰ تن زعفران با کیفیت‌های بسیار پایین و گاهی تقلبی به جایگاه زعفران ایران لطمه وارد می‌نماید و هیچ نفعی برای دولت و اقتصاد کشور ندارد.

(یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲) ۱۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها