دوشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۱۱۹۴۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس فرآورده های لبنی

تبعیض در توزیع شیر مدارس؟/ شیر به برخی دانش‌آموزان نرسید

در حالی که پیش از این توزیع ۷۰ نوبت شیر در مدارس تا پایان سال تحصیلی، وعده داده شده بود اما هنوز این موضوع محقق نشده است و در برخی مناطق دانش‌آموزان حتی یک نوبت شیر هم دریافت نکرده‌اند.

توزیع شیر رایگان میان دانش‌آموزان دبستانی در تمام کشور با هدف بهبود وضعیت تغذیه دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی مصرف شیر در میان کودکان، از مهر امسال هدف‌گذاری شد.
 
روند توزیع شیر با تأخیر همراه شد و از اواخر آبان، شیر رایگان با اولویت مناطق محروم کشور به دست دانش‌آموزان رسید.
 
با این حال همچنان در برخی استان‌های کشور، توزیع شیر وضعیت منظمی ندارد و در روزهای پایانی دی ماه و در حالی که سال تحصیلی به سرازیری افتاده، همچنان برخی مدارس ابتدایی کشور در انتظار رسیدن نوبتشان در صف توزیع شیر هستند!
 
بنا به روایت مسئولان وزارت آموزش و پرورش، «هم‌اکنون در 21  استان حداقل یک‌بار در هفته شیر توزیع می‌شود، در 6 استان شیر توزیع می‌شود اما 70 درصد مدارس تحت پوشش قرار دارند و 30 درصد مناطق تحت پوشش نیستند، همچنین در 4 استان قرارداد منعقد شده اما توزیع آغاز نشده است.»
 
شهر تهران هم جزو مناطقی است که توزیع شیر در آن آغاز شده اما روال منظمی ندارد و تمام دانش‌آموزان تحت پوشش قرار نگرفته‌اند.
 
همچنین مدارس غیردولتی از لیست توزیع شیر حذف شدند، در حالی که پیش از اعلام شده بود، تمام دبستان‌های دولتی و غیردولتی تحت پوشش شیر رایگان قرار دارند؛ احمد محمودزاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی در واکنش به این موضوع گفت: «تمام موضوعاتی که در وزارت آموزش و پرورش تصمیم‌گیری می‌شود برای مدارس دولتی و غیردولتی است و در بحث شیر رایگان تفاوتی میان دانش‌آموزان مدارس نیست، باید از آقای فرهادی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع بپرسید که چرا شیر مدارس غیردولتی حذف شد و حتما موضوع را پیگیری می‌کنیم.»
 
مدارس دولتی , دانش‌آموزان , 
 
یک بررسی میدانی از وضعیت توزیع شیر رایگان در برخی مدارس ابتدایی شهر تهران داشت؛ در بازدید از مدارس مناطق مختلف این وضعیت مشهود بود که توزیع شیر در میان مدارس و مناطق نظم مشخصی ندارد.
 
 
در مناطق یک تا 8 هنوز شیر میان مدارس توزیع نشده است.
 
منطقه 14: شیر هنوز به دست دانش‌آموزان دبستانی در این منطقه نرسیده است، از چند دانش‌آموز یکی از دبستان‌های منطقه درباره توزیع شیر در مدرسه‌شان که می‌پرسم؛ با تعجب می‌گویند: «شیر! نه به ما شیر نمی‌دهند!»
 
منطقه 13: دانش‌آموزان این منطقه از شهر تهران هم هنوز تحت پوشش توزیع شیر رایگان قرار نگرفته‌اند.
 
منطقه 12: در این منطقه توزیع شیر از حدود یک هفته گذشته آغاز شده است.
 
منطقه 17: توزیع شیر در این منطقه آغاز شده است و دانش‌آموزان تا به امروز 6 نوبت شیر دریافت کرده‌اند.
 
منطقه 10: توزیع شیر در این منطقه آغاز شده است و دانش‌آموزان تا به امروز سه نوبت شیر رایگان دریافت کرده‌اند.
 
منطقه 19: توزیع شیر در مدارس این منطقه حدود یک ماه است آغاز شده و دانش‌آموزان هفته‌ای دو بار شیر دریافت می‌کنند.
 
در حالی که در برخی مناطق شهر تهران، دانش‌آموزان هفته‌ای دو بار سهمیه شیر خود را دریافت می‌کنند اما در سایر مناطق این روند هنوز آغاز نشده است و شاهد شکل‌گیری نوعی تبعیض در بهره‌مندی دانش‌آموزان از شیر رایگان هستیم.
 
مهدی رضالو؛ رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره دلایل عدم توزیع شیر در برخی از مدارس ابتدایی شهر تهران گفت: حدود 540 هزار دانش‌آموز ابتدایی و کارکنان مدارس دولتی در شهر تهران وجود دارند که این آمار بالای دانش‌آموزان در برخی مناطق به‌اندازه چند استان و شهرستان است بنابراین توزیع شیر تا حدودی دشوار است؛ البته کار از سوی آموزش و پرورش شهر تهران آغاز شد و شرکت‌های لبنی هم پای کار آمدند.
 
رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اینکه "هم‌اکنون در مناطق شامل مناطق 19، 18، 17، 16، 15، 12، 11 و 9 توزیع شیر آغاز شده است، بیان کرد: برای تکمیل چرخه توزیع شیر در مدارس نیاز است قرارداد آموزش و پرورش شهر تهران با سایر شرکت‌های لبنی تکمیل شود، شرکت‌های دولتی موظفند پای کار بیایند و شاهد همکاری شرکت پگاه هستیم اما ظرفیت تولید آنها محدود است و نیاز به همکاری سایر شرکت‌های لبنی است."
 
در حالی که پیش از این توزیع 70 نوبت شیر در مدارس تا پایان سال تحصیلی، وعده داده شده بود اما هنوز این موضوع محقق نشده است و در برخی مناطق دانش‌آموزان حتی یک نوبت شیر هم دریافت نکرده‌اند.
 
اگر طبق گفته مسئولان، توزیع شیر با اولویت مناطق محروم باشد، آیا می‌توان مناطق 14 و 13 شهر تهران را جزو مناطق مرفه پایتخت محسوب کرد و اساساً می‌توان با این استدلال بخشی از دانش‌آموزان را از دریافت یک نوبت شیر محروم و در برخی مناطق پایتخت، دو بار در هفته شیر توزیع کرد؟
 
به نظر می‌رسد، توزیع شیر در مدارس کشور رویه مشخصی ندارد از سوی دیگر به همراهی بیشتر شرکت‌های لبنی برای تحت پوشش قراردادن تمام دانش‌آموزان دبستانی کشور نیاز است.
(دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها