یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۱۹۴۱۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

نیمی از ارزش طلای سرخ ایران در جیب سوداگران

سود دومین محصول ارزآور کشاورزی که سالانه 180 میلیون دلار برای کشور آورده دارد، به جیب عده‌ای خاص می‌رود و کشاورز از این مساله بهره چندانی ندارد.

 «ارزش نزدیک به نصف زعفران تولیدی کشور معادل 4 هزار میلیارد تومان سالانه به جیب قاچاقچیان می‌رود»، این را غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان، زعفران می‌گوید.
 
این رقم معادل یک‌ششم یارانه 24 هزار میلیارد تومانی است که به 80 میلیون نفر در ماه داده می‌شود.
 
سال گذشته  90 تن زعفران معادل 40 درصد تولید 225 تن کشور، قاچاق شد که صادرات قانونی کشور را 17 درصد کاهش داد، 43 هزار هکتار زعفران در کشور کشت می‌شود که عملکرد 4 کیلو در هکتار دارد، تولید بسیار پرهزینه است و برداشت محصول سخت‌ترین بخش این کار است.
 
اسپانیا و افغانستان به ترتیب 21 و  16 درصد بازارهای جهانی را قبضه کرده‌اند در حالی که هیچکدام در تولید این محصول کشاورزی حرفی برای گفتن ندارند.

عمده زعفران ایران به افغانستان قاچاق و در اسپانیا بسته‌بندی می‌شود.
 
به گفته غلامرضا میری، «مشکلات برگشت ارز»، «بالا بودن عوارض گمرک» و « تحریم» از عواملی است که باعث شده است زعفران ایران‌ به کشورهای همسایه و از آنجا به اروپا قاچاق شود، قاچاقچیان 20 درصد ارزانتر هم می‌فروشند و به همین دلیل بازاری پررونق و مشتریانی پروپا قرص‌ دارند.
 
در حالی که ایران 88 درصد تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد اما تنها 36.7 درصد در بازارهای جهانی ارائه می شود یعنی تقریبا نزدیک به دوسوم تولید زعفران ایران به بازار جهانی راه پیدا نمی کند.
(یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲) ۱۳:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها