سه شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۹۴۸۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس اقتصاد

بخش خصوصی چشم‌انتظار انتخابات به‌موقع اتاق بازرگانی ایران برای خروج از اعتزال‌

اغلب اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقدند حاشیه‌های اخیر پس از برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه و آمدن حسین سلاح‌ورزی، اتاق بازرگانی ایران را به حاشیه کشانده و این حاشیه‌ها اتاق را نزد سران سه قوه بی اعتبار کرده است، بنابراین باید هر چه زودتر این وضعیت پایان یابد.

روز یکشنبه 28 خرداد، دهمین دوره انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران برگزار ‌و «حسین سلاح ورزی» باوجود عدم تایید صلاحیت عمومی برای اعلام کاندیداتوری، به عنوان رئیس اتاق ایران انتخاب شد.
 
پس از انتخاب رئیس غیرقانونی اتاق ایران، مباحث زیادی درباره لزوم برگزاری جلسه شورای عالی نظارت در جهت ابطال انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران مطرح شد اما با توجه به وجود جریان‌های مخالف تشکیل شورای عالی نظارت، جلسه شورای عالی نظارت با 4 ماه تاخیر در اول آبان‌ماه برگزار شد. 
 
با وجود فشار جریان‌های مخالف، اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی با اکثریت آرا به ابطال انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران و تمدید ماموریت انجمن برای برگزاری انتخاب رئیس اتاق ایران رای دادند و براین اساس ریاست «حسین سلاح ورزی» رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی به صورت رسمی ابطال شد. 
 
بعد از ابطال انتخابات، مقرر شد تا انتخابات برای انتخاب رئیس جدید اتاق در اول بهمن ماه 1402 برگزار شود، اما همچنان مقاومت ها برای ماندن سلاح‌ورزی در پست ریاست اتاق ایران از سوی عده‌ای ادامه دارد و تلاش‌هایی برای به تعویق انداختن انتخابات بهمن‌ماه اتاق ایران در حال انجام است. 
 
 
* توقف جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با آمدن سلاح‌ورزی‌
 
‌اصرار سلاح‌ورزی بر ماندن در مسندی که بطور غیرقانونی آن را تصاحب کرده، موجب شده است‌ جلسات رسمی اتاق بازرگانی از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که هر ماه با حضور وزیر اقتصاد در اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شد، تشکیل نشود.
 
* سلاح‌ورزی به جلسات دولت دعوت نمی‌شود
 
همچنین در جلسات و مراسمی که تا پیش از این، از رئیس اتاق بازرگانی ایران همواره به عنوان یک مقام رسمی به نمایندگی از بخش خصوصی دعوت می‌شد، چند وقتی است که سلاح‌ورزی به هیچ عنوان دعوت نمی‌شود.
 
از جمله جلسات رسمی که سلاح ورزی امکان حضور در آن را نداشته می توان به جلسه شورای عالی استاندارد اشاره کرد در این جلسه رئیس‌جمهور، رئیس سازمان بازرسی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه،  برخی از وزا و غیره حضور می‌یابند. 
 
همچنین در 10 تیر‌ امسال در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن، حسین سلاح ورزی امکان حضور نداشت و در 29 مهرماه نیز به علت عدم دعوت از وی برای حضور در بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات، باز هم سلاح‌ورزی امکان حضور در این مراسم را نداشت.
 
در مجموع براساس اظهارات اعضای اتاق بازرگانی ایران‌، حضور سلاح‌ورزی طی چند ماه اخیر در اتاق بازرگانی موجب به حاشیه‌رفتن اتاق و فاصله‌گرفتن اتاق بازرگانی از کارکرد اصلی خود به عنوان مشاور سه قوه شده است و لذا راهکار حل این معضل را برگزاری انتخابات رئیس اتاق در موعد تعیین شده می‌دانند. 
 
* کارکرد اصلی اتاق به دنبال حاشیه‌های انتخابات خرداد از دست رفته است
 
‌حمید صافدل، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید: پیرو اتفاقات اخیر اتاق کارکرد اصلی خود را از دست داده و این در حالی است که اتاق بازرگانی در شرایط سخت اقتصادی و تحریم می‌توانست کمک کار خوبی بردای دولت باشد. 
 
وی بیان داشت: برای رفع مسائل و مشکلاتی که بعد از برگزاری انتخابات اتاق ایران ایجاد شده باید به قانون تمکین کرد و قانون را بپذیریم و لذا بهتر است انتخابات اتاق بازرگانی (انتخاب رئیس اتاق) در موعد مقرر برگزار شود. 
 
* حاشیه‌های اتاق ایران به اقتصاد ملی لطمه زده است
 
محمود تولایی، دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به حاشیه های بعد از برگزاری انتخابات اتاق ایران، می‌گوید: با توجه به اتفاقات اخیر بعد از انتخابات خرداد‌ماه اتاق بازرگانی ایران و به حاشیه رفتن اتاق، اقتصاد ملی و بخصوص اقتصاد بخش خصوصی خسارت دیده است.
 
وی با بیان اینکه ماموریت اتاق ایران مشاوره دادن به سه قوه است، اظهار داشت: با اتفاقات پیش آمده هر سه قوه اعتمادی به اتاق ایران ندارند و اعتباری برای آن قائل نیستند، لذا باید اعضای اتاق برای این موضوع فکری کنند و اعتبار از دست رفته به اتاق بازرگانی ایران را برگردانند. 
 
* اتاق بازرگانی ایران انتفاعی برای بخش خصوصی ندارد
 
به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی کاشان، بخش خصوصی باید تلاش کند تا از این وضعیت عبور کند، ‌با شرایطی که پس از انتخابات برای اتاق پیش آمده است و بی اعتباری اتاق نزد قوا و حاکمیت، دیگر اتاق بازرگانی ایران هیچ انتفاعی برای بخش خصوصی ندارد و این وضعیت قابل ادامه دادن نیست. 
 
وی بیان داشت: راهی برای اتاق بازرگانی ایران وجود ندارد جز اینکه به وضعیت قبلی خود بازگردد. 
 
به گفته تولایی اعضای اتاق و بخش خصوصی باید با تدبیر و عقلانیت از این شرایط عبور کنند تا اتاق دوباره به عنوان مشاور سه قوه شناخته شود و به وظیفه خود به عنوان سخنگوی بخش خصوصی عمل کند و حاکمیت، دولت، مجلس، و قوه قضائیه اتاق بازرگانی ایران را به عنوان یک دستگاه معتمد و قابل اعتماد بشناسند. 
 
تولایی اظهار داشت: اگر اعتماد قوا به اتاق بازرگانی بازنگردد، اتاق بازرگانی یک سیستم ناکارآمد و غیرموثر خواهد بود. 
 
وی افزود: بخش خصوصی در چند ماه گذشته به این نتیجه رسیده است که باید از این فضا خارج شد و اعضای اتاق تردیدی در این مورد ندارند.
 
* ادامه مدیریت فعلی‌ اتاق ایران آسیب زیادی به بخش خصوصی می‌زند
 
 علیرضا نوری، فعال اقتصادی نیز درباره مسائل اخیر اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: پس از انتخابات اتاق بازرگانی ایران، تقابلی میان دولت و بخش خصوصی به وجود آمده که مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است که نباید به این مرحله می‌رسید.
 
وی گفت: اتاق ایران به بسیاری از جلسات دولتی دعوت نمی‌شود و در نشست‌های اقتصادی حضور ندارد و به همین دلیل اتاق بازرگانی جایگاه خود را از دست داده و تضعیف شده است.
 
به گفته این فعال اقتصادی، طولانی شدن این شرایط آسیب بیشتری را به دنبال دارد اما به نتیجه رسیدن می‌تواند راهکاری برای مشکلات بخش خصوصی به ویژه تجار باشد.
 
جهانبخش سنجانی شیرازی دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است: نباید اجازه ‌دهیم کسی برای بقای خودش همه روندها و رویه‌های حقوقی و عرفی در عمر بیش از یک قرنی اتاق را به چالش بکشد، صواب این است که موضوعات اتاق بین‌رکنی و درون‌رکنی حل شود وارد کردن اشخاص و افراد فاقد صلاحیت و تعصب به اتاق، کار شایسته‌ای نیست.
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۲:۳۵
ناشناس
۱۴۰۲/۱۱/۰۱
0
0
0

روز بخیر مجدد چرا تاکید دائمی برای بکار بردن رئیس غیر قانونی دارید ممکنه محبت فرموده دلیل تغیر قانونی بودن انتخابات و بک یا دو دلیل عدم صلاحیت رئیس بقول کلیه خبرکزاریها را حتی اگر ممکن است بطور کاملا خصوصی بمن بفرمائید که دیک از این بابت مزاحم شما نشوم


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها