دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۴۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خودکفایی گندم با اعلام قیمت منطقی محقق می شود

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: اعلام قیمت واقعی محصول یکی از شاخص های بسیار مهم رسیدن به تولید مطلوب و خودکفایی محسوب می شود.

علیقلی ایمانی گفت: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم بر مبنای ۴ فاکتور توسط نمایندگان اعضای شورا در مرکز پژوهش‌های وزارت جهاد و پس از بررسی کار کارشناسی  مشخص شده است، حال اظهار نظر‌های مختلف در خصوص نرخ گندم نشان می‌دهد که گویا از کشاورزی بیگانه هستند.
به گفته او، نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی جدید توسط ۷ نفر از اعضای شورای قیمت گذاری مورد رای قرار گرفت و قرار بود یک هفته بعد از اعلام تصویب، نرخ اعلام شود که متاسفانه تاکنون به بهانه‌های متعدد از جمله تخصیص ردیف اعتباری ابلاغ نشده است.
ایمانی ادامه داد: بنابر اعلام رسمی تورم کنونی ۴۲.۵ درصد است، درحالیکه تولید مواد غذایی از این رقم بالاتر است. اما به هرحال برمبنای تورم ۳۰ درصد نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب تبصره اصلاح قیمت در صورت افزایش تورم بالای ۳۰ درصد لحاظ شود. هرچند کشاورزان این موضوع را باور ندارند که نرخ خرید در صورت افزایش تورم اصلاح شود، اما به هرحال قیمت خرید تضمینی گندم باید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شود.
مدیرعامل بنیاد گندمکاران با بیان اینکه کشاورزان به امید نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان کشت را انجام دادند، افزود: یکی از شاخص‌های بسیار مهم رسیدن به تولید مطلوب و خودکفایی اعلام قیمت واقعی محصول است و تا زمانیکه قیمت واقعی نباشد، امیدی برای رسیدن به خودکفایی نیست. براین اساس انتظار می‌رود که نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان هرچه سریع‌تر ابلاغ رسمی شود تا کشاورزان بتوانند در مرحله داشت هزینه کنند.
او گفت: بنابر آمار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزارهکتار رسیده است که در صورت ابلاغ رسمی نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی جدید، خودکفایی محقق می‌شود.


(دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲) ۱۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها