شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۹۵۳۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

‌عسل تقلبی شیرینی تولید را به کام زنبورداران تلخ کرده است

نبود حمایت دولت از زنبورداران و فراگیری تولید عسل تقلبی ارزان، به گفته کندوداران موجب شده است عسل طبیعی که به علت هزینه تولید، قیمت بالاتری دارد مشتری نداشته باشد، در نبود مشتری زنبورداران به تدریج در حال تغییر شغل هستند و این مساله تولید عسل طبیعی در کشور را با چالش مواجه می‌کند.

علی ملکی یکی از زنبورداران سوادکوهی می‌گوید: «من به عنوان یک زنبوردار که کندو‌های زیادی در سوادکوه دارم، در حال حاضر بیش از یک تن عسل در انبار دارم که‌ هیچ خریداری ندارد، وزارت جهاد و دولت هم برنامه‌ای برای خرید عسل از ما ندارد و همین مسئله سبب شده است که زنبودها و کندوها را به تدریج بفروشم و سراغ شغل دیگری بروم».
 به گفته وی، فقط در شهرستان سوادکوهی‌‌ نزدیک به ۲۵۰۰ نفر زنبوردار داریم، در استان‌‌های مختلف هم زنبورداران زیادی به این حرفه مشغول هستند و همگی اقدام به تولید عسل می‌کنند، اما زمانی که حتی هزینه تولید هم به دست نمی‌آید، مجبور شده‌اند کندوهایشان را به تدریج جمع کنند.
این زنبوردار می‌گوید: وقتی زنبورداران می‌بینند دولت اقدام و اهتمامی برای حمایت از زنبوردار و خرید عسل‌ ندارد از سوی دیگر واسطه‌گران و دلالان عسل را با نصف قیمت از زنبوردار می‌خرند، بنابراین امیدی برای ‌تولید و کندوداری نخواهند داشت.
وی می‌گوید: عسل‌ها رو دستم مانده و به همین دلیل قادر به پرداخت بدهی‌هایم نیستم، ‌اوایل امسال‌ اقدام به خرید داروی«کنه» کردم، این دارو در کندوی عسل استفاده و موجب می‌شود که زنبورها عسل بیشتری تولید کنند، اما دارویی که فروخته بودند تقلبی و بی‌اثر بود که سبب‌ شد که اغلبِ زنبورها عسل تولید نکنند، همین مسئله موجب شد از تولید ۳ تن عسل در سال به ‌۵۰۰ کیلوگرم عسل برسم.
‌ملکی می‌گوید: برخی مغازه‌ها عسل تقلبی و غیرطبیعی با شکر درست می‌کنند، چندی پیش در یکی از شهرستان‌های اطراف تهران معازه‌های را دیدم که عسل می‌فروختند، این مغازه‌ها ‌کارگاهی در پشت مغازه داشتند که آنجا در دیگ‌های بزرگ شکر می‌ریختند و اقدام به تولید عسل تقلبی می‌کردند؛ این کار آنها تاثیر خیلی زیادی در فروش محصولات طبیعی ما دارد زیرا این عسل‌های تقلبی با توجه به کیفیت پایین، به قیمت ارزان‌تری هم به فروش می‌رسد و موجب می‌شود ‌کسی اقدام به خرید عسل طبیعی از ما کندوداران نکند.
وی می‌گوید: اگر به نجف‌آباد اصفهان سفر کرده باشید، متوجه می‌شود عسل‌های فراوانی از سوی کندوداران به دلیل عدم خرید و صادرات انبار شده‌اند، اما عسل‌های تقلبی به دلیل ارزان بودن خوب فروش می‌رود،‌ من تولید کننده عسل مرغوب هستم، گناهم چیست؟
وی ضمن مطالبه از مسؤولان در توجه به صنعت زنبورداری، گفت: فروش نرفتن عسل طبیعی، سبب‌ شده است زنبورداران زیان بدهند من هم همان‌طور که اشاره کردم ‌تصمیم گرفته‌ام برای کسب مخارج زندگی، یک مغازه کوچک باز کنم در حالی که ‌علاقه‌ام به صنعت زنبورداری است؛ امیدوارم با حمایت‌های دولت مشکلاتمان رفع شود.

(شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲) ۰۸:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها