پنج شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۵۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تعیین جایزه تحویل گندم راهی برای پایداری تولید

به گفته کارشناسان، با توجه به اعلام رسمی قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم نباید انتظار پایداری تولید را داشت چراکه این نرخ جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

بنابر وعده اخیر وزیر جهاد مبنی بر اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در ۲۷ دی ماه، نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم با گذشت ۱۱۷ روز از آغاز سال زراعی و حضور همه اعضا و تبادل نظر در جلسات متعدد کارشناسی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هرکیلو محصول تعیین و مصوب شد که اعلام این نرخ با واکنش شدید کشاورزان روبرو شد چراکه آنها بر مبنای نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اقدام به کشت کردند و همواره هزینه های تولید را بیش از رقم اعلامی می دانند.
ناگفته نماند که طی روزهای قبل بسیاری از مسئولان اعلام کرده بودند که نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم واقعی نیست و برخی از کارشناسان از ماه ها قبل به سبب ارزان بودن گندم خارجی نسبت به نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان خرید گندم داخلی واکنش نشان داده بودند.
در همین راستا ماه ها قبل کاوه زرگران رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت گفته بود: تعیین قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم برای خرید تضمینی در سال زراعی پیش رو شنیده می‌شود، در حالیکه سیاستگذاران باید به موضوع توجه داشته باشند که هم‌اکنون گندم باکیفیت در کشور روسیه از کشاورز به قیمت ۱۲هزار روبل برای هر تن خریداری می‌شود. این امر بدان معناست که قیمت یک کیلوگرم گندم روسی با کیفیت در محل تولید معادل ۶ هزار و  ۷۰۰ تومان است. در نتیجه اگر دولت می‌خواهد بنا بر هر سیاستی پول بیشتری به کشاورز بپردازد بهتر است مابه‌التفاوت مبلغ را تحت عنوان یارانه کشت به گندمکار بدهد و قیمت گندم را مطابق قیمت واقعی بین‌المللی تنظیم کند.
طی چندروز گذشته هم علیرضا پیمان پاک نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم را غیرواقعی و بالا اعلام کرد و گفت: نرخ خرید گندم باید به صورت واقعی تعیین شود، اما در عین حال به کشاورزان کمک کند و در نهایت منجر به قاچاق معکوس نیز نشود.
پیمان پاک می گوید: تصمیمی که درباره نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید گرفته می‌شود باید منافع عام جامعه را تامین کند و در عین حال از کشاورزان با سازوکاری معقول حمایت شود. با این وجود نرخ خرید تضمینی گندم نباید به نحوی تعیین شود که دیگر صادرات محصولات فراوری شده از آن توجیه اقتصادی نداشته باشد و منجر به ایجاد مشکل در زنجیره تولید شود.
ضرورت تعیین ۲ هزار تومان جایزه تحویل گندم در راستای پایداری تولید
علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ قیمت پایه خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۵ هزارتومان بود که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مربوط به قیمت پایه، ۱۵۰۰ تومان یارانه کود و ۲ هزارتومان جایزه تحویل بود که در شورا برمبنای نرخ پایه و  احتساب تورم، نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و ابلاغ شد.
به گفته او، در اعلام نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید هرکیلو گندم ۲ هزارتومان جایزه تحویل منوط به تصمیم هیئت دولت و رئیس جمهور لحاظ نشده است چراکه همه ساله در اسفند یا اوایل فروردین جایزه تحویل اعلام می شود.
ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه کشاورزان بر مبنای نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان کشت گندم را انجام دادند، از این رو نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید هرکیلو گندم سودی برای کشاورزان در برندارد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا جایزه تحویل در پایان اسفند یا اوایل فروردین اعلام می شود.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اعتراض کشاورزان نسبت به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم افزود: اگر جایزه تحویل خرید تضمینی گندم داده نشود، تولید دچار چالش می شود که براین اساس کشاورز اعتماد خود را از دست می دهد.
به گفته او، اگر قیمت خرید تضمینی گندم با احتساب جایزه تحویل به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد، در صورت مساعد شرایط بارش خودکفایی و پایداری تولید محقق می شود.
ایمانی گفت: نمایندگان مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون باید ورود پیدا کنند تا دولت را قانع کنند که جایزه تحویل گندم را بدهند، در غیراین صورت به سبب عدم صرفه اقتصادی تولید می توانند ورود پیداکنند تا کشاورزان دچار چالش نشوند.
نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم تخلف آشکار در بخش کشاورزی/ نمایندگان مجلس به عنوان ناظر براجرای قانون باید ورود کنند
محمد بازرگان عضو اتاق اصناف کشاورزی گفت: با اعلام قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم بزرگترین تخلف در حوزه کشاورزی از سوی دولت انجام شد.
به گفته او، علی رغم آنکه رئیس جمهور کشاورزی را چرخ محرک توسعه اقتصادی و امنیت غذایی اعلام می کند، اما اعلام نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید هرکیلو گندم نشان داد که این اظهارات شعاری بیش نیست‌.
بازرگان ادامه داد: سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ قیمت تمام شده هرکیلو گندم ۱۶ هزار و ۶۴۲ تومان بود که با احتساب ۲۰ درصد سود باید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می شد که اعضا در نهایت به نرخ ۱۷ هزارتومان بسنده کردند، اما در نهایت اعضا نرخ ۱۵ هزارتومان را مصوب کردند. امسال هم باید نرخ ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می شد که در آغاز سال زراعی، اعضای شورای قیمت گذاری نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را در رسانه ها اعلام کردند که از نمایندگان مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون باید به این امر و بلایی که سر کشاورزان آمده است، رسیدگی کنند.
عضو اتاق اصناف کشاورزی در ادامه افزود: افزایش میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ مرهون تلاش کشاورزان است و حال با اعلام نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید در سال ۱۴۰۳ چیزی به اسم خودکفایی گندم نداریم.
او گفت: پشت همه این عوامل مافیا واردات هستند که نانشان به قیمت درو کردن معیشت کشاورزان در واردات هستند و همواره بدنبال تعطیلی بخش کشاورزی هستند، اما به زبان نمی آورند.
قیمت جهانی گندم کمتر از ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است
ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: در بحث قیمت گذاری گندم، موضوع باید از زوایای مختلف بررسی شود و اعضای شورای قیمت گذاری تنها وظیفه محاسبه قیمت تمام شده داخلی با سود عادلانه برای کشاورز را عهده دار هستند.
او علت تاخیر اعلام نرخ خرید تضمینی گندم را عدم اجرای قانون و اشکالاتی که در بحث قانون وجود دارد، مطرح کرد و افزود: قانون شورای قیمت گذاری باید اصلاح شود.
قاسمی ادامه داد: در حال حاضر نرخ گندم در بازارهای جهانی کمتر از ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است و اعضای شورای قیمت گذاری قبل از ابلاغ نرخ توسط وزیر جهاد نباید انتظارات غیرواقعی در جامعه بوجود آوردند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل حتی در صورت گرانتر بودن آن نسبت به کالای خارجی تاکید کردند، اما در صورتی که امکان و شرایط تولید آن در داخل وجود داشته باشد، البته این امر بدان معنا نیست که در مناطقی که منابع پایه اجازه کشت را نمی دهد، به آن سمت رویم و همواره به قیمت از بین بردن منابع پایه تولید کنیم.

(پنج شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲) ۱۲:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها